Volvo V70N drar olja

Mack855
27 januari 2022 · 1 354 Inlägg

Tjena!

Min V70N som gått ~22 500mil har dragit 1.5 liter olja sedan senaste servicen.

Jag har i normala fall kört ca 800 mil om året med bilen så inte brytt mig om att kolla när senaste service var gjort utan bara servat en gång om året när bilen bett om det. Jag kör mycket längre sträckor (mycket motorväg eller motortrafikled nu så motorn blir riktigt varm) vilket jag misstänker gör oljan väldigt lättflytande och därav lättare för bilen att bränna?

Idag när den plingade till om låg oljenivå för andra gången på 2 månader och några hundra mil så kollade jag och såg att det är ca 1700 mil sedan oljan senast byttes. Är det så simpelt som att oljan är ”förbrukad” och dags för byte eller är detta normal förbrukning?

Det är Volvo som servat bilen varje gång med 0w-30 viskositet om det var någon betydelse.

Ser inga tydliga läckage. Ingen olja i kylarvätskan och den ryker inte blått heller.

Brådhis * Voff voff *
27 januari 2022 · 10 276 Inlägg

Mack855 skrev:
Tjena!

Min V70N som gått ~22 500mil har dragit 1.5 liter olja sedan senaste servicen.

Jag har i normala fall kört ca 800 mil om året med bilen så inte brytt mig om att kolla när senaste service var gjort utan bara servat en gång om året när bilen bett om det. Jag kör mycket längre sträckor (mycket motorväg eller motortrafikled nu så motorn blir riktigt varm) vilket jag misstänker gör oljan väldigt lättflytande och därav lättare för bilen att bränna?

Idag när den plingade till om låg oljenivå för andra gången på 2 månader och några hundra mil så kollade jag och såg att det är ca 1700 mil sedan oljan senast byttes. Är det så simpelt som att oljan är ”förbrukad” och dags för byte eller är detta normal förbrukning?

Det är Volvo som servat bilen varje gång med 0w-30 viskositet om det var någon betydelse.

Ser inga tydliga läckage. Ingen olja i kylarvätskan och den ryker inte blått heller.

Så varm blir inte bilen att oljan kollapsar och börjar förbrännas. Iaf inte en 0W30-olja i en normal bensin-V70. (Om du nu inte ligger pressar i 200+ varenda gång långa sträckor).

1,5 liter (är du säker på att det var helt fullt efter servicen?) på 1700 mil är väl långt ifrån extremt. Kanske börjar turbon bli lite trött och förbränner lite olja.

Men håll koll på det så det inte skenar iväg över tid iaf.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack855
27 januari 2022 · 1 354 Inlägg

Nae helt säker är jag väl inte iofs. Aldrig kollat efter service men jag har själv nu fyllt på totalt 1 liter fördelat på två omgångar sedan sista servicen varav första halvlitern efter kanske 1100 mil efter servicen.

Trodde aggregaten på dessa bilar var mer hållbara så inte ens tänkt den tanken. Vet att på 9-5an vi hade så gick turbon men det var ju GT17 snurran i den så det var väntat. Men visst 22 000 mil är ändå en liten bit.
Kör alltid motorvärmare eller bensinvärmare vid temperaturer under +5 grader.

Hade tänkt häva i en ny snurra snart för att plocka effekt.. En anledning att skynda på det hela lite då alltså wink

Men kort och gått du tror att det är turbon som börjar bli sliten? Som sagt jag har inga synliga läckage.. Men nu när du säger det tycker jag att den har luktat lite konstigt sista två månaderna när jag har kört och sen stannat och stängt av.

Förresten har jag haft lite smegma under oljelocket men inget på stickan sen jag började kolla oljan.

Brådhis * Voff voff *
27 januari 2022 · 10 276 Inlägg

Mack855 skrev:
Nae helt säker är jag väl inte iofs. Aldrig kollat efter service men jag har själv nu fyllt på totalt 1 liter fördelat på två omgångar sedan sista servicen varav första halvlitern efter kanske 1100 mil efter servicen.

Trodde aggregaten på dessa bilar var mer hållbara så inte ens tänkt den tanken. Vet att på 9-5an vi hade så gick turbon men det var ju GT17 snurran i den så det var väntat. Men visst 22 000 mil är ändå en liten bit.
Kör alltid motorvärmare eller bensinvärmare vid temperaturer under +5 grader.

Hade tänkt häva i en ny snurra snart för att plocka effekt.. En anledning att skynda på det hela lite då alltså wink

Men kort och gått du tror att det är turbon som börjar bli sliten? Som sagt jag har inga synliga läckage.. Men nu när du säger det tycker jag att den har luktat lite konstigt sista två månaderna när jag har kört och sen stannat och stängt av.

Förresten har jag haft lite smegma under oljelocket men inget på stickan sen jag började kolla oljan.

Turbon är en gissning av många...

Kladd under locket eller på stickan brukar oftast bero på dålig packning. Du har inget oljekladd runt påfyllningslocket tex?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack855
27 januari 2022 · 1 354 Inlägg

När jag fyllde på förra gången var det lite olja som hade sölat runt påfyllningslocket.

Sen är det motortvättat  för typ 3 veckor sen för att jag ville se om det skulle komma mera. Men inget ännu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang