Äntligen har kompakten fått lite mer kärlek!
Lagningen jag började göra på framskärmen blev ja inte nöjd med, tror hela koppen som sitter bakom strålkastaren drog ihop sig så lyckades inte få den att passa ok. allt gick bara åt skogen med denna lagning...

Så drog då fram framskärmen jag sparat från min gamla kompakt som fastän den är pre-facelift verkade ha samma kopp och form runt strålkastaren. Lite synd att kapa sönder men den har även rostat ordentligt i kanten och är ju även fel årsmodell för min bil!. Lite kul är att den vita kompakten som skärmarna kommer från är bilen som jag tänkte laga upp för några år sedan och därför köpte denna beiga 75an för att ha som reservdelsbil, men det blev tvärtom! Den vita är numera skrot tyvärr.... då denna var mindre rostig 
Började med att borra ur koppen ur donatorskärmen och min skärm.

Kapade sedan ur en bit ur min skärm för att använda som mall

Punktar fast biten och kapar sedan lös den med lite vinkel på rondellen, då blir det ganska nära passform.

Testing testing...

Njaa inte 100%

Lite slipning... Ser bättre ut 

Punktar fast, försöker se till att plåtarna ligger i samma höjd innan jag lägger punkter.

Svetsat i koppen och helsvetsat ångrar att jag la kitt mellan skärmen och koppen, tänkte bra rostskydd men det rann ner till punktsvetsarna så blev en del porer tyvärr... Men så är livet!

Slutkontroll, godkänd!

Men ännu är inte skärmen klar!
Har även rostat framför hjulet

Kapat ur första biten, tänkte först att det skulle vara fint att få en skarv som original men jag kapade snett så det sket sig. I slutändan var det dock lika bra för jag hade aldrig lyckats få till detta i en stor bit.

Bit nr2

Färdigslipat o riktat, slipade av den lilla kanten jag gjorde längst ner då den smalnar av ut mot hjulet insåg jag efter att ha kikat på andra skärmen.

2 rostfläckar till på skärmen men dessa tror jag går att punkblästra vid senare tillfälle.

La igen antennhålet, tror det blir dubbla antenner bak på detta vrålåk när den är färdig

Kul att få se fronten sitta ihop igen, bilen ser ju tillomed glad ut! 

Näst på tur är dörrarna, blir att ta av lacken av dom under midjelisten för att se vad som döljer sig där, de är inte allt för rostig i bottnarna men det verkar vara riktat/spacklat en del. Den här bilen har helt klart varit av vägen ett par gånger. Varenda panel har nån sorts tilltryckning. Samt så var bakspegeln på denna sida trasig i fästena... vilket kanske är ett tecken? kanske legat på sida någon gång?

Det var allt för denna uppdatering. Känner ett flyt nu så blir nog en till uppdatering snart!
Tack för ni läst
Senast redigerat av W123-76 (3 september )
Das beste oder nichts!