Lurar på andrabil

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 januari 2022 · 17 478 Inlägg

master_lars skrev:

Hybrid_ skrev:
Mm. Du har ju Toyota Prius med. Vi har en. Men även där: Sjukt dyra! 150k räcker väl till en 2015. Men de är pålitliga.

Prius lockar inte så mycket. Gen 1 och 2 är för gamla, generation 3 skulle funka och så även generation 4, men de är för dyra för det man faktiskt får. Då funkar en Auris.
Har inga problem med att de är tråkiga, men vill åka hyffsat bekvämt, tämlingen säkert och som sagt med så lite fel som möjligt. Tror jag kommer vänta lite tills markanden blir det normala. Att köpa en Auris från 2015, en 7 år gammal bil, som i min bok borde kosta 40%( typ 90.000kr) av nypriset kostar nu 150.000kr vilket är 70% av nypriset.

Jag handlar inte till sådana priser.

Jo, vi köpte vår gen3 innan priserna skenade iväg helt åt helv... Men skulle i höstas köpa en liten pendlarburk till mig som har kort sträcka till jobbet. Tänkte en Yaris med automat, cirka 2012. Sjuka priser där. Vissa kostade upp mot 100k!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
master_lars
2 februari 2022 · 1 160 Inlägg

Precis, tror vi avvaktar lite, snart är väl våren här och då får väl veteranbilarna rulla lite mer.

Såg även att Reanult Talisman verkar prisvärd. Verkar hålla ihop rätt bra också. Får avvakta lite, tycker 160-ish för en fransk begagnad bil är för mycket, kanske 130, men man kan kanske testa och skambuda på en....

Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
spillolja
2 februari 2022 · 4 025 Inlägg

master_lars skrev:
Såg även att Reanult Talisman verkar prisvärd.

En renaultdjävel sitter aldrig fel

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 februari 2022 · 17 478 Inlägg

spillolja skrev:

master_lars skrev:
Såg även att Reanult Talisman verkar prisvärd.

En renaultdjävel sitter aldrig fel

smile

Morsan fick en sån som hyrbil några dagar. En stor jävel! Rullar 2 som taxi på vår ort.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
master_lars
3 februari 2022 · 1 160 Inlägg

Hybrid_ skrev:

spillolja skrev:

master_lars skrev:
Såg även att Reanult Talisman verkar prisvärd.

En renaultdjävel sitter aldrig fel

smile

Morsan fick en sån som hyrbil några dagar. En stor jävel! Rullar 2 som taxi på vår ort.

Kostar det lika mycket att åka storbil som att åka mellanklass/golfklass så köper jag hellre storbil.

spillolja
3 februari 2022 · 4 025 Inlägg

master_lars skrev:
Kostar det lika mycket att åka storbil som att åka mellanklass/golfklass så köper jag hellre storbil.

Renault är kanske inte det bilmärke som ligger överst på önskelistan när man köper bil, men dom som ligger på blocket är samtliga hos bilhandlare, övervägande dieslar, dom vet som regel hur mycket man kan få för bilar,

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
master_lars
6 februari 2022 · 1 160 Inlägg

spillolja skrev:

master_lars skrev:
Kostar det lika mycket att åka storbil som att åka mellanklass/golfklass så köper jag hellre storbil.

Renault är kanske inte det bilmärke som ligger överst på önskelistan när man köper bil, men dom som ligger på blocket är samtliga hos bilhandlare, övervägande dieslar, dom vet som regel hur mycket man kan få för bilar,

Så är det, och det är väl inte så att jag suktar efter en renault jag heller, men de känns vettiga som begagnade, framförallt de större. Senaste generationen Renaults, då främst Megane och Talsiman är rätt moderna invändigt och verkar hålla helt ok.

Enda renaulten man suktar efter är väl en Alpine eller R5 Turbo.

spillolja
17 mars 2022 · 4 025 Inlägg

Här är en Megane 2018 med riktig bilnyckel:
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … /100014447  se bil 5 av 8  dock för högt pris för att vara ett kap
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
uhlin
17 mars 2022 · 2 834 Inlägg

spillolja skrev:
Här är en Megane 2018 med riktig bilnyckel:
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … /100014447  se bil 5 av 8  dock för högt pris för att vara ett kap
smile

När har nånsin en Renault varit ett kap? Hehehe

amazinjoey
18 mars 2022 · 1 139 Inlägg

uhlin skrev:

spillolja skrev:
Här är en Megane 2018 med riktig bilnyckel:
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … /100014447  se bil 5 av 8  dock för högt pris för att vara ett kap
smile

När har nånsin en Renault varit ett kap? Hehehe

Nyare Renault är rätt bra bilar smile

torsen
18 mars 2022 · 7 238 Inlägg

uhlin skrev:

spillolja skrev:
Här är en Megane 2018 med riktig bilnyckel:
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … /100014447  se bil 5 av 8  dock för högt pris för att vara ett kap
smile

När har nånsin en Renault varit ett kap? Hehehe

På R16-tiden!
Ägt 3 st.
Lättmekade - utom fjärde tändstiftet!
Lätta att höja eller sänka i fjädringen hahaha!

master_lars
3 maj 2022 · 1 160 Inlägg

Blev inte någon sådan. Klev tillbaka på en Saab 9-3 stationsvagn.

amazinjoey
4 maj 2022 · 1 139 Inlägg

master_lars skrev:
Blev inte någon sådan. Klev tillbaka på en Saab 9-3 stationsvagn.

Redig grabb i dig!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang