2087
Sök

Canbus problem med stereon?

8 Inlägg
31 december 2021
Trådstartare
Hej!
Jag har en golf6:a 2011 som stänger/startar bilstereon lite hursom helst. Nu har jag testat med en annan eftermarknadstereo och fått samma fenomen. Så problemet är tydligen canbusen, för när jag kopplar förbi den och använder manuell on/off på stereon så fungerar det som det ska.
Funderar på om det blivit ngn störning i canbusen när jag fick bilen optimerad häromåret, för enl frun så började det i den vevan?
Är det ngn som vet hur canbus fungerar?
Mig veterligen så räcker det inte med att bara använda multimeter utan man ska ha oscilloskåp?

Mvh Lars

6 229 Inlägg
31 december 2021
CAN-bussen består ju av en signal som innehåller ett antal snabba pulser som är olika långa. Ungefär som en streckkod fast istället för vitt och svart är det spänning eller ingen spänning, lite förenklat. Och lika omöjligt som att lite skräp i en hög kan bli till en läsbar streckkod är det att störningar skulle bli till ett kommando att starta stereon.

Har du inte någon knapp i ratten tex. som startar stereon? I såna fall tror jag snarare att den knappen ligger och "tjuvsänder", så att det blir som att någon trycker fast man inte gör det.

8 Inlägg
1 januari 2022
Trådstartare
Hej!
Ska kolla om det finns ngn sån funktion i ratten.
Tack för svaret så länge

8 Inlägg
6 januari 2022
Trådstartare
Hej!
Löste problemet med att koppla on/off över cigg.uttaget istället. (eftermarkn. stereo)
Dvs utan canbussen.

Mvh Lars
Senast redigerat av Oldie68 (6 januari 2022)

Sök