Ta över påbörjad leasing. För och nackdelar

mekkarn
8 december 2021 · 225 Inlägg

Vi tog över en Skoda Octavia leasing med18 mån kvar. Köpte sedan ut den. Har då betalat ca 260000 kr totalt utan kontant insats. Dvs lika mycket som inköpspris eller mindre.  Vi fick ju inte en helt ny bil men en bil som var 18 mån gammal med låga mil.

Vi funderar nu på att göra om det med en annan bil.
Finns det ngn nackdel jag kan ha missat?
Om dom krockat bilen och lagat den? Kan detta döljas isf?
Jag förstår att vi blir ansvariga för ytliga skador. Det viktiga är ju att besikta den noga.

panda666
8 december 2021 · 4 250 Inlägg

Varför inte bara leasa en helt ny orörd bil? yes allt kan döljas, från krockskador till motorlampor osv. Lika bra leasa en helt ny bil om ni endå har betalat alla dessa månader. Ni tar över bara en annan bil som nån annan har leasat och hunnit slita den, ni vet inte hur den personen har kört bilen och eventuella lackskador på bilen. Kostnaderna tycks endå vara typ samma skit.

Janneutanb
8 december 2021 · 7 271 Inlägg

Dom enda fördelarna jag kan se är ifall den gått betydligt mindre mil/månad än vad den leasas för och om man vill leasa en bil en mycket kortare period.

Men det gäller att kolla noga så det inte finns skador och att service är skött ordentligt för annars är det DU som får betala, inte den som orsakat det.

mekkarn
8 december 2021 · 225 Inlägg

Jag tror vi sparade 60 000 kr. Det är vad halva leasing perioden gick på med samma garanti och villkor som med en vanlig leasing. Ja det gäller att vara väldigt noga då man tar över den.

Och vi skulle fått betala exakt samma summa för att lösa ut den om vi leasat hela perioden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang