Peugeot 407 startar inte efter kopplingsbyte

volvo-93
21 december 2021 · 625 Inlägg

Hej har köpt mig en Peugeot 407 2.0 bensin billigt som inte startar efter kopplingsbyte. När jag vrider nyckeln till startläget så klickar det bara i bsi boxen och displayen visar check ok allt annat som utrustning funkar på bilen men startmotorn drar inte runt motorn. Har även byglat startmotorn och då går motorn runt men startar inte får ingen bensin och gnista. Har testa byta bsm boxen, kollat lödningar i ecu boxen och gått igenom alla jordpunkter. Nu vet jag inte vad jag ska kolla mer-

Senast redigerat av volvo-93 (21 december 2021)

jaka54
21 december 2021 · 5 680 Inlägg

Har du kollar batterispänningen?! Ska ligga på minimum 12,6V på ett friskt batteri utan motorn igång.

volvo-93
21 december 2021 · 625 Inlägg

Den ligger bra har även testat ha en annan bil igång jämte med startkablar.

Mossan1
21 december 2021 · 2 752 Inlägg

Jag förutsätter att du dubbel och trippelkollat att alla kontakter sitter på plats.  Även sådana man inte lossat sitter ok. Lätt att oavsiktligt lossa sådana vid större jobb.

Har du kollat så att det inte är gnista?

Sitter vevaxelsensorn rätt, och är hel?
Den känner efter särskilda kuggar eller liknande på svänghjulet och sitter ganska nära. Lätt att skada om man har den monterad när lådan monteras.

Man kan faktiskt, på vissa motorer, sätta svänghjulet i fel håldelning så det blir heltok med signalerna från vevaxelgivaren på svänghjulet och kamaxelsensorn.  Ej i sync alltså, men det skapar felkoder.

Hur byglade du startmotorn?
Från grova till lilla kontakten?
Eller stora plus från annat batteri?
Ibland blir der dålig kontakt mellan motor och låda, och då kan startmotor och vevaxelsensor bli knepigt.  Sensorn pga strömfält när startnotorn går.

volvo-93
22 december 2021 · 625 Inlägg

Alla kontakter sitter på plats. Även om vevaxelnsensorn skulle vara sönder ska väl startmotorn gå runt ändå? Svänghjulet var aldrig borttagen går ändå inte sätta fel då det finns ett styr stift där.

Mossan1
22 december 2021 · 2 752 Inlägg

volvo-93 skrev:
Även om vevaxelnsensorn skulle vara sönder ska väl startmotorn gå runt ändå?

Tekniskt finns inget som hindrar, men mjukvara kanske om den inte känner av den Dvs brott.
Inte troliligt egentligen, men det kan också vara flera fel.  Det var något enkelt att kolla, och lätt att sabba.

Det blev ju ingen gnista heller, trots "tvångskörd" startmotor.
Så mjukvaran är inte nöjd.

Borde ge felkod, men aktuella koden/erna kan skapas i annat styrdon än motorns. 

Har du en scanner som läser hela bilen, eller en generisk som läser endast motordonet?

Senast redigerat av Mossan1 (22 december 2021)

volvo-93
22 december 2021 · 625 Inlägg

Har bara en enkel läsare som jag har till en app i mobilen som kommer in på motorns felkoder, abs och sånt. Men inga koder hittade. Även displayen i bilen visar inget fel på startspärren och så.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang