1953
Sök

Opel Corsa startar inte

2 Inlägg
18 december 2021
Trådstartare
Har en mkt fin Corsa -03 som har ett knepigt fel. För 3 år sedan var den inne för samma fel, dvs startmotorn går, inga motorfelslampor lyser, men ingen tändning. Man letade i 3 månader efter felet på aukt.Opelverkstad och efter att ha bytt styrbox 2 ggr (ngt tycktes göra att den gav upp), bytt alla tändkablar, jordkablar, tändbox, batteri, så av en händelse råkade man se att muttrarna till överfallen till kamaxeln hade lossnat och fallit bort vilket gjorde tydligen att styrboxen gick bananas. Bilen gick dock fortfarande inte, men efter att tändningen stått på ett tag så klickade det i ett relä och bilen gick att starta. Troligtvis var det relät till bränslepumpen. Efter att ha rengjort alla kontakter i reläboxen med oxidspray startade bilen igen. Nu uppstår samma problem. Bilen lämnades in till en annan Opelverkstad med de gamla diagnoserna i hopp om att man kunde snabbt hitta felet. Inte heller denna gången hittade man det utan gav upp efter 2 veckor. Man vill inte lägga mer pengar på den. Är det någon här som upplevt samma problem  och hittat en lösning ?

1 774 Inlägg
18 december 2021
Hmm, detta låter konstigt. Som jag fattar det så har du ingen tändning(dvs ingen gnista)- sen när de bytt allt så hoppar bränslerelä igång o bilen startar. Bränslerelä påverkar ej tändning.. så bilen kan ju inte fått soppa heller? Man får skilja på bränslesystem och Tändsystem. Kan det vara så att det var motorstyrrelä som vaknade till?. Men detta låter som man felsökt på ett konstigt vis. Gissar på att felet ligger i Relä/säkringsbox. Deras ecm va ju ett stort problem- men har de bytt 2. så borde det inte vara det.Har du några felkoder?

mvh/husse

2 Inlägg
20 december 2021
Trådstartare
Hej. Har inte fått protokollet från Opelverkstan än men enligt dem så har de kollat säkringar, reläer, bytt jordkabel och avläst felkoder som de säger pekar på kabelfel någonstans. Bilen startade helt plötsligt så att jag kunde hämta den, köra hem den, ställa den i garaget för att sedan inte starta mer. Retar mig för bilen är mycket välskött och har gått som en klicka de senaste året för att helt plötsligt bara lägga av. Bilen har inte gått mer än 11000 mil.

Sök