Haft inbrott, bilen startar ej. Startspärr? Larm?

Berryda
23 januari 2022 · 219 Inlägg

Hej, natten till idag hade jag inbrott i bilen och som jag fattar det försökte dom ta den. Har slitit bort all plast under ratten och härjat runt med kablar. Är det någon som har koll om något saknas från min bild? Centrallås fungerar ej samt ingenting händer när man vrider nyckeln. Bilen det gäller är en Subaru Legacy 1998.

All hjälp uppskattas, har bara trafikförsäkring så får inge hjälp därifrån och jag vill helst inte skrota bilen som fungerar bra annars. Har okej koll på vanlig bilel men detta är nytt för mig. Bilnyckeln har chip i om det spelar någon roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/203/202686/202686-eb9255415b20432784c53cfb546511a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/203/202686/202686-833d239f3e8ed13087d0c6b5ff52cb3d.jpg

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Curse
23 januari 2022 · 685 Inlägg

Verkar som om kablarna skulle vara urslitna ur tändlåset 🤔

Mazda 6 "MPS" (2006)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 januari 2022 · 13 644 Inlägg

du verkar träffat på några riktiga klåpare..  att ens pröva sno en så ny bil och sen göra det på det där viset..   det är rätt illa..

felet är att idioterna har klippt av kablarna från tändingslåset.. så det måste ersättas med en ny kontakt inkl en del av kablarna och skarvas ihop.  nu har jag aldrig sätt hur allt ser ut på en sån där när det är helt.  men skulle försöka hitta en skrot som har en sån där och ta delarna därifrån och skarva ihop.  att c-låset inte fungerar kan beror på att dom brytit sönder dörrlåset eller att idioterna lämnade bilen med deras snygga koppling lite halvt ihopkopplat..

det lär ju varit några rediga pundare för att lyckas göra en sån där sak


du borde kolla upp om inte det där är blod runt den avslitna kåpan för det ser lite ut som det=dna spår

Senast redigerat av Growe (23 januari 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Berryda
23 januari 2022 · 219 Inlägg

Growe skrev:
du verkar träffat på några riktiga klåpare..  att ens pröva sno en så ny bil och sen göra det på det där viset..   det är rätt illa..

felet är att idioterna har klippt av kablarna från tändingslåset.. så det måste ersättas med en ny kontakt inkl en del av kablarna och skarvas ihop.  nu har jag aldrig sätt hur allt ser ut på en sån där när det är helt.  men skulle försöka hitta en skrot som har en sån där och ta delarna därifrån och skarva ihop.  att c-låset inte fungerar kan beror på att dom brytit sönder dörrlåset eller att idioterna lämnade bilen med deras snygga koppling lite halvt ihopkopplat..

det lär ju varit några rediga pundare för att lyckas göra en sån där sak


du borde kolla upp om inte det där är blod runt den avslitna kåpan för det ser lite ut som det=dna spår

Jag ska kolla upp det röda nu när du säger det, kanske säkringar har gått för belysningen inne lyste inte heller. Kollade att batteriet var inkopplat och såg inte ut som dom rört något där. Det finns en subaru legacy på delplocken en bit bort, dock är den inte exakt samma årsmodell men kanske fungerar ändå? Får helt enkelt testa. Tack så mycket för ditt svar, gett mig litet hopp att den kanske går att rädda.

Hade även en riskokare i bilen som dom tog, förvånad att dom inte tog mina strumpor också... Jävla idioter

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 januari 2022 · 13 644 Inlägg

Berryda skrev:

Growe skrev:
du verkar träffat på några riktiga klåpare..  att ens pröva sno en så ny bil och sen göra det på det där viset..   det är rätt illa..

felet är att idioterna har klippt av kablarna från tändingslåset.. så det måste ersättas med en ny kontakt inkl en del av kablarna och skarvas ihop.  nu har jag aldrig sätt hur allt ser ut på en sån där när det är helt.  men skulle försöka hitta en skrot som har en sån där och ta delarna därifrån och skarva ihop.  att c-låset inte fungerar kan beror på att dom brytit sönder dörrlåset eller att idioterna lämnade bilen med deras snygga koppling lite halvt ihopkopplat..

det lär ju varit några rediga pundare för att lyckas göra en sån där sak


du borde kolla upp om inte det där är blod runt den avslitna kåpan för det ser lite ut som det=dna spår

Jag ska kolla upp det röda nu när du säger det, kanske säkringar har gått för belysningen inne lyste inte heller. Kollade att batteriet var inkopplat och såg inte ut som dom rört något där. Det finns en subaru legacy på delplocken en bit bort, dock är den inte exakt samma årsmodell men kanske fungerar ändå? Får helt enkelt testa. Tack så mycket för ditt svar, gett mig litet hopp att den kanske går att rädda.

Hade även en riskokare i bilen som dom tog, förvånad att dom inte tog mina strumpor också... Jävla idioter

det där är sånna där riktiga pundare..   jag satte dit 2pundare som försökte sno en moped mitt på dagen i Allingsås.. idioterna fatta inte hur uppenbara dom var..  det tog över 12min innan polisen kom.  det tog tid att komma fram över allt polisen var dock snabba när dom väl visste vad som hände..

dom hade alltså bryit på den där stackars mopeden i 12min medans jag satt och tittade på ( var inte läge att gå fram till dessa killar)
dom hade inte ens fått bort styrlåset på mopen eller lyckats komma in så dom kunde se kablarna till tändingslåset.    på 12min

man undrar ju om inte valt fel yrke smile

mest troligen samma oavsätt årsgång    skulle bara klippa av kablarna en bra bit ifrån och skarva kabel för kabel.     


har du mätt så du verkligen har ström kvar i bilen..  den kan ju stått och dragit ur batteriet

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Berryda
24 januari 2022 · 219 Inlägg

Growe skrev:
Text

Jag väntar på att Polisen ska komma och leta bevis, sen ska jag börja kolla på den. Tack igen för svar, kan återkomma senare.

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang