Kan påverka på garantin?

Tucsonh
8 januari 2022 · 37 Inlägg

Hej
Igår hade vi 24 minus grader på jobbet. När jag starta bilen temperaturmätaren bli rött. Då körde jag bilen hem nästan 3 km. Jag parkerade bilen i garaget efter en timme startade jag bilen kommer larm om att motorn är överhettad. Jag stängde bilen direkt och kollade motorrummet multiremen var hel och kylvätska var låg alltså under minus. Jag köpte glykol från Mekonmen och fyllde på en mindre en halvliter och Startar bilen men ingen skillnad det står att motorn är överhettad. Då kopplade jag  datorn och fick tre  felkoder som ni ser på bilden, jag radera koden och bilen går som vänligt.
Nu min fråga är om jag lämna bilen till ÅF kan dem veta att jag kopplade dator till bilen och radera felkoder. Om det veta kan dem neka garanten eller bli konflikt med dem? lite nervös på det. jag gjorde det eftersom jag vill ha bilen i helgen.
tack för hjälpen 
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240104/240104-b1c39b3f9743478aad919a4f40c5cfea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240104/240104-8cd5917de9f0ea4f434900801187de36.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240104/240104-bcc7c4427edc88eb041146e95b16e1fe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240104/240104-5dca538dc8a421b94ba250e19032ff8a.jpg

Senast redigerat av Tucsonh (8 januari 2022)

Utmarks-Loke
8 januari 2022 · 5 791 Inlägg

Nej, det är nog inga problem med garantin. Men berätta inte för dom att du raderade felkoderna, vad de inte vet har de inte ont av. Å andra sidan kanske koderna strax kommer tillbaka igen...

Tucsonh
8 januari 2022 · 37 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Nej, det är nog inga problem med garantin. Men berätta inte för dom att du raderade felkoderna, vad de inte vet har de inte ont av. Å andra sidan kanske koderna strax kommer tillbaka igen...

Tack! Nu kan jag lugna mig då.

xXSammy
9 januari 2022 · 6 566 Inlägg

När du raderar felkoder så tar du ju bort underlaget som ÅF behöver för felsökning/åtgärd

De/Dem
Mossan1
9 januari 2022 · 2 733 Inlägg

Man kan faktiskt se hur länge sedan det är sedan senaste radering, så man ska inte "lorta" allt för mycket i bilar med garanti.
Men påverka garantin,  det tror jag knappast i detta fallet.
Kör med öppna kort tycker jag.

Det är ett billigt fel dessutom, eftersom det uppenbart är tempsensorn.
Så dom förlorar mer på att krångla än att fixa.

Överhettad motor vid kallstart är det inte ens med tomt kylsystem.
Dvs 100% omöjligt, såvida inte en bränsledriven motorvärmare fått spel.

En 230v elmotorvärmare har inte kapacitet att överhetta i minus 24grader hur länge den är går.

Senast redigerat av Mossan1 (9 januari 2022)

sollu
9 januari 2022 · 413 Inlägg

Skulle inte bilen varna för låg kylvätska innan det händer då?

Tucsonh
9 januari 2022 · 37 Inlägg

Mossan1 skrev:
Man kan faktiskt se hur länge sedan det är sedan senaste radering, så man ska inte "lorta" allt för mycket i bilar med garanti.
Men påverka garantin,  det tror jag knappast i detta fallet.
Kör med öppna kort tycker jag.

Det är ett billigt fel dessutom, eftersom det uppenbart är tempsensorn.
Så dom förlorar mer på att krångla än att fixa.

Överhettad motor vid kallstart är det inte ens med tomt kylsystem.
Dvs 100% omöjligt, såvida inte en bränsledriven motorvärmare fått spel.

En 230v elmotorvärmare har inte kapacitet att överhetta i minus 24grader hur länge den är går.

Hur menar du att jag Kör med öppna kort? Jag begriper inte riktigt?

Tucsonh
9 januari 2022 · 37 Inlägg

sollu skrev:
Skulle inte bilen varna för låg kylvätska innan det händer då?

Alla Volvo som vi hade brukar varna men inte den bilen!

Mossan1
9 januari 2022 · 2 733 Inlägg

Tucsonh skrev:
Hur menar du att jag Kör med öppna kort? Jag begriper inte riktigt?

Jag menar att du lugnt kan berätta hela historien om att du själv scannat den för att se felet och även raderat felkoderna, OM det kommer på tal.

Ingen ide att blåneka, men heller ingen idé att skriva dom på näsan.

Tucsonh
9 januari 2022 · 37 Inlägg

Mossan1 skrev:

Tucsonh skrev:
Hur menar du att jag Kör med öppna kort? Jag begriper inte riktigt?

Jag menar att du lugnt kan berätta hela historien om att du själv scannat den för att se felet och även raderat felkoderna, OM det kommer på tal.

Ingen ide att blåneka, men heller ingen idé att skriva dom på näsan.

Okej var på en bekants verkstad nu och han säger att jag ska inte berätta för dem, även om dem vet att felkoderna raderat jag skulle neka att jag inte har gjort någonting. Dem flesta är okej men en del kan reagerar knepigt så undvik sanningen säger han!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 januari 2022 · 17 345 Inlägg

Ser att bilen är väldigt ny. Det ska finnas ett leveransprotokoll någonstans som även visar vilken temp kylarvätskan klarar. Normalt är ner mot -40 grader. Som Mossan1 nämner så kan den inte bli överhettad med en gång.

Lite synd du tog bort felkoderna men nu är det gjort. När de dyker upp igen så kontakta Hyundai först och främst. De kanske vill ta bilen på bärgare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tucsonh
9 januari 2022 · 37 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ser att bilen är väldigt ny. Det ska finnas ett leveransprotokoll någonstans som även visar vilken temp kylarvätskan klarar. Normalt är ner mot -40 grader. Som Mossan1 nämner så kan den inte bli överhettad med en gång.

Lite synd du tog bort felkoderna men nu är det gjort. När de dyker upp igen så kontakta Hyundai först och främst. De kanske vill ta bilen på bärgare.

Tackar! jag ska göra det. Var på OKQ8 igår och mäta glykolen och det visar sig att det klarar mot -46 grader men tjejen var osäker på den eftersom hon är ny på jobbet kom annan gång om du orolig sa hon!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 januari 2022 · 17 345 Inlägg

Tucsonh skrev:

Hybrid_ skrev:
Ser att bilen är väldigt ny. Det ska finnas ett leveransprotokoll någonstans som även visar vilken temp kylarvätskan klarar. Normalt är ner mot -40 grader. Som Mossan1 nämner så kan den inte bli överhettad med en gång.

Lite synd du tog bort felkoderna men nu är det gjort. När de dyker upp igen så kontakta Hyundai först och främst. De kanske vill ta bilen på bärgare.

Tackar! jag ska göra det. Var på OKQ8 igår och mäta glykolen och det visar sig att det klarar mot -46 grader men tjejen var osäker på den eftersom hon är ny på jobbet kom annan gång om du orolig sa hon!

Det låter fullt normalt. Tillverkaren tar i där eftersom bilen kan hamna lite var som helst i världen så...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 januari 2022 · 13 644 Inlägg

ähh finns inget som säger att man inte får koppla upp en dator och släcka felkoder.   man lär ju ta reda på vad det är för problem eftersom verkstäder alltid tar sån tid på sig innan dom har tid att kolla.       men sen har den ju bevisligen inte gått varm om den sätter upp en felkod samma sec som bilen startas..  det tar ju upp till 10minuter med normal belastning innan den ens börjar röra sig på tempmätaren och iaf ett par minuter om man inte har något vatten alls.  så att det är fel på någon givare verkar ju vara rätt givet.   

sen låter det märkligt att den inte varnar för låg nivå i kylaren..  på min polo från 2010 piper det till och tempvarningslampan börjar blinka.    det är väldigt otäckt när det händer när man ligger och pressar bakom en bil i 190km/h och man tar en böj och templampan börjar blinka..  det var så jag fick reda på att jag hade låg kylarvatten nivå första gången ;-)   ab tokras trodde jag först  eftersom den inte har någon normal tempmätare smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Tucsonh
10 januari 2022 · 37 Inlägg

Ringde bärgaren nu i kväll kommer med en lånebil. Så verkstaden kommer kolla imorgon bitti. vi för se!
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240104/240104-309bc9bacd28d9b175308f8a0e76731b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240104/240104-e0c9ef9485bc9cebf2524390c6df341c.jpg

Tucsonh
11 januari 2022 · 37 Inlägg

Uppdatera! Verkstaden ringde på morgonen och sagt att givaren till kylvätska var kass och ingen läckage på bilen! Även dem har byt några knappar på ratten eftersom hade jag varning att (kontrollera trögheten i rattens reglage)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2022 · 13 644 Inlägg

Tucsonh skrev:
Uppdatera! Verkstaden ringde på morgonen och sagt att givaren till kylvätska var kass och ingen läckage på bilen! Även dem har byt några knappar på ratten eftersom hade jag varning att (kontrollera trögheten i rattens reglage)

bra med uppdatering.. om någon har samma problem.    men var det nivå eller tempratur givare som var trasig?
rattens kontroller kan felkoda om man råkar hålla inne en knapp för länge oxå.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Tucsonh
13 januari 2022 · 37 Inlägg

Growe skrev:

Tucsonh skrev:
Uppdatera! Verkstaden ringde på morgonen och sagt att givaren till kylvätska var kass och ingen läckage på bilen! Även dem har byt några knappar på ratten eftersom hade jag varning att (kontrollera trögheten i rattens reglage)

bra med uppdatering.. om någon har samma problem.    men var det nivå eller tempratur givare som var trasig?
rattens kontroller kan felkoda om man råkar hålla inne en knapp för länge oxå.. smile

Det var temperaturgivare för omgivningen där bilen befinner sig. Men jag hämtade bilen idag och vissa sig 37 plus grader. Nu ska bilen till verkstan igen på tisdag.

Tucsonh
13 januari 2022 · 37 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240104/240104-3a57f394441f065cc7508e575921fcc5.jpg

Mossan1
13 januari 2022 · 2 733 Inlägg

Temperaturen för kylvätska och utetemp är två olika givare.
Det är ofta även två olika utegivare dessutom.
En till motorstyrdonet och en till klimat och infoinstrument.

Men oavsett, så ska den tillbaka.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang