Audi a3 glödstift gått av...bästa sättet att lossa

krambriw
4 januari 2022 · 427 Inlägg

Hej o god fortsättning!! Ny på forumet, trevligt!

Har gjort bort mig så hemskt o skäms vansinnigt. Skulle byta glödstiften på frugans a3 (1.6 tdi) från 2010. Ångrar mig lite nu, fick ur alla utan problem, bara det. Men drog av en när jag satte i de nya, vet inte vad jag tänkte på, för mycket moment, idiot!

Har fått bort toppen på stiftet samt tråden inuti genom att följa ett tips från nätet så nu sitter hylsan kvar där i blocket och det finns ett hål i mitten, se bild (i bilen är även muttern borta)

Vad tycker ni man vågar göra?? Jag tänker som så att jag kan slå in en torx och sedan försiktigt försöka lossa den efter att jag varmkört motorn och haft lite olja runtom i några dagar. Grispitt har jag men vågar inte dra med en sån, rädd den går av och då måste nog toppen rivas

- det går nog att slå in en T25 torx i hålet men frågan är om den kommer hålla? Är det någon som vet hur mycket en sådan tål, hur mång Nm. Skaffade en extra stark från Bosch men vågar inte prova utan att fråga er?

- är det vettigare att borra upp hålet något så man kan slå in en T30 istället eller oroar jag mig i onödan (svårt att nå in med borren, dom sitter så djupt i blocket) ?

- torxen ska vara extra stark står det på förpackningen. Men finns det ännu starkare torx? Typ dom svarta, är dom starkare generellt?

- ska man bara vrida sakta med ökande tryck eller är det bättre att använda en liten slaghammare i början?

Fy fabian vad jag känner mig dum, hoppas någon kan tipsa
Med vänlig hälsning, Walter

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242137/242137-84a36242b3d79754221339c87cfbe1d7.jpg

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 januari 2022 · 13 741 Inlägg

eftersom du just monterat den så borde den inte sitta alls..   det är ju inte så att själva gängorna håller fast glödstiftet utan det är att det bottnar men den delen är väll borta så den borde släppa direkt utan några som helst problem.   det är värre när man drar av dom när man demonterar då sitter dom oftast fast pga sot rost osv..  då är det inte lätt..   sen vet jag inte hur hårt du drog för att lyckas dra av den..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
xXSammy
4 januari 2022 · 6 569 Inlägg

Skulle prova knacka in en torx-hylsa och testa om den släpper

Om nuvarande glödstift är ihåligt/öppet är risken större att metallspån åker ned i förbränningsrummet och då blir det jobbigare än att lyfta toppen

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 januari 2022 · 17 473 Inlägg

Förutsätter att bilen felkodar på stiften och den inte är svårtstartad för övrigt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
4 januari 2022 · 2 818 Inlägg

Jag har också knackat i torx i avdragna saker med blandade framgångar.
(Dock inget glödstift, men ett nytt borde ju släppa ganska snällt)

Får man i en större torx är det bra.
En mindre typ T20 går av lättare än man tror. Och utan förvarning.
Då sitter bitset där gör det otroligt svårt att borra. Läs "omöjligt".

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 januari 2022 · 13 741 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag har också knackat i torx i avdragna saker med blandade framgångar.
(Dock inget glödstift, men ett nytt borde ju släppa ganska snällt)

Får man i en större torx är det bra.
En mindre typ T20 går av lättare än man tror. Och utan förvarning.
Då sitter bitset där gör det otroligt svårt att borra. Läs "omöjligt".

har ju väldigt svårt att tro att den sitter i huvudtaget..   eftersom den inte längre sitter fast dragen om hela ytterdelen är borta..   är den inte borta skulle jag borra tills den var borta. men med en borr som snurrar åt andra hållet för att inte riskera att dra in den längre ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jesper328
4 januari 2022 · 2 370 Inlägg

Som ovan skrivet så lär den vara enkel att få ut förutsatt att gängorna är fina.
Börja med att försöka få i en torx utan att borra.

Spänningen sitter i skallen/konan.

Up the RA
krambriw
8 januari 2022 · 427 Inlägg

Kan man bli lyckligare!!!!

Fick loss den men den satt riktigt hårt fast ändå och jag kunde ju inte heller starta motorn o köra den varm,,,

Nåväl, så här gjorde jag

1) Bestämde mig ändå för att borra upp med 6 mm för att få i en T40, kände mig orolig att en T25 skulle kunna gå av o fastna. Samlade upp alla spåån med en supermagnet på pinne som jag hade sedan tidigare, gick perfekt
2) Fan, T40 började slira, pluggen satt fortfarande fast, jag blev svettigt nervös, ni vet känslan
3) Översta flänsen hade börjat spricka, suck, tänkte jag, nu eller aldrig, slog ner en T45 så djupt det gick
4) Började trycka lite sakta med ett längre spärrskaft, försiktigt, så kände jag att den lossnade, hoppades att den inte bara slirat som tidigare, jorå den kommer nog ut...väntade med att jubla
5) Yes, lyckan fullständig, jag har den i handen, se bilderna nedan!!!

Sedan i med dom nya, lite kopparpasta på gängorna, drog dom till 14 Nm, bilen startade direkt!!

Stort tack för alla tips, jag hade nästan förberett mig på att toppen kanske skulle behöva tas bort

Ha en skön helg, min är räddad!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242137/242137-4b8ae5d2637af3158c734b0100f55d45.jpg
Här ser man stiftet som gått av och sitter fast (innan jag borrade upp hålet)
https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242137/242137-b6e72f91c48d0a6a586ff140e3245a87.jpg
Magneten var perfekt för att få alla metallspån
https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242137/242137-7826707b75546b30b51ba3971c7eece6.jpg
Som att få ut en värkande visdomstand, den lille djävulen

Senast redigerat av krambriw (8 januari 2022)

clabbe14
8 januari 2022 · 76 Inlägg

Bra jobbat! Skål och trevlig helg då.
/Hälsningar Claes

krambriw
10 januari 2022 · 427 Inlägg

Nu har jag kört bilen lite också wink

Det var två saker som gjorde att jag överhuvudtaget tog tag i det (som nästan slutade i katastrof)
- tyckte den behövde lite väl lång tid med startmotorn innan den tände
- tyckte motorn "ryckte" lite, gick lite ojämnt när den var kall om man hade väldigt lite gaspådrag, tex då man låter den rulla ut utan att ge mer gas, "rött ljus där framme" situationer

Nu efter bytet, vrom, går igång direkt. Vid provkörningen, ryckningarna är helt borta med kall motor. Tyckte också den faktiskt kändes lite piggare, men det kan väl inte ha blivit någon skillnad??

Så tog frugan den på en första längre tur idag och hon sa att hon tyckte motorn svarade bättre samt att den även gick lite tystare, lugnare.

Jag fattar inte men, men, det blev mycket bättre i alla fall. Kul till slut!

stolle12
13 december 2023 · 7 Inlägg

Hejsan!
Händer samma för mig igår… du följde nå tips att få bort toppen på stiftet. Kommer du ihåg hur du gjorde eller vart du hittade tipset?

krambriw
13 december 2023 · 427 Inlägg

Hejsan, oj, tråkigt att höra men det finns ju hopp

Jag minns att jag skaffade en typ hylsa som var lite för liten men som jag kunde slå ner över toppen. Type en sådan här men jag tror jag hittade en på jula som passade
https://bikeshop.se/unior-bike-tools/19 … dtag-23-cm

Sedan vred jag på den tills den snäppte av (tror hylsan blev förstörd men det var det ju värt). Efter det kunde jag borra upp hålet och sedan slå in en lång torx. Sedan vred jag och den släppte efter att jag borrat upp för en grövre torx, puh, jag fick ut det. Prova inte med en klen torx för man vill inte att den ska gå av och fastna i hålet i stiftet

Dom här använde jag:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … ts-013364/


Är det ett gammalt stift som nu gått av, spreja ordentligt med typ rostlösare runt om och låt det dra in någon/några dar

Istället för att försöka skruva ut det helt på en gång, spreja mer om det går trögt och skruva in det en bit igen, sedan skruva ut osv. Det kommer att knirka en del, man tror det gått åt h-vete men det är stål mot aluminium i blocket som gör att det låter. Så smörj muycket när du skruvar. OM du inte lyckas, vilket vi hoppas du gör, så måste nog toppen av och stiftet borras ut

stolle12
15 december 2023 · 7 Inlägg

Tack för svar!
Ja du, igår fick jag loss toppen/kontakten av stiftet och sen även tråden som stack ut. Men nu är det stopp.

Det är är Subaru forester så glödstiften sitter på sidan av motorn och jag har extremt lite plats att röra mig vid.

Jag får alltså inte in en skruvdragare för att kunna borra i rätt vinkel, provade igår att svetsa på muttrar men tror min är för svag (trådsvets med flusstråd) så den greppade aldrig tag i stiftet.


Har nog 2 val som det ser ut som.

1: köpa en metallborr till dremeln den är så pass liten att jag nog precis kan få in den. (Oklart om jag kan borra i rätt vinkel)

2: få tag i någon verkstad med en riktigt svets som kan svetsa på 3 muttrar i följd.

krambriw
15 december 2023 · 427 Inlägg

Aj, du kan inte nå in med en borrförlängare då? Mina satt ganska rätt ner ovanifrån men rejält nedsänkta i toppen så en vanlig borr var inte tillräckligt lång. Men med en förlängare och relativt lågt varv gick det. Nästa problem om det sitter dunt till blir när du ska slå in torxen så den bildar spår och greppar tag i stiftet. Det är skit att det är så svaga konstruktioner

stolle12
17 december 2023 · 7 Inlägg

Äntligen!

https://i.ibb.co/7YRXJt4/IMG-0335.jpg
https://i.ibb.co/mG8vb9J/IMG-0334.jpg

krambriw
17 december 2023 · 427 Inlägg

Ett jättestort grattis!!!! Jag förstår precis hur du känner, innan var man ju alldeles förtvivlad och kallsvettig, jag menar det hade kostat en rejäl slant å behöva lämna in den på verkstad för renovering av toppen. Å när man får ut den, sådan obeskrivlig lyckka faktiskt. Jättekul att metoden fungerade även för dig!! Bästa julklappen!

EDIT skönt att torx T30 höll. Dra nu dom nya med momentnyckel, tror jag drog mina till 13 Nm

Senast redigerat av krambriw (17 december 2023)

stolle12
17 december 2023 · 7 Inlägg

Momentnyckel it is smile
Tack för tipset om borrförlängaren den gjorde det möjligt att borra hål för torxen 👍🏻

anhest
21 januari · 94 Inlägg

krambriw skrev:
Kan man bli lyckligare!!!!

Fick loss den men den satt riktigt hårt fast ändå och jag kunde ju inte heller starta motorn o köra den varm,,,

Nåväl, så här gjorde jag

1) Bestämde mig ändå för att borra upp med 6 mm för att få i en T40, kände mig orolig att en T25 skulle kunna gå av o fastna. Samlade upp alla spåån med en supermagnet på pinne som jag hade sedan tidigare, gick perfekt
2) Fan, T40 började slira, pluggen satt fortfarande fast, jag blev svettigt nervös, ni vet känslan
3) Översta flänsen hade börjat spricka, suck, tänkte jag, nu eller aldrig, slog ner en T45 så djupt det gick
4) Började trycka lite sakta med ett längre spärrskaft, försiktigt, så kände jag att den lossnade, hoppades att den inte bara slirat som tidigare, jorå den kommer nog ut...väntade med att jubla
5) Yes, lyckan fullständig, jag har den i handen, se bilderna nedan!!!

Sedan i med dom nya, lite kopparpasta på gängorna, drog dom till 14 Nm, bilen startade direkt!!

Stort tack för alla tips, jag hade nästan förberett mig på att toppen kanske skulle behöva tas bort

Ha en skön helg, min är räddad!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242137/242137-4b8ae5d2637af3158c734b0100f55d45.jpg
Här ser man stiftet som gått av och sitter fast (innan jag borrade upp hålet)
https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242137/242137-b6e72f91c48d0a6a586ff140e3245a87.jpg
Magneten var perfekt för att få alla metallspån
https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242137/242137-7826707b75546b30b51ba3971c7eece6.jpg
Som att få ut en värkande visdomstand, den lille djävulen

Detta ovan borde fästas i guide-sektionen så att alla kan få ta del av denna information.

Min historia. Kia Ceed 2015. Dagen spenderades med att byta skivor och belägg på hela bilen i ett iskallt garage. Klockan börjar bli mycket. Ska bara byta glödstiftet också då den var segstartad vid minusgrader. Har ju ändå demonterat glödstiften och testat några veckor innan när det var varmare. Glödstift ett skruvas av utan problem, samma med två och tre men 4an går lite trögare. Smörjer med 5-56 och provar igen, går lite lättare men nu känns det inte bra längre, känns som gängpaj och visst var det något som inte stämde. Börjar få panik då glödstiften är vända mot kupén och jag omöjligen ser vad jag håller på med, men ingenting händer med glödstiftet.

Börjar tänka att nu har gängorna pajat i toppen och nu är det kört. Skruvar på två muttrar på toppen av glödstiftet för jag kunde se att glödstiftets gängor inte rörde sig men det gjorde de gängor som var på toppen av glödstiftet. Får lite mothåll av den större muttern och vipps går något av. Där står jag med hela innehållet från glödstiftet i handen. Nu kryper jag över motorn och kollar in, kvar är bara glödstiftets nedre del och ett hål rakt igenom.

Kommer över denna tråd dagen efter och behöver åka iväg två veckor på affärsresa. Ber min pappa att köpa Biltemas x4 multispray och spruta ner på glödstiftet några gånger i veckan. Kommer tillbaka med en plan, tack vare  krambriw. Vet exakt vad jag behöver göra. Monterar tillbaka allting i -14 grader och startar motorn. Det fungerar ju att starta med 3 glödstift. Kör den varm upp till 70 grader, går som vanligt. Förbereder borr, hammare och diverse verktyg. En medelstor Bosch skruvdragare och 6mm borr måste Kia använt som referens, då det precis kom in med den utrustningen om man lirkade runt den.

Lyckas borra ett någorlunda rakt hål. In med en T40 som lämnats tidigare i denna tråd. Drar och märker att något snurrar och det känns bra. Använder mig av en extra lång momentnyckel, 10ans hylsa och kort förlängare. Torxen slirar ut från stiftet och lite gods försvinner ner mot grenröret. Plockar upp det med magnetpenna och fortsätter borra ännu en gång, lite djupare nu. Hittar en ny vinkel med hammaren och kör ner torxen så långt det bara går, sprutar på lite smörjmedel och drar. Nu kommer glödstiftet.

Jag har glödstiftet i handen. Att bilar kunde ge så mycket blandade känslor. Startar nu i -15 grader utan problem.

Mina tips;
1. Om du ska hålla på med glödstiften, gör det med en varm motor.
2. Använd krypolja någon dag innan, jag rekommenderar Biltemas x4 då mitt glödstift var helt täckt av detta under gängorna.
3. Som tidigare nämnts, 6mm borr till att börja med och T40 torx. Hamra in så långt det går och förvänta dig att första försöket kommer slira och få bort gods.
4. Borra en gång till om det fastnat något i hålet och hamra in torxen igen.
5. Upprepa denna process eller sista stegen och gå upp i borr/torx storlek så borde ni få ut den.

Stort tack till alla som bodde i denna tråd och till dig krambriw förebilderna och förklaringen.

BMW 320i E46 "The Hulk" (1999)
krambriw
21 januari · 427 Inlägg

@anhest
Det är ju faktiskt värt ett stort grattis!!
Stort tack. Vilket underbart slut på din fantastiska berättelse, så himla underbart att det löste sig. Jag vet hur svårt det är att beskriva i ord dom känslorna man upplever när någonting sådant här drabbar en; första känslan, förtvivlan, man blir kallsvettig, när stiftet går av, man ser problemen som väntar med dyr motorrenovering och sedan den där underbara ljuvliga känslan, man har fått ut det trasiga stiftet, håller det i handen. Som sagt ord räcker inte till, vi som har upplevt det vet däremot hur det känns på riktigt och det är ju inget man direkt längtar efter att få uppleva igen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang