Hitta någon att övningsköra med C kort

Eleeb90
23 januari 2022 · 345 Inlägg

Hej! Jag ska ta be kort snart. Jag har läst mycket teori och kommer nog klara det. Backat med släp har man gjort innan.
Jag har kollat en del på C körts teorin och den verkar inte mycket svårare.

Lastbils kort C och CE kort är ju drömmen.
Hade vart gött om man bara kunde skriva teoriprovet för dessa samtidigt haha.

Jag har behov av be kort men man tycker det är onödigt att först ta be sen C sen CE kort. Det klart det kostar ju också och jag har inget större behov de närmsta åren av C kort.

Jag funderar på att ta be kortet göra bort det. Sen fixa körkort tillstånd för C och kanske skriva teoriprovet och sen övningsköra med någon som har lastbil.
Hur hade ni gjort?

Jag ska säga att jag kört mycket bil ganska många släp av olika slag och sen har jag kört lätt lastbil.
Även om jag sedan barnsben tyckt det varit coolt med större fordon. Så har jag faktiskt aldrig i hela mitt liv suttit i en tung lastbil.

Jag kan ju dock kunna tänka mig hur det känns.

Hur hade ni gjort ? Jag har inget behov av C kort nu men det känns ändå som. När man lixs är i gång å läser teorin om allt från trafikregler, vägmärken, miljö, lastsäkring, kör och vilotider till fordons kännedom och farligt gods m. M. Då är det väl lika bra att fixa C kort iaf teorin?

Hur kan man hitta någon att ragga å övningsköra lastbil med? Haha.
Typ gå in på ett åkeri.

"Tja jag kan jobba här gratis och till och med betala soppan om jag får övningsköra lastbil" Haha skämt å sido.

Såg på trafik skolan att 7 lektioner och lite annat kostade 12000 kr..
Hade ju vårt gött om man kunde hitta någon man kunde ge typ bränsle å lite extra arvode typ.

Skrev lite mycket men men smile

patrik79
24 januari 2022 · 782 Inlägg

Är du ett fan av riktigt feta pickupper eller ska ut och köra en större husbil så kan du ha nytta av ditt ce-kort annars tror jag bara det är bortkastad tid och pengar eftersom du behöver ykb för att köra lastbil professionellt. Du behöver även gå på regelbundna läkarkontroller för att behålla ce-kortet när du blir äldre vilket kan vara onödigt krångligt och dyrt om du inte har nytta av ce-kortet (vilket man sällan har utan ykb).

Lastbil är kul att köra men jag skulle ändå rekommendera att du tar be-kort först om du är i behov av det. Att ta ett ce-kort brukar vara ett stort projekt för de flesta och saknar du kontakter (som du verkar göra) så blir det ofta rätt dyrt... Med det inte sagt att du kan ansöka om körkortstillstånd för att övningsköra lastbil eller låna en a-traktor reggad lastbil och träna lite själv för att se vad det handlar om.

Brådhis * Voff voff *
24 januari 2022 · 10 277 Inlägg

Största skillnaden mellan BE och C är ju kör och vilotiderna, BK-vägar med uträkningar samt lastsäkring och bromssystem.

Jag har BE C D och tog dom lustigt nog i ordningen D (2007) -> BE (2012) -> C (2015). big_smile Vet inte om det hjälpte eller gjorde det värre, men nog hann man glömma lagom mycket mellan gångerna iaf. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Eleeb90
24 januari 2022 · 345 Inlägg

patrik79 skrev:
Är du ett fan av riktigt feta pickupper eller ska ut och köra en större husbil så kan du ha nytta av ditt ce-kort annars tror jag bara det är bortkastad tid och pengar eftersom du behöver ykb för att köra lastbil professionellt. Du behöver även gå på regelbundna läkarkontroller för att behålla ce-kortet när du blir äldre vilket kan vara onödigt krångligt och dyrt om du inte har nytta av ce-kortet (vilket man sällan har utan ykb).

Lastbil är kul att köra men jag skulle ändå rekommendera att du tar be-kort först om du är i behov av det. Att ta ett ce-kort brukar vara ett stort projekt för de flesta och saknar du kontakter (som du verkar göra) så blir det ofta rätt dyrt... Med det inte sagt att du kan ansöka om körkortstillstånd för att övningsköra lastbil eller låna en a-traktor reggad lastbil och träna lite själv för att se vad det handlar om.

Jag tänkte över det lite så. Jag tar nog be kort nu så får man se senare. Jag tror jag gör nog så att jag tar Lämpen för högre behörighet och eller att jag provkör lite lastbils EPA. Haha smile det blir nog lite väl dyrt speciellt att ta en massa lektioner och backa med lastbilssläp.

Eleeb90
24 januari 2022 · 345 Inlägg

Brådhis skrev:
Största skillnaden mellan BE och C är ju kör och vilotiderna, BK-vägar med uträkningar samt lastsäkring och bromssystem.

Jag har BE C D och tog dom lustigt nog i ordningen D (2007) -> BE (2012) -> C (2015). big_smile Vet inte om det hjälpte eller gjorde det värre, men nog hann man glömma lagom mycket mellan gångerna iaf. wink

Haha jag tog mitt am-kort då jag var 16 b-kortet när jag var 23 och nu är man 26 smile
Det är aldrig försent smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang