9020
Sök

Kommer det införas fler dieselfria zoner snart? Hur länge kommer man kunna ha en dieselbil?

363 Inlägg
11 januari 2022
Trådstartare
Hej! Jag har nu  en bensinare. Funderar framöver på att köpa en liten större suv då med diesel.
I stockholm har dom ju en dieselfri gata. Kommer dom göra det i fler städer? Visst det är bara en liten gata i Stockholm just nu. Det kanske utvecklas.
Om jag köper en bil vill jag ju kunna ha den i 3-5 år iaf.

Hur länge kommer man kunna ha en dieselbil? Tillslut kanske det blir förbjudet att köra dieselbil i alla större städer eller så.

I Tyskland har dom ju det i många städer nästan hela stadsdelar är dieselfria där.

Någon fler som har samma funderingar? Eller vet något? ’
Btw dieseln är ruskigt dyr nu över 20 kr. Vad blir den till sommaren Då efterfrågan ökar under semestertider 21-22 kr ?

Mvh tack

Forummoderator
18 356 Inlägg
11 januari 2022
Dieselpriset ska öka etappvis fram till 2030. Priset på dieselbilar är väl lite som att spå i kaffesump... Men jag hade inte köpt någon.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
11 083 Inlägg
11 januari 2022
Det hinner ändra sig många gånger innan dess. Miljöbil är ett begrepp som kan liknas vid en vindflöjel...

Senaste 20 åren har det varit:
* Biogas (som helt nyligen skulle sluta klassas som miljöbränsle)
* Etanol (som närmast kan beskrivas som upp som en sol och ner som en pannkaka)
* Snåla dieslar (som idag är det värsta du kan köra i princip tydligen)
* Hybrider (som elbilsförespråkarna säger är omoderna)

Och nu senast då elbilar och förstås stickspåret vätgas... Ska bli kul att se i vilken form dessa hamnar på sophögen om 5-10 år.

Så att man tvekar på vad man ska köpa är ju inte så konstigt egentligen...
Senast redigerat av Brådhis (11 januari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Fri fart för ett fritt folk!
14 910 Inlägg
11 januari 2022
bara låta bli att köra på dom pisställena dom har sånt..   det är ju inte så att man åker till göteborg eller stockholm frivilligt.. så får man inte åka där kan ingen säga att man ska till ställena heller smile   det sparar hälsan och försåtndet rejält att slippa sånna skit ställen smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök