En elbils-långpendlares dagbok.

Cuefa Ain't no place like home...
22 februari 2022 · 4 628 Inlägg

Brådhis skrev:

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:
En nyfiken fråga, hur skulle du säga att "förbrukningen" faktiskt påverkas procentuellt av vädret om du jämför med tex din förra bil? Skenar den på elbilen (tex 25% ökad förbrukning) när det är kallt och går tungt eller är det ungefär lika illa som på en fossilbil? smile

Jag törs påstå att det är en svår jämförelse att göra.
Men man kan väl säga såhär, att Superben drog ca 0,54l/mil blandat vid fint väder, ca 0,6-0,65l/mil vid svårt eller riktigt kallt väder.

Enyaq'en snittar runt 2kWh/milen om det är barmark och lite varmare ute (har ingen erfarenhet av sommartemperaturer än 🙈)
Samma sträcka i minusgrader eller ännu hellre mycket snö/slask (rullmotstånd verkar vara värre för förbrukningen än minusgrader, hittills iaf) resulterar i ca 2,5kWh/mil, ibland högre.

Någon som e duktigare på siffror kan säkert sammanställa det i %, men jag tycker inte det skiljer sådär jättemycket som jag upplever det.

Okej, men då är skillnaden i princip försumbar mot en fossilbil. Det är ju intressant, folk tenderar ju att "skriva ner" elbilar pga räckvidden påverkas av kyla och väder så det är klart intressant att höra hur det det faktiskt är. Dina siffror blir ju, iaf i mina ögon, sanna då du kör så pass långa sträckor och har ett repetativt körmönster, dvs det är lätt att jämföra vad en enskild faktor gör.

Man blir helt klart mer och mer sugen på elbil. Senast i förrgår beställde en kompis en MG ZS, ska bli kul att se hur han tycker den funkar som familjebil. smile

Jag tror att Enyaqen är duktigt hjälpt av att ha en värmepump, något som MGn ju saknar.
Bilar utan pump blir ju mycket mer sårbara när det blir kallt.

Däremot hade jag inte haft något emot att ha ännu smalare däck på bilen, det hade skurit bättre genom snön ^^
Ett tips är att inte spendera för mycket tid bakom ratten på en elbil, om du inte är helt klar på att köpa en.
Det känns sinnessjukt gammaldags att köra fossilbil efter några mil bakom ratten på en elbil 😄
(Fast det var jävligt mysigt o dra några mil i Jeepen i helgen... 😎)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Brådhis * Voff voff *
22 februari 2022 · 10 279 Inlägg

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:

Cuefa skrev:

Jag törs påstå att det är en svår jämförelse att göra.
Men man kan väl säga såhär, att Superben drog ca 0,54l/mil blandat vid fint väder, ca 0,6-0,65l/mil vid svårt eller riktigt kallt väder.

Enyaq'en snittar runt 2kWh/milen om det är barmark och lite varmare ute (har ingen erfarenhet av sommartemperaturer än 🙈)
Samma sträcka i minusgrader eller ännu hellre mycket snö/slask (rullmotstånd verkar vara värre för förbrukningen än minusgrader, hittills iaf) resulterar i ca 2,5kWh/mil, ibland högre.

Någon som e duktigare på siffror kan säkert sammanställa det i %, men jag tycker inte det skiljer sådär jättemycket som jag upplever det.

Okej, men då är skillnaden i princip försumbar mot en fossilbil. Det är ju intressant, folk tenderar ju att "skriva ner" elbilar pga räckvidden påverkas av kyla och väder så det är klart intressant att höra hur det det faktiskt är. Dina siffror blir ju, iaf i mina ögon, sanna då du kör så pass långa sträckor och har ett repetativt körmönster, dvs det är lätt att jämföra vad en enskild faktor gör.

Man blir helt klart mer och mer sugen på elbil. Senast i förrgår beställde en kompis en MG ZS, ska bli kul att se hur han tycker den funkar som familjebil. smile

Jag tror att Enyaqen är duktigt hjälpt av att ha en värmepump, något som MGn ju saknar.
Bilar utan pump blir ju mycket mer sårbara när det blir kallt.

Däremot hade jag inte haft något emot att ha ännu smalare däck på bilen, det hade skurit bättre genom snön ^^
Ett tips är att inte spendera för mycket tid bakom ratten på en elbil, om du inte är helt klar på att köpa en.
Det känns sinnessjukt gammaldags att köra fossilbil efter några mil bakom ratten på en elbil 😄
(Fast det var jävligt mysigt o dra några mil i Jeepen i helgen... 😎)

Aha, just ja. Värmepump är en skillnad förstås.

Ja, fast det skulle inte göra mig något om jag blev "hooked" på en elbil. Teknik är kul och huruvida bilen låter eller inte när jag kör spelar ingen roll. wink Problemet är som tidigare att jag vill kunna ha med mig hundarna och helst kunna dra båten/släpet/husvagnen eftersom jag inte vill ha fler fordon, dels pga kostnader och dels pga platsbrist. Kan inte ockupera hela gatan med min "vagnpark". wink

Men vi får väl se, jag tror i princip till 100% att jag kommer köpa en elbil framöver. Dom ska bara få bli några år så att dom kommer ner i pris lite. Brukar aldrig köpa bil för mer än 100-150... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
22 februari 2022 · 4 628 Inlägg

Brådhis skrev:

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:

Okej, men då är skillnaden i princip försumbar mot en fossilbil. Det är ju intressant, folk tenderar ju att "skriva ner" elbilar pga räckvidden påverkas av kyla och väder så det är klart intressant att höra hur det det faktiskt är. Dina siffror blir ju, iaf i mina ögon, sanna då du kör så pass långa sträckor och har ett repetativt körmönster, dvs det är lätt att jämföra vad en enskild faktor gör.

Man blir helt klart mer och mer sugen på elbil. Senast i förrgår beställde en kompis en MG ZS, ska bli kul att se hur han tycker den funkar som familjebil. smile

Jag tror att Enyaqen är duktigt hjälpt av att ha en värmepump, något som MGn ju saknar.
Bilar utan pump blir ju mycket mer sårbara när det blir kallt.

Däremot hade jag inte haft något emot att ha ännu smalare däck på bilen, det hade skurit bättre genom snön ^^
Ett tips är att inte spendera för mycket tid bakom ratten på en elbil, om du inte är helt klar på att köpa en.
Det känns sinnessjukt gammaldags att köra fossilbil efter några mil bakom ratten på en elbil 😄
(Fast det var jävligt mysigt o dra några mil i Jeepen i helgen... 😎)

Aha, just ja. Värmepump är en skillnad förstås.

Ja, fast det skulle inte göra mig något om jag blev "hooked" på en elbil. Teknik är kul och huruvida bilen låter eller inte när jag kör spelar ingen roll. wink Problemet är som tidigare att jag vill kunna ha med mig hundarna och helst kunna dra båten/släpet/husvagnen eftersom jag inte vill ha fler fordon, dels pga kostnader och dels pga platsbrist. Kan inte ockupera hela gatan med min "vagnpark". wink

Men vi får väl se, jag tror i princip till 100% att jag kommer köpa en elbil framöver. Dom ska bara få bli några år så att dom kommer ner i pris lite. Brukar aldrig köpa bil för mer än 100-150... wink

Ja, kostnaden är väl det största hindret just nu. Det och tillåten dragvikt.
Du får vänta tills Rivian R1T blir billig, eller åtminstone prisvärd.
Den får ju dra ett helt hus 👌🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Brådhis * Voff voff *
22 februari 2022 · 10 279 Inlägg

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:

Cuefa skrev:

Jag tror att Enyaqen är duktigt hjälpt av att ha en värmepump, något som MGn ju saknar.
Bilar utan pump blir ju mycket mer sårbara när det blir kallt.

Däremot hade jag inte haft något emot att ha ännu smalare däck på bilen, det hade skurit bättre genom snön ^^
Ett tips är att inte spendera för mycket tid bakom ratten på en elbil, om du inte är helt klar på att köpa en.
Det känns sinnessjukt gammaldags att köra fossilbil efter några mil bakom ratten på en elbil 😄
(Fast det var jävligt mysigt o dra några mil i Jeepen i helgen... 😎)

Aha, just ja. Värmepump är en skillnad förstås.

Ja, fast det skulle inte göra mig något om jag blev "hooked" på en elbil. Teknik är kul och huruvida bilen låter eller inte när jag kör spelar ingen roll. wink Problemet är som tidigare att jag vill kunna ha med mig hundarna och helst kunna dra båten/släpet/husvagnen eftersom jag inte vill ha fler fordon, dels pga kostnader och dels pga platsbrist. Kan inte ockupera hela gatan med min "vagnpark". wink

Men vi får väl se, jag tror i princip till 100% att jag kommer köpa en elbil framöver. Dom ska bara få bli några år så att dom kommer ner i pris lite. Brukar aldrig köpa bil för mer än 100-150... wink

Ja, kostnaden är väl det största hindret just nu. Det och tillåten dragvikt.
Du får vänta tills Rivian R1T blir billig, eller åtminstone prisvärd.
Den får ju dra ett helt hus 👌🏼

Precis! Men den här skulle jag helt klart kunna tänka mig... https://spartan.mwmotors.cz/ev-traditional/ wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
22 februari 2022 · 4 628 Inlägg

Brådhis skrev:

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:

Aha, just ja. Värmepump är en skillnad förstås.

Ja, fast det skulle inte göra mig något om jag blev "hooked" på en elbil. Teknik är kul och huruvida bilen låter eller inte när jag kör spelar ingen roll. wink Problemet är som tidigare att jag vill kunna ha med mig hundarna och helst kunna dra båten/släpet/husvagnen eftersom jag inte vill ha fler fordon, dels pga kostnader och dels pga platsbrist. Kan inte ockupera hela gatan med min "vagnpark". wink

Men vi får väl se, jag tror i princip till 100% att jag kommer köpa en elbil framöver. Dom ska bara få bli några år så att dom kommer ner i pris lite. Brukar aldrig köpa bil för mer än 100-150... wink

Ja, kostnaden är väl det största hindret just nu. Det och tillåten dragvikt.
Du får vänta tills Rivian R1T blir billig, eller åtminstone prisvärd.
Den får ju dra ett helt hus 👌🏼

Precis! Men den här skulle jag helt klart kunna tänka mig... https://spartan.mwmotors.cz/ev-traditional/ wink

Den där är ju faktiskt asball! big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Brådhis * Voff voff *
22 februari 2022 · 10 279 Inlägg

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:

Cuefa skrev:

Ja, kostnaden är väl det största hindret just nu. Det och tillåten dragvikt.
Du får vänta tills Rivian R1T blir billig, eller åtminstone prisvärd.
Den får ju dra ett helt hus 👌🏼

Precis! Men den här skulle jag helt klart kunna tänka mig... https://spartan.mwmotors.cz/ev-traditional/ wink

Den där är ju faktiskt asball! big_smile

Eller hur! Riktigt kul att även andra fordon får eldrift och inte bara "superdesignade" bilar som Leaf och ID4. Helt klart ett sätt att tilltala en bredare marknad och på sikt normaliseras sannolikt eldriften och folk blir mindre motsträviga till det. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
candyweiss
22 februari 2022 · 876 Inlägg

Brådhis skrev:

torpis skrev:

Brådhis skrev:

Jag vet inte om det här är menat som ett svar på min frågeställning eller om du bara berättar något? Hursom så hänger jag inte riktigt med...? smile

Du är jobbig, riktigt jobbig faktiskt.

Det är du förstås fri att tycka, men min fråga kvarstår nog. Jag förstod inte ditt inlägg, men det kanske aldrig var meningen heller? smile

Du och jag har kanske gått i samma skola för jag fattar inte heller big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Cuefa Ain't no place like home...
1 mars 2022 · 4 628 Inlägg

Well then!

43 dagar senare har pärlan passerat 900 mil.
Igår fick vi äntligen även uppsäkrat i huset så nu går laddaren på full smul o allt funkar klockrent.

Bilen fick även en välbehövlig tvätt nu när det är uppehåll och "torrt".
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ed1365ce405869ed2559dc8c9fa2d4e7.jpg

Man börjar kunna märka skillnad på yttertemperaturen nu, räckvidden håller sig bra. Som regel har jag 10-14 mil kvar i batteriet efter mina 26 körda.

Jag räknar med att kunna köra jobb-hem-jobb på en laddning när det blir varmare ute.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 mars 2022 · 17 478 Inlägg

Cuefa skrev:
Well then!

43 dagar senare har pärlan passerat 900 mil.
Igår fick vi äntligen även uppsäkrat i huset så nu går laddaren på full smul o allt funkar klockrent.

Bilen fick även en välbehövlig tvätt nu när det är uppehåll och "torrt".
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ed1365ce405869ed2559dc8c9fa2d4e7.jpg

Man börjar kunna märka skillnad på yttertemperaturen nu, räckvidden håller sig bra. Som regel har jag 10-14 mil kvar i batteriet efter mina 26 körda.

Jag räknar med att kunna köra jobb-hem-jobb på en laddning när det blir varmare ute.

Det där tog mig en stund innan jag var med på banan... big_smile Men jag ser ju tydligt på min fossilbil att några plusgrader till gör enormt mycket på förbrukningen räknat på den som bara kollar enskilda körningar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cuefa Ain't no place like home...
4 mars 2022 · 4 628 Inlägg

Hände en grej i morse... ^^

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6e6b030014d9158204767ff9faf669d5.jpg

1000 hittills så gott som problemfria mil, sedan 17e Januari.

Än mer spännande blir det när man räknar ihop kostnaden för laddning...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-0652c840ffede0b993d93a00fdea6e58.jpg

Det där är totalt över dessa 1000 mil, inklusive alla "dyra" laddningar man gjort här o var.

Nu när dieseln kostar 24kr/litern så börjar man verkligen förstå vilken sinnessjuk skillnad det faktiskt gör... 😱

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
4 mars 2022 · 2 972 Inlägg

Snyggt!!!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
KenthIJ
5 mars 2022 · 1 465 Inlägg

Cuefa skrev:
Hände en grej i morse... ^^

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6e6b030014d9158204767ff9faf669d5.jpg

1000 hittills så gott som problemfria mil, sedan 17e Januari.

Än mer spännande blir det när man räknar ihop kostnaden för laddning...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-0652c840ffede0b993d93a00fdea6e58.jpg

Det där är totalt över dessa 1000 mil, inklusive alla "dyra" laddningar man gjort här o var.

Nu när dieseln kostar 24kr/litern så börjar man verkligen förstå vilken sinnessjuk skillnad det faktiskt gör... 😱

Får du all den datan/infon. från bilen ?

Cuefa Ain't no place like home...
6 mars 2022 · 4 628 Inlägg

KenthIJ skrev:

Cuefa skrev:
Hände en grej i morse... ^^

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6e6b030014d9158204767ff9faf669d5.jpg

1000 hittills så gott som problemfria mil, sedan 17e Januari.

Än mer spännande blir det när man räknar ihop kostnaden för laddning...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-0652c840ffede0b993d93a00fdea6e58.jpg

Det där är totalt över dessa 1000 mil, inklusive alla "dyra" laddningar man gjort här o var.

Nu när dieseln kostar 24kr/litern så börjar man verkligen förstå vilken sinnessjuk skillnad det faktiskt gör... 😱

Får du all den datan/infon. från bilen ?

Det hade varit alldeles för enkelt...
Jag använder en app som heter Motolog, den loggar automatiskt mina resor, med start så fort telefonen kopplar upp mot bilens BT.
Sen lägger jag manuellt in de laddningar jag gör, den infon får jag antingen genom apparna för de platser jag laddar, alternativ appen för min Chargeamps Halo laddbox här hemma smile

Lite pyssel men med tanke på mina reseavdrag är det värt det!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
KenthIJ
7 mars 2022 · 1 465 Inlägg

Cuefa skrev:

KenthIJ skrev:

Cuefa skrev:
Hände en grej i morse... ^^

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6e6b030014d9158204767ff9faf669d5.jpg

1000 hittills så gott som problemfria mil, sedan 17e Januari.

Än mer spännande blir det när man räknar ihop kostnaden för laddning...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-0652c840ffede0b993d93a00fdea6e58.jpg

Det där är totalt över dessa 1000 mil, inklusive alla "dyra" laddningar man gjort här o var.

Nu när dieseln kostar 24kr/litern så börjar man verkligen förstå vilken sinnessjuk skillnad det faktiskt gör... 😱

Får du all den datan/infon. från bilen ?

Det hade varit alldeles för enkelt...
Jag använder en app som heter Motolog, den loggar automatiskt mina resor, med start så fort telefonen kopplar upp mot bilens BT.
Sen lägger jag manuellt in de laddningar jag gör, den infon får jag antingen genom apparna för de platser jag laddar, alternativ appen för min Chargeamps Halo laddbox här hemma smile

Lite pyssel men med tanke på mina reseavdrag är det värt det!

Tackar för info.

Kul med koll, tycker jag, men det är klart att det får ju vägas emot ansträngningen.
Förstår att det är meningsfullt för din del.

Cuefa Ain't no place like home...
14 mars 2022 · 4 628 Inlägg

Ok!

Gått mer tid, blivit fler mil.
Det enda att rapportera om är väl egentligen att det tydligt märks på förbrukningen, att vi går mot varmare tider!
Jag betvivlar inte ett dugg att jag kommer komma gott å väl 40 mil på en laddning när temperaturerna blir mer rimliga.
Inga fler problem hittills heller.

Kort sagt är jag fortfarande extremt nöjd med bilen!
Passade på att ta lite bilder på bilen, ska göra samma sak på samma ställe igen när sommarhjulen sitter på också men det är någon månad bort än så länge...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-62bb857298a8651a209b3b0c257e1de9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4277d2375cba1af6c654758c57938374.jpg

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
14 mars 2022 · 2 972 Inlägg

Härligt att du är nöjd! Körde till Idre från Skåne förra veckan, och körde ihop med brorsan som åker Ioniq 5. Det gick hur fint som helst med laddstopp och inga köer till laddarna. Vi körde visserligen den lilla omvägen över Norge upp för att slippa kaoset med alla Vasalopps-besökare eftersom vi körde upp dan innan Vasaloppet smile
Hem körde vi i Sverige hela vägen och det gick lika bra förutom att en norsk Mach-E-ägare hoggade den enda snabbladdaren på ett ställe och stod kvar trots 100% laddning för länge. Dåligt ladd-vett! Han skyllde på att han inte fått notis i sin app - men att stå över 1,5h vid en snabbladdare är inte ok ändå.

Jag körde dock inte min elbil pga platsbrist och för dålig räckvidd för så lång resa. Min nästa bil kommer klara det - vad det blir återstår att se smile Jag tror jag avvaktar leveranskaoset och de skyhöga priserna som är när efterfrågan är större än tillgången.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Cuefa Ain't no place like home...
14 mars 2022 · 4 628 Inlägg

matteeee skrev:
Härligt att du är nöjd! Körde till Idre från Skåne förra veckan, och körde ihop med brorsan som åker Ioniq 5. Det gick hur fint som helst med laddstopp och inga köer till laddarna. Vi körde visserligen den lilla omvägen över Norge upp för att slippa kaoset med alla Vasalopps-besökare eftersom vi körde upp dan innan Vasaloppet smile
Hem körde vi i Sverige hela vägen och det gick lika bra förutom att en norsk Mach-E-ägare hoggade den enda snabbladdaren på ett ställe och stod kvar trots 100% laddning för länge. Dåligt ladd-vett! Han skyllde på att han inte fått notis i sin app - men att stå över 1,5h vid en snabbladdare är inte ok ändå.

Jag körde dock inte min elbil pga platsbrist och för dålig räckvidd för så lång resa. Min nästa bil kommer klara det - vad det blir återstår att se smile Jag tror jag avvaktar leveranskaoset och de skyhöga priserna som är när efterfrågan är större än tillgången.

Ja det blir lite av en sport att planera långresor, även om man använder t.ex ABRP eller dylika appar.
Och de som står för länge på laddplats är en styggelse.
Bara o slita ur kontakten om dom inte ställt den på att alltid vara låst förstås...

Spännande, ska bli kul o se vad du hittar för ersättare!
Ioniq 5 är ball, likaså Hyundai EV6.

Men det är sanslösa väntetider (och pengar!) mer eller mindre oavsett vad man väljer...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
15 mars 2022 · 2 972 Inlägg

Cuefa skrev:
Ja det blir lite av en sport att planera långresor, även om man använder t.ex ABRP eller dylika appar.
Och de som står för länge på laddplats är en styggelse.
Bara o slita ur kontakten om dom inte ställt den på att alltid vara låst förstås...

Spännande, ska bli kul o se vad du hittar för ersättare!
Ioniq 5 är ball, likaså Hyundai EV6.

Men det är sanslösa väntetider (och pengar!) mer eller mindre oavsett vad man väljer...

Kia EV6 menar du smile

Jag är fortfarande kluven själv. Ladd-logistiken talar för Tesla, men inte prislappen, Y är vansinnigt dyr och 3 i överkant ändå.
Utseendet på Ioniq 5 är bara wow, förutom inredningen som är för ful.. hmm
Kia EV6 är snygg fram, men bak är den ju hemsk... Inuti helt ok.

Provkörde MG Marvel R häromdan, och den gillar jag överallt - utom det faktum att AWD inte funkar i backen och att den har en 2-växlad låda - som märks. Känns som att köra fossilt igen... Blä. Och för dyr...

Enyaq gillade jag, men är inte så säker på alla mjukis-buggar VAG lyckas med.. Känns som en risk.
ID4 är inte min smak helt.

Cupra Born är sketasnygg, men ska jag byta vill jag ha ett steg upp. Släpper Cupra en "ID4/Enyaq" blir det intressant - om VAG får rätt på mjukvarorna.

Turligt nog har jag inte bråttom. Skönt smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Cuefa Ain't no place like home...
15 mars 2022 · 4 628 Inlägg

matteeee skrev:

Cuefa skrev:
Ja det blir lite av en sport att planera långresor, även om man använder t.ex ABRP eller dylika appar.
Och de som står för länge på laddplats är en styggelse.
Bara o slita ur kontakten om dom inte ställt den på att alltid vara låst förstås...

Spännande, ska bli kul o se vad du hittar för ersättare!
Ioniq 5 är ball, likaså Hyundai EV6.

Men det är sanslösa väntetider (och pengar!) mer eller mindre oavsett vad man väljer...

Kia EV6 menar du smile

Jag är fortfarande kluven själv. Ladd-logistiken talar för Tesla, men inte prislappen, Y är vansinnigt dyr och 3 i överkant ändå.
Utseendet på Ioniq 5 är bara wow, förutom inredningen som är för ful.. hmm
Kia EV6 är snygg fram, men bak är den ju hemsk... Inuti helt ok.

Provkörde MG Marvel R häromdan, och den gillar jag överallt - utom det faktum att AWD inte funkar i backen och att den har en 2-växlad låda - som märks. Känns som att köra fossilt igen... Blä. Och för dyr...

Enyaq gillade jag, men är inte så säker på alla mjukis-buggar VAG lyckas med.. Känns som en risk.
ID4 är inte min smak helt.

Cupra Born är sketasnygg, men ska jag byta vill jag ha ett steg upp. Släpper Cupra en "ID4/Enyaq" blir det intressant - om VAG får rätt på mjukvarorna.

Turligt nog har jag inte bråttom. Skönt smile

Kia, Huyndai... same shit, different name 🙈

Ja, Ioniq 5 har en udda insida, men vad jag gillar minst med den är nog materialvalen...

Kian ser jävligt märklig ut bakifrån, som du säger. Även snett bakifrån är det en konstig linje över bakluckan.

MG saknar väl även värmepump? Eller finns det som tillval?
Den tvåväxlade lådan kan jag förstå kan kännas klonkig i en sån bil, den känns dock inte alls i t.ex Audi e-Tron GT (som ju bara kostar 1.4mkr...)

Du får hålla ögonen på hur min Enyaq sköter sig då! Hittills är det få fel efter dryga 1200 mil.
ID.4 är ju egentligen en Enyaq o vice versa, precis som Audi Q4 e-Tron. Audin är för dyr, ID.4 gillar jag inte formspråket riktigt på, framför allt insidan.

Cupran e cool som fan, men jag har svårt o tro att dom kommer satsa på något större i el-väg än på bra jävla länge faktiskt.

Man ska skynda långsamt! Du har ju redan en vettig bil att åka i, jag hade ju 2 val - antingen byta till elbil eller byta till jobb närmre hem.
Med facit i hand tror jag (än så länge... 😬) att jag gjorde rätt val...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 mars 2022 · 13 742 Inlägg

hur mycket klarar 12v systemen i dom där..   bara älskar att ha lite tryck i ljudet..  så vete fasen om jag kan leva utan en rejäl baslåda..   men tex i min audi så drar ju bara bassteget 120amp full last..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang