En elbils-långpendlares dagbok.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
15 mars 2022 · 2 972 Inlägg

Growe skrev:
hur mycket klarar 12v systemen i dom där..   bara älskar att ha lite tryck i ljudet..  så vete fasen om jag kan leva utan en rejäl baslåda..   men tex i min audi så drar ju bara bassteget 120amp full last..

De flesta elbilar har bara ett mindre 12V-batteri. Det verkar också lite märkligt med hur de laddas, ingen generator utan en DC-DC från högvoltsbatteriet - borde göra att 12V alltid har kräm - men nej, allt för många elbilar har problem med just 12V-påfyllningen. Märkligt nog.

Blir lite hacking av nämnda DC-DC (eller styrningen av den kanske är mer rätt att skriva) och gömma fler 12V-batterier nånstans kanske. Eller köra slutsteget på 400V eller vad nu valda bil har för spänning från högvoltsbatterierna smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Cuefa Ain't no place like home...
15 mars 2022 · 4 628 Inlägg

matteeee skrev:

Growe skrev:
hur mycket klarar 12v systemen i dom där..   bara älskar att ha lite tryck i ljudet..  så vete fasen om jag kan leva utan en rejäl baslåda..   men tex i min audi så drar ju bara bassteget 120amp full last..

De flesta elbilar har bara ett mindre 12V-batteri. Det verkar också lite märkligt med hur de laddas, ingen generator utan en DC-DC från högvoltsbatteriet - borde göra att 12V alltid har kräm - men nej, allt för många elbilar har problem med just 12V-påfyllningen. Märkligt nog.

Blir lite hacking av nämnda DC-DC (eller styrningen av den kanske är mer rätt att skriva) och gömma fler 12V-batterier nånstans kanske. Eller köra slutsteget på 400V eller vad nu valda bil har för spänning från högvoltsbatterierna smile

Ja, det är nog som Matteeee skriver. 12v-systemet får nog anses undermåligt i detta fallet.
Med det sagt är det rätt bra ljud redan från början i de av våra bilar som har original ljudsystem, i Skodas fall blir det Canton som levererar grejerna.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 mars 2022 · 13 729 Inlägg

matteeee skrev:

Growe skrev:
hur mycket klarar 12v systemen i dom där..   bara älskar att ha lite tryck i ljudet..  så vete fasen om jag kan leva utan en rejäl baslåda..   men tex i min audi så drar ju bara bassteget 120amp full last..

De flesta elbilar har bara ett mindre 12V-batteri. Det verkar också lite märkligt med hur de laddas, ingen generator utan en DC-DC från högvoltsbatteriet - borde göra att 12V alltid har kräm - men nej, allt för många elbilar har problem med just 12V-påfyllningen. Märkligt nog.

Blir lite hacking av nämnda DC-DC (eller styrningen av den kanske är mer rätt att skriva) och gömma fler 12V-batterier nånstans kanske. Eller köra slutsteget på 400V eller vad nu valda bil har för spänning från högvoltsbatterierna smile

jo det var derför jag stallde frågan.. för jag ser att otroligt många har problem med 12v batteriet som igentligen inte borde ha några som helst problem då den borde ha alla förutsättningar för att laddas smile     men det kanske löser sig med 4st 100amp agm batteri sen får man plugga in en extra laddare smile så har man ström så man tar sig till och från jobbet iallfall smile
känns som det blir döden för ljud industrin om man nu inte klampar på direkt på det stora batteriet ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 mars 2022 · 13 729 Inlägg

Cuefa skrev:

matteeee skrev:

Growe skrev:
hur mycket klarar 12v systemen i dom där..   bara älskar att ha lite tryck i ljudet..  så vete fasen om jag kan leva utan en rejäl baslåda..   men tex i min audi så drar ju bara bassteget 120amp full last..

De flesta elbilar har bara ett mindre 12V-batteri. Det verkar också lite märkligt med hur de laddas, ingen generator utan en DC-DC från högvoltsbatteriet - borde göra att 12V alltid har kräm - men nej, allt för många elbilar har problem med just 12V-påfyllningen. Märkligt nog.

Blir lite hacking av nämnda DC-DC (eller styrningen av den kanske är mer rätt att skriva) och gömma fler 12V-batterier nånstans kanske. Eller köra slutsteget på 400V eller vad nu valda bil har för spänning från högvoltsbatterierna smile

Ja, det är nog som Matteeee skriver. 12v-systemet får nog anses undermåligt i detta fallet.
Med det sagt är det rätt bra ljud redan från början i de av våra bilar som har original ljudsystem, i Skodas fall blir det Canton som levererar grejerna.

tveksamt att det är så bra att det pumpar mer bas än minlilla äkliga a2 med 2st Pionner 12:or och ett dls ra10 steg.  smile   

som referens låter du förjävla illa i arbetskamraten 2018 Passat som är riktigt full lastad med utrustning.   finns inget bra umf varken i basen eller mellan det låter mest grötigt smile
orginal stereon oavsätt fordon är ju skräp rent sagt och det låter alltid bättre med en annan enhet

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Cuefa Ain't no place like home...
15 mars 2022 · 4 628 Inlägg

Growe skrev:

Cuefa skrev:

matteeee skrev:

De flesta elbilar har bara ett mindre 12V-batteri. Det verkar också lite märkligt med hur de laddas, ingen generator utan en DC-DC från högvoltsbatteriet - borde göra att 12V alltid har kräm - men nej, allt för många elbilar har problem med just 12V-påfyllningen. Märkligt nog.

Blir lite hacking av nämnda DC-DC (eller styrningen av den kanske är mer rätt att skriva) och gömma fler 12V-batterier nånstans kanske. Eller köra slutsteget på 400V eller vad nu valda bil har för spänning från högvoltsbatterierna smile

Ja, det är nog som Matteeee skriver. 12v-systemet får nog anses undermåligt i detta fallet.
Med det sagt är det rätt bra ljud redan från början i de av våra bilar som har original ljudsystem, i Skodas fall blir det Canton som levererar grejerna.

tveksamt att det är så bra att det pumpar mer bas än minlilla äkliga a2 med 2st Pionner 12:or och ett dls ra10 steg.  smile   

som referens låter du förjävla illa i arbetskamraten 2018 Passat som är riktigt full lastad med utrustning.   finns inget bra umf varken i basen eller mellan det låter mest grötigt smile
orginal stereon oavsätt fordon är ju skräp rent sagt och det låter alltid bättre med en annan enhet

Ja allt beror ju på vilka preferenser man har, såklart 😎

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
candyweiss
15 mars 2022 · 875 Inlägg

Cuefa skrev:
Cupran e cool som fan, men jag har svårt o tro att dom kommer satsa på något större i el-väg än på bra jävla länge faktiskt.

Cupra har väl gått ut med att det är en satsning på bilar för den yngre generationen?
Så jag tror inte heller på någon SUV, inte på många år i varje fall

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 mars 2022 · 13 729 Inlägg

candyweiss skrev:

Cuefa skrev:
Cupran e cool som fan, men jag har svårt o tro att dom kommer satsa på något större i el-väg än på bra jävla länge faktiskt.

Cupra har väl gått ut med att det är en satsning på bilar för den yngre generationen?
Så jag tror inte heller på någon SUV, inte på många år i varje fall

man hoppas ju att hela bilindustrin vänder om och inser att suven ska bort. 

sen hoppas jag att elbilstillverkarna börjar göra vättiga små elbilar   ingen behöver det där stora skräpet dom tar fram.  folk tror dom behöver det men tittar man på vägarna sitter alla ensamma i en stor suv.  utanför alla hus står det 2suvar osv.. ganska idiotiskt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
candyweiss
15 mars 2022 · 875 Inlägg

Growe skrev:

candyweiss skrev:

Cuefa skrev:
Cupran e cool som fan, men jag har svårt o tro att dom kommer satsa på något större i el-väg än på bra jävla länge faktiskt.

Cupra har väl gått ut med att det är en satsning på bilar för den yngre generationen?
Så jag tror inte heller på någon SUV, inte på många år i varje fall

man hoppas ju att hela bilindustrin vänder om och inser att suven ska bort. 

sen hoppas jag att elbilstillverkarna börjar göra vättiga små elbilar   ingen behöver det där stora skräpet dom tar fram.  folk tror dom behöver det men tittar man på vägarna sitter alla ensamma i en stor suv.  utanför alla hus står det 2suvar osv.. ganska idiotiskt smile

Min Tiguan är inte speciellt stor, men det är överlägset den bästa och bekvämaste bil jag ägt. Jag sitter underbart i den och jag slipper"krypa" in i bilen. Min rygg mår mycket bättre med denna bilen.
Något man kunde slopat är fyrdriv och breda däck, då jäklar hade förbrukningen sjunkit.
Tror nog att över 90% sitter ensamma oavsett storlek på bil?

Senast redigerat av candyweiss (15 mars 2022)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Cuefa Ain't no place like home...
15 mars 2022 · 4 628 Inlägg

Håller med, jag känner mig tryggare i en större bil, som dessutom erbjuder bättre komfort än en liten pyttebil. Sånt värderar jag otroligt högt.
Dessutom är det i dagsläget omöjligt att få samma räckvidd i en bil stor som en e-up, jämfört med min Skoda.
Kunde jag få de egenskaperna i en mindre bil skulle jag gärna köra en sån, men det blir för mycket kompromisser i dagsläget, dessvärre.
Sen kan jag hålla med om att t.ex en Audi e-tron är rätt överskattad med tanke på att den är gigantisk på utsidan men mindre inuti än min Enyaq. Men status är status, vissa är villiga att betala för den saken också.

Och utvecklingen går ju framåt med blixtfart (pun intended...) så inom kort kommer det nog mindre, billigare men väldigt mycket mer kapabla elbilar som kommer passa dig som hand i handske, Growe 😉

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
zemet
15 mars 2022 · 4 035 Inlägg

Nu är deklarationen öppen, lär ju vara ganska trevligt för dig Cuefa:)
Vad får du dra av? 150K?

Cuefa Ain't no place like home...
16 mars 2022 · 4 628 Inlägg

zemet skrev:
Nu är deklarationen öppen, lär ju vara ganska trevligt för dig Cuefa:)
Vad får du dra av? 150K?

Blev "bara" 110k, men det är där jag brukar ligga.
Blir några korvören tillbaks i alla fall, så det får man vara nöjd med. (Om inte skattmasen flippar ur totalt då...🙈)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
viccoA
16 mars 2022 · 3 109 Inlägg

Growe skrev:

matteeee skrev:

Growe skrev:
hur mycket klarar 12v systemen i dom där..   bara älskar att ha lite tryck i ljudet..  så vete fasen om jag kan leva utan en rejäl baslåda..   men tex i min audi så drar ju bara bassteget 120amp full last..

De flesta elbilar har bara ett mindre 12V-batteri. Det verkar också lite märkligt med hur de laddas, ingen generator utan en DC-DC från högvoltsbatteriet - borde göra att 12V alltid har kräm - men nej, allt för många elbilar har problem med just 12V-påfyllningen. Märkligt nog.

Blir lite hacking av nämnda DC-DC (eller styrningen av den kanske är mer rätt att skriva) och gömma fler 12V-batterier nånstans kanske. Eller köra slutsteget på 400V eller vad nu valda bil har för spänning från högvoltsbatterierna smile

jo det var derför jag stallde frågan.. för jag ser att otroligt många har problem med 12v batteriet som igentligen inte borde ha några som helst problem då den borde ha alla förutsättningar för att laddas smile     men det kanske löser sig med 4st 100amp agm batteri sen får man plugga in en extra laddare smile så har man ström så man tar sig till och från jobbet iallfall smile
känns som det blir döden för ljud industrin om man nu inte klampar på direkt på det stora batteriet ;-)

Alla elbilar kan inte ladda 12v hela tiden, dvs de laddar när de kör. Tesla tex laddar 12v när det behövs oavsett om du är i bilen och "har i växel" eller inte.

xXSammy
16 mars 2022 · 6 568 Inlägg

Elbilar och hybrider laddar 12V systemet när tändningen är i läge II

Även vid laddning HV-Systemet.. däremot när det är fulladdat så verkar den sluta ladda 12V system.

De/Dem
viccoA
18 mars 2022 · 3 109 Inlägg

xXSammy skrev:
Elbilar och hybrider laddar 12V systemet när tändningen är i läge II

Även vid laddning HV-Systemet.. däremot när det är fulladdat så verkar den sluta ladda 12V system.

Inte Tesla tongue Där laddas det hela tiden om det behövs...

Brådhis * Voff voff *
19 mars 2022 · 10 275 Inlägg

viccoA skrev:

xXSammy skrev:
Elbilar och hybrider laddar 12V systemet när tändningen är i läge II

Även vid laddning HV-Systemet.. däremot när det är fulladdat så verkar den sluta ladda 12V system.

Inte Tesla tongue Där laddas det hela tiden om det behövs...

Aha, laddar alltså alltid Tesla 12V-batteriet vid laddning av HV-batteriet? Vet du om det gäller alla Tesla?

Senast redigerat av Brådhis (19 mars 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 mars 2022 · 17 448 Inlägg

De har en induktionsladdare till 12v. Enbart för säkerheten. Den typ är inte speciellt effektiv... Därför de ofta har problem med startbatteriet. Går inte att bygga monsterstereo är alltså inte ett rekommendera baserat på hur många A bilen ger. Hur mycket olika elbilar laddar 12v med vet jag faktiskt inte...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
20 mars 2022 · 6 568 Inlägg

Hybrid_ skrev:
De har en induktionsladdare till 12v. Enbart för säkerheten. Den typ är inte speciellt effektiv... Därför de ofta har problem med startbatteriet. Går inte att bygga monsterstereo är alltså inte ett rekommendera baserat på hur många A bilen ger. Hur mycket olika elbilar laddar 12v med vet jag faktiskt inte...

Ford använder en DC/DC omvandlare som laddar 12V batteriet genom (Vanligt) lågspänningskablage med omkring 13 till 15.5V och kan ladda upp till 265 Ampere (I Kuga PHEV, Mach-E's DC/DC omvandlare kan ladda upp till 165 Ampere)

Hade varit kul att ha en extern laddare med den effekten vid mjukvaruuppdateringar ... :)

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 mars 2022 · 13 729 Inlägg

xXSammy skrev:

Hybrid_ skrev:
De har en induktionsladdare till 12v. Enbart för säkerheten. Den typ är inte speciellt effektiv... Därför de ofta har problem med startbatteriet. Går inte att bygga monsterstereo är alltså inte ett rekommendera baserat på hur många A bilen ger. Hur mycket olika elbilar laddar 12v med vet jag faktiskt inte...

Ford använder en DC/DC omvandlare som laddar 12V batteriet genom (Vanligt) lågspänningskablage med omkring 13 till 15.5V och kan ladda upp till 265 Ampere (I Kuga PHEV, Mach-E's DC/DC omvandlare kan ladda upp till 165 Ampere)

Hade varit kul att ha en extern laddare med den effekten vid mjukvaruuppdateringar ... smile

265A är ju verkligen inte dåligt..     inte heller 165A iof en ford men endå..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
21 mars 2022 · 2 972 Inlägg

Min Ioniq laddar 12V när jag laddar högvolt - och vid behov, vilket är lite flummigt för det har hänt att jag fått meddelande om låg nivå 12V från bilen när man står med nåt igång en stund utan att bilen är igång (vilket egentligen är dumt på en elbil - ha bilen igång så löser det sig)

Hittade detta om Ioniq 28kWh:
"The max power of the DCDC converter inside the EPCU is 1.8kW. Main fuse is 150A. But I wouldn't push it that far for permanent auxiliary load. Limit to 60-80Amps to prevent overheating and damage."

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 mars 2022 · 17 448 Inlägg

Dessa siffror talar ju för noll problem. Kona och dåvarande Optima PHEV laddade även bilen även om den var avstängd och låst. 12v testas av systemet en gång per dygn. Tidiga Kona har faktiskt en liten grön lysdiod som lyser vid viloladdning. Mitt i fronten på utsidan!

Ändå har många av dagens elbilar problem med just dålig spänning i 12v... Men folk har nog en tendens till att köra både ratt, stolsvärme & annat under vintern. Många Amperé där.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang