För höga CO-värden på besiktningen men HC och Lambda OK. Rover 416si

mattiasrover
17 december 2021 · 5 Inlägg

Jag har en fin Rover 400 från 1998 som jag trivs väldigt bra med men den hade för höga CO-halter nu på besiktningen.

Värdena jag fick från besiktningen var:
CO: 0,7 (0,5)
CO 2500: 0,6 (0,3)
HC: 162 (200)
LAMBDA: 1,00 (0,90-1,09)

Besiktningsmannen sa att bilen var varm. Jag hade fem bil till besiktningen och han körde en liten runda innan han gjorde mätningen.

Jag bytte katalysator för fem år sedan. Tror jag köpte den tillsammans med resten av avgassystemet på ebay då det är billigast där. Kan det vara att den har lagt av redan?

torsen
17 december 2021 · 7 238 Inlägg

Man får vad man betalar för.

mattiasrover
17 december 2021 · 5 Inlägg

torsen skrev:
Man får vad man betalar för.

det är kanske så...

Jeebz
17 december 2021 · 540 Inlägg

Är bilen servad nyligen?. Det är ju väldigt lite till godkända värden. En skvätt e85 kanske kan hjälpa att få ner värdena också.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 december 2021 · 13 744 Inlägg

igentligen är inte hc halten speciellt bra men godkänd... 

inget avgasläckage?    om läckan sitter framför lambdan så ser inte lambdan rätt.. men det gör inte heller bilprovningens mätutrustning..    så bara för att lambdavärdet ser bra ut betyder det inte per automatik att värdet du ser är det rätta värdet...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
husseman
18 december 2021 · 1 591 Inlägg

Hmm, bilprovningens L-värde är ett värde taget vid avgasrörets slut. Vilket betyder att allt från grenrör o resten med L-sonder osv. kan vara helt ok..men, bilprovningen kollar bara bak. När de kollar bak, så kan ett litet hål i avgasröret göra att deras siffra blir fel. Det vill säja- deras L-värde är ett beräknat värde-om allt e´tätt till slut. Därav deras påpekning, när det gäller avgasvärden ibland. Läckage avgas system.. - värden ej tagna.
Men den här borde gå igenom, med ett oljebyte o lite E85..
Lycka till-husse

spillolja
18 december 2021 · 4 025 Inlägg

Hjälper det med oljebyte och sprit med såpass avikande värden ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
husseman
18 december 2021 · 1 591 Inlägg

Hmm, enligt mig är dessa värden inte speciellt konstiga. Co,n kommer störtdyka med Etanol, är väl snarare HC som ligger lite högt, men godkänd som kan röra till det. Lagom med Etanol, så kommer denna bil passera bilprovningen utan problem. Sen e´det ju upp till ägaren, om han vill fixa felet.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang