8393
Sök

Köpråd: Bmw E60/E61

1 Inlägg
3 januari 2022
Trådstartare
Hej, jag är lite trött på min 2012 Honda Civic. Den fungerar utmärkt, men jag skulle vilja ha något roligare. Tittar därför på en Bmw E60. Kollar på en från 2009 med 13300 mil på mätaren, nu till frågan: Hur bra håller en E60 med 13000 mil på mätaren? Kommer jag behöva spendera massa tid och pengar på verkstaden eller kan jag klara mig utan dyra reparationer. Jag förstår att det är dyrare med en BMW jämfört med en Honda, men hur mycket dyrare kommer det att va?  Vilken motor är det jag bör kolla på? Står mellan en 520i och en 525i

4 261 Inlägg
3 januari 2022
Hej! god fortsättning!

Du behöver inte bli pank om du väljer rätt motor osv, personligen skulle ja undvika 2009 bensinare då dom gick om till direktinsprut vilket gör att högtrycks pump, spridare, oilka sensorer osv pajar. Sj hade ja satsat på antingen en 2003 e60 525-530 med gamla hederliga m54 motorn som är nästan odödlig och har den vanliga varianten av vattenpump, skulle också rekommendera 525-530 fram till 2007 med N52 motorn som inte har problem me spridare och högtryckspump. Undvik bensinmotorerna efter 2007 som kallas N53! dom plågas av dom grejerna jag nämnde samt har elektrisk vattenpump som bara den kostar runt 3-4000kr samt kostar en del att byta den också. 520 hade jag också undvikit eftersom den verkligen är slö och dricker endå lika mycket som dom större motorerna. skulle med andra ord rekommendera 525-530 årsmodeller fram till 2007. Automatlådorna kan krångla också på många bmw speciellt dom här äldre, typ solenoider och givare kan paja och i värsta fall är det inte ovanligt att hela lådan behöver bytas. Satsa gärna på en manuell då dom håller bra och borde hålla igenom bilens livslängd.  Inga jättefarliga problem med motorerna som jag tipsar om förrutom just vattenpumpen som behöver bytas varje 10-15000mil och sen ventilkåpspackningen brukar läcka på alla beemers, vanos brukar också strula men brukar inte ta så mycket att byta. Annars äre faktiskt bra bilar som håller bra och jag sj är också sugen på en e90 3 serie så kanske är också nått för dig? ganska sportig bil tycker ja som går bra och har bra väghållning. Lycka till och fråga ifall de nått du undrar;)

Sök