AKUT Patrikelfilter AudiA4 skit..

Julia_88
15 december 2021 · 19 Inlägg

Hej! Partikelfiltret varnade idag på instrumentpanelen men släcktes sedan? (Gul färg på lampan och filter då)

Den ska på service nästa vecka men har ingen lust med dessa utgifter..

Audi A4 2016…

Tänker, den lyser ju inte och finns kvar? Den varnade bara tillfälligt?

Motorlampan lyser även den men släcks ju när man börjar lägga i D och köra.

Julia_88
15 december 2021 · 19 Inlägg

Helt otroligt att det är fel på partikel filtret nu också Fyfan..

Audi_VW
15 december 2021 · 53 Inlägg

Partikelfiltret brukar kunna regenerera sig självt om det inte är alldeles för täppt så det är inte konstigt att lampan försvinner av sig själv. Om det kvarstår så kan du testa att åka 4:ans / 5:ans växel i 20-30 minuter på motorvägen runt 2000 varv / minut. Om det kvarstår eller kommer upp igen så skulle jag rekommendera en avläsning av felkoder. Bor du nära Blekinge eller kan ta dig hit så kan jag hjälpa till att läsa av dessa.

Julia_88
15 december 2021 · 19 Inlägg

Audi_VW skrev:
Partikelfiltret brukar kunna regenerera sig självt om det inte är alldeles för täppt så det är inte konstigt att lampan försvinner av sig själv. Om det kvarstår så kan du testa att åka 4:ans / 5:ans växel i 20-30 minuter på motorvägen runt 2000 varv / minut. Om det kvarstår eller kommer upp igen så skulle jag rekommendera en avläsning av felkoder. Bor du nära Blekinge eller kan ta dig hit så kan jag hjälpa till att läsa av dessa.

Snäll tanke, bor dock i Uppsala, lite långt..

Men bilen stannar inte då? Vår förra Audi stannade bara efter vägen men då varnade den inte innan Heller, men det var hela partikelfiltret som behövde bytas. Hur ofta ska man ens byta detta? Tänk att på alla audi modeller så är partikel filtret alltid ett problem.

Julia_88
15 december 2021 · 19 Inlägg

Bilen har ju gått över 10 000 mil så kanske inte så konstigt då, det kanske aldrig är bytt..

Brådhis * Voff voff *
15 december 2021 · 10 279 Inlägg

Normalt sett ska det väl regenerera sig själv, men kör du mycket kortsträckor och/eller har tex ett väldigt gammal luftfilter så kan det sota igen ändå. Normalt sett brukar man då kunna rädda det genom att antingen bara köra och bränna ur det eller så genom att tvångsköra det via en dator.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 december 2021 · 13 742 Inlägg

10.000mil är ingenting  filtret ska hålla mycket längre än så förutsatt att det får rätt behandling.

korta turer är big NONO med dieselbilar.   vilket man borde upplysa samtliga köpare om men sällan gör.  det är den största anlednignen till problem med partkelfiltret.. att det helt enkelt aldrig får chansen att göra rent sig.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
15 december 2021 · 10 279 Inlägg

Growe skrev:
10.000mil är ingenting  filtret ska hålla mycket längre än så förutsatt att det får rätt behandling.

korta turer är big NONO med dieselbilar.   vilket man borde upplysa samtliga köpare om men sällan gör.  det är den största anlednignen till problem med partkelfiltret.. att det helt enkelt aldrig får chansen att göra rent sig.

Nästan... Korta turer går utmärkt i en diesel förutsatt att bilen då och då får gå några mil landsväg/motorväg. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Julia_88
15 december 2021 · 19 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:
10.000mil är ingenting  filtret ska hålla mycket längre än så förutsatt att det får rätt behandling.

korta turer är big NONO med dieselbilar.   vilket man borde upplysa samtliga köpare om men sällan gör.  det är den största anlednignen till problem med partkelfiltret.. att det helt enkelt aldrig får chansen att göra rent sig.

Nästan... Korta turer går utmärkt i en diesel förutsatt att bilen då och då får gå några mil landsväg/motorväg. smile

Då fattar både Jag och bilen problemet smile Greta Thunberg meddelade även på vägen att bilen drar mer på kortsträckor, alltså diesel men det visste jag redan.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 december 2021 · 13 742 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:
10.000mil är ingenting  filtret ska hålla mycket längre än så förutsatt att det får rätt behandling.

korta turer är big NONO med dieselbilar.   vilket man borde upplysa samtliga köpare om men sällan gör.  det är den största anlednignen till problem med partkelfiltret.. att det helt enkelt aldrig får chansen att göra rent sig.

Nästan... Korta turer går utmärkt i en diesel förutsatt att bilen då och då får gå några mil landsväg/motorväg. smile

problemet är att det aldrig händer..   det räcker med en vecka med korta turer för att dpf behöver sig en tömmning.  märker direkt när min sambo brukat min polo ett tag hur filtret gör en rengering direkt när jag åker till jobbet..
totalt olämpligt att köra diesel korta sträckor.. även våran diesel rullar mycket korta sträckor just nu pga att det är billigare att åka med våran a2:A än våran polo diesel.

vilket kommer bita mig i arslet tillslut   dock har jag ett filter ligger som ligger och väntar på vinkelslipen och ska Greta moddas=)
så man kan köra korta sträckor utan att oroa sig

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Julia_88
15 december 2021 · 19 Inlägg

Gillar ni Greta big_smile och MP big_smile

Snart får vi börja med häst och vagn.

Brådhis * Voff voff *
15 december 2021 · 10 279 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Growe skrev:
10.000mil är ingenting  filtret ska hålla mycket längre än så förutsatt att det får rätt behandling.

korta turer är big NONO med dieselbilar.   vilket man borde upplysa samtliga köpare om men sällan gör.  det är den största anlednignen till problem med partkelfiltret.. att det helt enkelt aldrig får chansen att göra rent sig.

Nästan... Korta turer går utmärkt i en diesel förutsatt att bilen då och då får gå några mil landsväg/motorväg. smile

problemet är att det aldrig händer..   det räcker med en vecka med korta turer för att dpf behöver sig en tömmning.  märker direkt när min sambo brukat min polo ett tag hur filtret gör en rengering direkt när jag åker till jobbet..
totalt olämpligt att köra diesel korta sträckor.. även våran diesel rullar mycket korta sträckor just nu pga att det är billigare att åka med våran a2:A än våran polo diesel.

vilket kommer bita mig i arslet tillslut   dock har jag ett filter ligger som ligger och väntar på vinkelslipen och ska Greta moddas=)
så man kan köra korta sträckor utan att oroa sig

Fast det visar ju egentligen bara att det fungerar som det ska... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
15 december 2021 · 10 279 Inlägg

Julia_88 skrev:
Gillar ni Greta big_smile och MP big_smile

Snart får vi börja med häst och vagn.

Helt andra partikelfilter som krävs för hästen då... smile Typ en skyffel...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Julia_88
15 december 2021 · 19 Inlägg

Brådhis skrev:

Julia_88 skrev:
Gillar ni Greta big_smile och MP big_smile

Snart får vi börja med häst och vagn.

Helt andra partikelfilter som krävs för hästen då... smile Typ en skyffel...

Hahaha..

Mossan1
18 december 2021 · 2 823 Inlägg

Offtopic, förlåt.
Men det ligger massor av traktortimmar bakom en hästs foder för ett år.  Många bil-mil för veterinär och hovslagare.  Häst måste vara riktig miljöbov, om man då inte lever som Amish-folket där allt sker med häst.
Men då är allt en heltidssyssla också.

Farfar född 1906 sa alltid: 
"En häst jobbar man fulltid nästan hela sommaren med för att den ska överleva vintern"

Stämmer inte riktigt, för det var hö åt 4 kor också.
Men han menade att man idag inte fattar vilken revolutionerade skillnad en traktor gjorde.

Senast redigerat av Mossan1 (18 december 2021)

husseman
18 december 2021 · 1 590 Inlägg

Hehe- Greta o DPF är verkligen som i Symbios. Typ som en fotvårta...huu

mvh/husse

panda666
18 december 2021 · 4 250 Inlägg

Kör en riktigt jävla lång bit typ 1 timme motorvägs körning, om det inte funkar kan du alltid kasta dpf och programmera bort;) kostar lite men du kommer aldrig få dpf problem igen.

Julia_88
21 december 2021 · 19 Inlägg

panda666 skrev:
Kör en riktigt jävla lång bit typ 1 timme motorvägs körning, om det inte funkar kan du alltid kasta dpf och programmera bort;) kostar lite men du kommer aldrig få dpf problem igen.

EN TILL fråga alla.. Tycker ni a4 är en gubb bil?

sen då SISTA.. vill kunna koppla spotify till Media/bluetooth i bilen men funkar ej automatiskt, har inte jag tillgång till det? FINNS ett aux uttag i handsfacket men vad krävs för slags sladd där? eller är det någon speciell anslutning? vill någon kunnig länka en sådan pryl?

panda666
21 december 2021 · 4 250 Inlägg

Julia_88 skrev:

panda666 skrev:
Kör en riktigt jävla lång bit typ 1 timme motorvägs körning, om det inte funkar kan du alltid kasta dpf och programmera bort;) kostar lite men du kommer aldrig få dpf problem igen.

EN TILL fråga alla.. Tycker ni a4 är en gubb bil?

sen då SISTA.. vill kunna koppla spotify till Media/bluetooth i bilen men funkar ej automatiskt, har inte jag tillgång till det? FINNS ett aux uttag i handsfacket men vad krävs för slags sladd där? eller är det någon speciell anslutning? vill någon kunnig länka en sådan pryl?

Ne absolut ingen gubb bil:) varför tycker du de? din bil borde ha bluetooth 100% har inte stött på nån a4 utan bluetooth, du sätter på bt på din telefon och kopplar till bilens telefon/bt anslutning och sen varje gång du sätter dig i bilen och trycker på telefon på bilen borde den koppla upp sig automatiskt, sen väljer bara musik från din telefon och körwink en aux kabel behöver du bara annars, kostar typ 100spänn på klasse eller kjell.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud … 5-m-p95444

en sån kabel tex. Men telefonen på din audi borde funka, alltså telefon/bt funktionen på bilen.

Julia_88
29 december 2021 · 19 Inlägg

Okej så jag behöver hjälp! Idag höll jag på och förstöra bilen? Vad tror ni?

Okej så körde i en stad där det var jätte mycket snö, jag kör in på en parkering, när jag ska ut från parkeringen ser jag ingen enkelriktad skylt. Alltså från en bostads parkering…. Jag svänger ändå över rätt över två stora kanter, alltså ni vet sådana kanter som markerar att det är enkelriktat tror jag? Så hela bilen tar ju liksom emot men klarar det.?

Vad tror ni? Var det enkel riktat eller vad? Hela bilen small men hoppade typ över så det gick men ändå??? Tänk om den är skadad nu.. alltså åh.. så himla svårt när allt är packat med snö.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang