Volvo S70 99 - Tändspolar och tempgivar fel?

Robinccc
18 januari · 1 Inlägg

Volvo S70 2.5 GLT årsmodell: 99, mil: Snart 40k.

Problem: Motorlampan har lyst länge (orange/gul). Bil ryckig vid gaspådrag, speciellt i lägre hastigheter.
Egentligen inga större fel när man kör men man hade ju velat fixa de som gör att motorlampan lyser.
Inkluderar lite information och felkoder nedan.


Tidigare:
Kollade runt lite på nätet tidigare och frågade lite bekanta.
Mitt fel verkade vara tändspolen i bilen min. Den rycker ibland när man gasar, speciellt i lägre hastigheter.
Sen har motortempvisaren på instrumentpanelen slutat fungera, den rör sig inte alls.
Så beställde en tändspole, och en tempgivare.

Nu:
Ringde en verkstad ca 2 veckor sedan, då jag fick höra att bilen min hade tydligen 4 tändspolar? Inte 1.
Jag har kollat tidigare på nätet och då stod det en tändspole på S70 men då jag kollade igen efter
detta samtal så gäller detta endast Volvo S70 årgång 98 och äldre om jag förstod det rätt.
Volvo S70 99' och uppåt har tydligen 4 tändspolar, en per cylinder. Sen angående tempgivare så finns det
tydligen inre och yttre. Ingen aning vad jag beställt smile Men det bör vara yttre som ska bytas enligt bilverkstaden.

Fick även hjälp av en släktning för nån dag sedan att kolla upp felkoderna på Volvon min,  är generellt
väldigt okunnig om bilar så tar gärna lite hjälp att tyda felkoderna.
Sen så har motortempvisaren börjat röra lite på sig nu, den går upp lite grann, sen ner i botten igen.





Sen 3  frågor angående detta:

1 Tändspole: Stämmer det då att det är 4 eller 5 tändspolar? Fått höra 4 och 5 nu.
På felkoderna så verkar de ju vara A till E. Så då kanske de är 5 tändspolar då?
Är dessa tändspolar "olika", eller kan man beställa  likadana och byta ut alla om de skulle behövas?

2 Felkoder Kopierar in felkoderna. Säg gärna om jag är rätt ute med felen, är det alla tändspolar?
Kan de vara fel på nån cylinder? Vad betyder den sista felkoden?

3 Tempgivare: Jag bifogar en bild på tempgivaren jag beställt, vet ni om detta är yttre eller inre?
Eller är de helt fel del?


https://i.imgur.com/nHhwxsu.jpg


Felkoder:

Car Scanner ELM OBD2
DTC report
Selected brand: Volvo

============1==============
P0300
Raw code: 0300
ECU: 7A
Status: Pending
OBDII: Random/multiple cylinder(s) - misfire detected

============2==============
P0355
Raw code: 0355
ECU: 7A
Status: Pending
OBDII: Ignition coil E, primary/secondary - circuit malfunction

============3==============
P0354
Raw code: 0354
ECU: 7A
Status: Pending
OBDII: Ignition coil D, primary/secondary - circuit malfunction

============4==============
P0353
Raw code: 0353
ECU: 7A
Status: Pending
OBDII: Ignition coil C, primary/secondary - circuit malfunction

============5==============
P0352
Raw code: 0352
ECU: 7A
Status: Pending
OBDII: Ignition coil B, primary/secondary - circuit malfunction

============6==============
P0351
Raw code: 0351
ECU: 7A
Status: Pending
OBDII: Ignition coil A, primary/secondary - circuit malfunction

============7==============
P0350
Raw code: 0350
ECU: 7A
Status: Pending
OBDII: Ignition coil, primary/secondary - circuit malfunction

============8==============
P0354
Raw code: 0354
ECU: 7A
Status: Confirmed
OBDII: Ignition coil D, primary/secondary - circuit malfunction

============9==============
P0350
Raw code: 0350
ECU: 7A
Status: Confirmed
OBDII: Ignition coil, primary/secondary - circuit malfunction

============10==============
P0351
Raw code: 0351
ECU: 7A
Status: Confirmed
OBDII: Ignition coil A, primary/secondary - circuit malfunction

============11==============
P0352
Raw code: 0352
ECU: 7A
Status: Confirmed
OBDII: Ignition coil B, primary/secondary - circuit malfunction

============12==============
P0353
Raw code: 0353
ECU: 7A
Status: Confirmed
OBDII: Ignition coil C, primary/secondary - circuit malfunction

============13==============
P0355
Raw code: 0355
ECU: 7A
Status: Confirmed
OBDII: Ignition coil E, primary/secondary - circuit malfunction

============14==============
P0116
Raw code: 0116
ECU: 7A
Status: Confirmed
OBDII: Engine coolant temperature (ECT) sensor - range/perform



Tacksam för hjälp!

Senast redigerat av Robinccc (18 januari )

ottorb
18 januari · 320 Inlägg

den på bilden är inte tändspole den är nån givare
du behöver radera  dem felkoderna sen starta motorn och läsa av den igen för att säkerställa vilken cylinder missar och byta den

Marlboroman
18 januari · 8 128 Inlägg

Du har 5 tändspolar. Den på bilden ser ut att vara en motortempgivare.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Mossan1
19 januari · 1 116 Inlägg

1999 är ett brytår där båda alternativen finns.

Ser du ett orange lock med 6 kablar på förarsidan av motorn har du 1 tändspole, fördelarlock, rotor och tändkablar.

Ser du inget lock, har du direktverkande tändspole på varje cylinder och inget av det andra.

Alla S/V70 har 5cyl oavsett motoralternativ.  = 1 eller 5 tändspolar.

Direktverkande tändspole ser helt annorlunda ut mot en kabelansluten.
Inte samma grej.

Senast redigerat av Mossan1 (19 januari )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang