Passat b6, 2006, Fsi 2.0, slush i kylsystemet

Norralth
25 december 2021 · 2 Inlägg

Startade vår passat B6 2.0 fsi från 2006 tidigt imorse för att köra iväg. Det var elva grader ute.

Märkte att det inte kom någon varmluft i bilen under färden. Vi körde kanske 30 min totalt utan värme.. Trots att bilen kom upp i korrekt motortemperatur. Exakt 90 grader.

Ca. 500m innan vi var framme varnade displayen för lågt oljetryck. Lampan slocknade efter ca. 10 sekunder. Jag kände dock en doft som att något hade bränts. Och när jag gick ur bilen rök det lite ur grillen. Bilen hade gått som den skulle och temperaturen visade fortfarande 90 grader.

När jag kände på kylaren var den helt kall, och jag öppnade expansionskärlet som var fyllt med rosa slask...

Senast bilen var på verkstad bytte de oljehuset. Jag gissar de fyllde på ny kylarvätska då. Men uppenbarligen var den dåligt blandad då den inte klarade -11.

Jag lämnade bilen på min destination och ska åka med den till verkstad på måndag. Ifall oljenivån är ok och slasket har tinat borde det vara ok att köra dit va? Ca. 25 min bilfärd.

Vad är det som kan ha hänt? Kan kylan ha att göra med att den varnar för lågt oljetryck?

Varför rök bilen?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 december 2021 · 17 380 Inlägg

Är kylsystemet fruset kan det ge lite olika fel. Att tempmätaren tyckte bilen var i optimal temp betyder inte att den kan ha blivit överhettad i någon del av systemet då kylaren tydligen var frusen vilket låter logiskt. Den kan alltså koka delvis... Därav ångan. Lågt oljetryck kan bero på en hel del på en FSi.

Att tina upp bilen är åtgärd nummer ett! Troligen löser detta problemet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Norralth
25 december 2021 · 2 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Är kylsystemet fruset kan det ge lite olika fel. Att tempmätaren tyckte bilen var i optimal temp betyder inte att den kan ha blivit överhettad i någon del av systemet då kylaren tydligen var frusen vilket låter logiskt. Den kan alltså koka delvis... Därav ångan. Lågt oljetryck kan bero på en hel del på en FSi.

Att tina upp bilen är åtgärd nummer ett! Troligen löser detta problemet.

Men ifall systemet är tinat, oljemängden är adekvat och inga lampor lyser borde det inte vara några problem att köra bilen till verkstaden?

Brådhis * Voff voff *
26 december 2021 · 10 244 Inlägg

Precis som Hybrid skriver så kan bilen ha mått rätt dåligt även fast tempmätaren visade 90 grader. Den visar ju bara temperaturen där givaren sitter och bevisligen cirkulerade inte vattnet så precis som det var kallt i kylaren så kan det ha varit varmt någon annanstans.

När du tinat upp bilen, kolla hur oljan ser ut både innan och efter du startat så du inte kört sönder topplockspackningen/toppen.

Att oljelampan tändes är inget superbra tecken, men har du tur så har inget tagit någon stor skada. När den tänds betyder det att oljetrycket är kritiskt lågt eller saknas. Att köra 10 sekunder med den tänd är fullt tillräckligt för att motorn ska vara skrot.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang