Resonansljud BMW 530i

Spexxarn
22 januari 2022 · 89 Inlägg

Hejsan!

Har införskaffat en BMW 530i -06, N52-motor. Det sitter raka rör efter cat på den (förstår inte varför man väljer att köra raka rör på en sugmotor). Hursomhelst så låter det för jävligt och resonansljudet är ohållbart. Har ingen direkt erfarenhet av avgassystem för sugmotorer då jag vanligtvis brukar köra turboladdade bilar.

Söker gärna råd om hur jag ska gå tillväga för att återskapa ett mer "sportigt" ljud. Lite resonans får man givetvis räkna med. Finns inga färdiga system till denna bil, utan får bli universala sportdämpare (fullflödes).

Bör jag satsa på en större längst bak? 
Bara trycka dit en rund i mitten?
Båda?
Har ni några dämpare som ni rekommenderar?

Ja, ni förstår säkert min poäng. Som sagt kom gärna med förslag! Alla råd är givetvis välkomna men hade varit fint om originaldämpare hålls utanför då det inte kommer på frågan smile

panda666
22 januari 2022 · 4 228 Inlägg

Läckage kanske i avgassystemet? kanske förra ägaren har gjort ett tattarjobb. Finns massor med avgas satser att köpa, kolla schmeidmann eller andra stylingsidor typ sc styling, mr tuning, riesetrade osv osv  ebay. Annars köper du original avgassystem och väntar tills du hittar sportigare men om du kollar runt så hittar du garanterat. Har du kollat under bilen och sett hur det ser ut?

Utmarks-Loke
22 januari 2022 · 5 791 Inlägg

En ljuddämpare längst bak kan hjälpa en del eftersom ljudet inte får plats att "eka" då. Men det finns ju en anledning till att originalsystem brukar innehålla en resonator, den tar helt enkelt bort resonansljud. Och det verkar ju finnas eftermarknads resonatorer också om man googlar, men jag vet inte hur bra det funkar

Spexxarn
22 januari 2022 · 89 Inlägg

panda666 skrev:
Läckage kanske i avgassystemet? kanske förra ägaren har gjort ett tattarjobb. Finns massor med avgas satser att köpa, kolla schmeidmann eller andra stylingsidor typ sc styling, mr tuning, riesetrade osv osv  ebay. Annars köper du original avgassystem och väntar tills du hittar sportigare men om du kollar runt så hittar du garanterat. Har du kollat under bilen och sett hur det ser ut?

Har varit under och de har svetsat samtliga skarvar. Kan inte se att det finns något läckage och har testat flertalet olika metoder för att kunna lokalisera om det skulle finnas någonstans.

Finns massor med satser att köpa, men inte som är till just denna bilmodell. Har varit inne på samtliga sidor som du nämner men inget till E60, bara dieselmotorerna. Därav att jag letar efter universala sportdämpare. Alltid bra att få tips och råd innan jag köper något tänker jag smile

Spexxarn
22 januari 2022 · 89 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
En ljuddämpare längst bak kan hjälpa en del eftersom ljudet inte får plats att "eka" då. Men det finns ju en anledning till att originalsystem brukar innehålla en resonator, den tar helt enkelt bort resonansljud. Och det verkar ju finnas eftermarknads resonatorer också om man googlar, men jag vet inte hur bra det funkar

Jo precis, ljudet färdas ju bakåt, men frågan är om en slutdämpare motverkar resonansljudet mer än en mittendämpare. Det är de jag är osäker på. Har också hittat en del på Google och just därför jag hör mig för här innan jag köper, om någon kan rekommendera en smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang