Koppling slut

julklementin
4 januari · 6 Inlägg

Janneutanb skrev:
När du körde och bilen sakta ner medan du gasade, ökade varvtalet då eller sjönk den lika som hastigheten?
Vad hände när du försökte köra iväg?

Minns ej exakt vad som hände när det började mixtra, blev så förvirrat för elektroniken höll på att visa att jag skulle växla ner och sen upp, ner till femman och fyran och sen upp igen, jag körde då 110 på motorväg, körde åt sidan när det hela började. Sen när jag gick ut och tittade, öppnade motorhuven då luktade det lite bränt. Som att det var för varmt.

Väntade en stund. La in 1-an och försökte köra men inget hände, inte i tvåan heller, men varvtalen ökade när tryckte på gasen. Kopplingen kändes precis som vanligt men bilen rullade ej.

julklementin
4 januari · 6 Inlägg

panda666 skrev:

julklementin skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Handlar det om en manuellt växlad bil eller automat? Antar att det är en manuell.
Får du verkligen uppmaningar på instrumentskärmen när du ska växla?? 7900mil är ingenting för en koppling om du nu inte haft foten på kopplingen hela tiden du kört...
Det verkar ju som bilen forfarande kan köras så varför inte kör den till en billigare verkstad?!

Bilen är inte körbar tyvärr. Det gäller en manuellt växlad bil. Får uppmaning om när växla upp och ner, trodde det var så på de flesta ”nyare” bilarna? Har verkligen inte haft foten på kopplingen utan kört som man ska för att ej slita koppling… därför obegripligt känner jag, om det skulle bero på slitage att kopplingen är slut

är pedalen i marken eller går det fortfarande att trycka ner koppling och växla vid tomgång? om bilen funkade prima innan koppling gav upp så är det konstigt som har hänt, en koppling rasar inte bara så där direkt utan att visa sina spår på att den börjar bli sliten? var de nån missljud eller nått dagarna innan den paja? typ som att urtrampningslagret börjar ge upp? så du har ett val att antingen byta verkstad och betala för bärgning eller låta nuvarande verkstad börja riva och chansa på att försäkringen inte betalar, kasnke sälja bilen som den står?^ tuff val jag förstår.

Pedalen var aldrig i marken, kopplingspedalen var precis som vanligt hela tiden men bilen rullade ej. Inga spår på att började bli sliten vad jag vet/kan bedöma. Dock nåt extra ljud när jag svängt någon vecka innan haveriet.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 januari · 12 017 Inlägg

Mossan1 skrev:
30kkr för kopplingsbyte på nyare bil är inget ovanligt alls.
Det är ju rejält över 10kkr bara i delar om svänghjulet ska inkluderas.
Säkert 15kkr.

Det är trångt på nyare bilar, kat, partikelfilter, AD bluesystem och allt möjligt som kan vara ivägen.
Subframe ner, åtminstone på ena sidan är mer regel än undantag = hjulinställning också.

Det är stor skillnad mellan olika modeller, men generellt kan man säga att det inte är år 1990 längre....

japp det är 2022..  då man slipper skitpriserna här i sverige...

https://www.ebay.de/itm/144307664584?ep … SwUchhoTm0

med andra ord delarna är små pengar..   att det ska ta 2dagar att byta kopplingen betvivlar jag stort.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mossan1
4 januari · 1 330 Inlägg

Hmm, jag har aldrig sett ett DMF  under 6500kr.  (Endast svänghjulet)

Typ 3500kr för allt inkl DMF verkar för bra för att stämma.
Men stämmer det är det ju suveränt.
Gäller då att hitta en verkstad som godtar medtagna delar, eller handlar därifrån.

Två dagars jobb är det verkligen inte på en 2wd hur modern den är, men heller inte typ 30min som Opel Kadett från tidigt -80 om vi ska vara än extremare än 90talare
(På dom Kadetterna tog man inte ens ner lådan)

Senast redigerat av Mossan1 (4 januari )

zzr94092
4 januari · 3 802 Inlägg

Ja,det var en suverän konstruktion,lika på Ascona C..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang