V70n D5 -06 elfel mätarhus

Clerwall
20 januari 2022 · 2 Inlägg

(Gäller V70n D5 -06)
Hej!
I lördags så kopplade jag ljud i bilen och när vi var klara så hade jag fått slut på ström i batteriet, Startkablade bilen utan bekymmer och allt funkade klockrent, körde några mil för att ladda batteriet lite granna, När jag kom hem så startade jag om bilen för o se så att den hade tillräckligt med ström och den starta utan problem. Bilen blev ståendes från Söndags till idag (Torsdag).
Nu när jag kom ut till bilen så funkade varken mätarhuset eller klimatkontrollen. När jag måste upp bilen så blinkade larmdioden snabbt som fan och endast höger blinkers blinkade till när jag låste upp.
Bilen startar utan krångel, stereon funkar. Alla lampor utvändigt funkar förutom vänsterblinkers och helljus. Mätarhuset är helt dött, helt svart och alla mätare i botten. Relät för blinkers lät Inge heller när man blinkade höger och ingen symbol o mätarhuset.
Jag testade ta av minuspoolen i ca 10-15min utan resultat, samt så fick bilen stå ett par timmar utan minus pol men det ville inte heller funka.

Någon som varit med om något liknande?
Batteribyte? Fel i någon styrenhet? Relä? Säkringar?

Brådhis * Voff voff *
20 januari 2022 · 10 278 Inlägg

Utan mätarhus är det en del saker som lägger av. Så felet skulle kunna vara i mätarhuset. Men även utan ECC-panel får dom en del märkliga fel. Så kolla först så att alla kablage till dessa två saker sitter som dom ska.

Har det regnat eller liknande under tiden bilen stått? Det har ju förekommit att det kommer ner vatten i CEM:en på dessa bilar och då får dom också en mängd märkliga fel...

Ni kopplade inte fel när ni skulle ge starthjälp?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang