7180
Sök

Ångbåtsljud från Caddy 07 diesel

12 Inlägg
29 januari 2022
Trådstartare
Hej. Jag har precis köpt en Caddy 07 disel automat. När bilen går på tomgång hör jag ett ångbåtsliknande ljud. Varvar jag bara ytterst lite blir ljudet något snabbare sen försvinner det för att sedan komma tillbaka på tomgång igen. Bilförhandlaren sa såklart att det inte är något problem. Någon som har tankar?

Film med ljud

https://share.icloud.com/photos/092VJVe … 41pY8O9EhA

Mvh

Forummoderator
18 383 Inlägg
29 januari 2022
Det är lät väldigt märkligt. Kedja eller kamrem på den? hur långt har den gått? Fungerar AC?

Fri fart för ett fritt folk!
14 977 Inlägg
29 januari 2022
svänghjul ?  om du lägger i växeln blir det tyst?  antar att det är dsg   har lite dålig koll på dom där.

det är ju iallfall en 1.9 eller 2.0 pd maskin 101hk?

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 383 Inlägg
29 januari 2022
Growe skrev:
svänghjul ?  om du lägger i växeln blir det tyst?  antar att det är dsg   har lite dålig koll på dom där.

Blir ett dubbelmasse tyst när bilen hamnar i dragläge?

14 977 Inlägg
29 januari 2022
Hybrid_ skrev:
Growe skrev:

Blir ett dubbelmasse tyst när bilen hamnar i dragläge?

dom brukar bli det.    bara man lägger minsta belasting så brukar dom inte kunna studsa fram och tillbaka som på tongång. 
dom blir ju även tysta under belastning när svänghjulet ligger låst i ändläget. 

tycker dock det låter väldigt intensivt för att vara svänghjul  men bara hört svänghjuls som just börjat låta det kan ju bli värre om man fortsätter att åka   det är det enda jag kan tänka mig att det skulle låta så bara för att bilen står obelastad..  allt annat borde bli värre när man ökar varven

[edit]  kanske frihjulet på generatorn skulle kunna påverkas på tongång men att ljudet försvinner när man kör..
Senast redigerat av Growe (29 januari 2022)

12 Inlägg
29 januari 2022
Trådstartare
Ja precis, ljudet försvinner när jag lägger i dragläge.

12 Inlägg
29 januari 2022
Trådstartare
Det är DSG 1.9 105hk

Forummoderator
18 383 Inlägg
29 januari 2022
Om du gasar till lite när den står på tomgång, vad händer då?

12 Inlägg
29 januari 2022
Trådstartare
Hybrid_ skrev:

Då försvinner det. Den låter bara på tomgång, P och N.

14 977 Inlägg
29 januari 2022
Nilsnystrom skrev:
Hybrid_ skrev:

Då försvinner det. Den låter bara på tomgång, P och N.

gör så här börja med att ta av multiremmen och se om det blir tyst eller ej.  passa på att kolla frihjulet på generatorn ner remmen är borta.

tror det är antingen frihjulet eller svänghjulet.

12 Inlägg
29 januari 2022
Trådstartare
Tack så mycket. Jag har kollat youtube och läst liknande trådar, och det är med störta sannolikhet svänghjulet. Ska bli intressant att höra vad bilhandlaren har att säga på måndag. Tack för hjälpen!
Senast redigerat av Nilsnystrom (29 januari 2022)

Forummoderator
18 383 Inlägg
29 januari 2022
Nilsnystrom skrev:
Tack så mycket. Jag har kollat youtube och läst liknande trådar, och det är med störta sannolikhet svänghjulet. Ska bli intressant att höra vad bilhandlaren har att säga på måndag. Tack för hjälpen!

Lycka till! Byta ett dubbelmassesvänghjul är inte gratis. Kostar mer än du gav för bilen. Handlaren kan bli "lite svår". Var beredd på det och kräv återköp.

14 977 Inlägg
29 januari 2022
Hybrid_ skrev:
Nilsnystrom skrev:

Lycka till! Byta ett dubbelmassesvänghjul är inte gratis. Kostar mer än du gav för bilen. Handlaren kan bli "lite svår". Var beredd på det och kräv återköp.

5k kostar ett svänghjul inkl tryckplatta lamell urtrapningslager.  osv vet inte men tror att bilen kostade mer än 5k

3 920 Inlägg
29 januari 2022
Sådär har dom dåliga DMF som jag har hört låtit.  Stämmer att dom kan tystna i dragläge. Eller D. Då slår det inte fram och tillbaka.

Growe skrev:
[
5k kostar ett svänghjul inkl tryckplatta lamell urtrapningslager.  osv vet inte men tror att bilen kostade mer än 5k

Javisst om du byter det själv och dessutom har allt i verktygsväg, osv, som behövs.

Inlämnat som verkstadsjobb för bytet kostar allt en vacker slant.
Så dom gnisslar nog lite innan dom förhoppningsvis tar sitt ansvar.
Beror ju på inköpspriset.

12 Inlägg
29 januari 2022
Trådstartare
Som om det inte vore nog märkte jag nu att kylarvätskan går från rekommenderad nivå till lägsta nivå efter bara 20 minuters körning. Inga vita avgaser, oljan ser okej ut. Någon som har tankar?

Forummoderator
18 383 Inlägg
29 januari 2022
Nilsnystrom skrev:
Som om det inte vore nog märkte jag nu att kylarvätskan går från rekommenderad nivå till lägsta nivå efter bara 20 minuters körning. Inga vita avgaser, oljan ser okej ut. Någon som har tankar?

Inte bara det att bilen blir varm och nivån sjunker normalt? Behöver du fylla på?

12 Inlägg
29 januari 2022
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Nilsnystrom skrev:

Inte bara det att bilen blir varm och nivån sjunker normalt? Behöver du fylla på?

När motorn blir varm ska väl kylarvätskan expandera, alltså stiga i expansionskärl för att sedan gå tillbaka. Eller har jag fel? Min gör inte det iallafall utan bara försvinner och stannar på den nivån. Ser inte att det läcker någonstans.

3 920 Inlägg
30 januari 2022
Nivån kan sjunka om systemet hade luftficka. Annars ökar nivån, om än ganska marginelt.

Gör den så hela tiden är det solklart att det är vätskeförlust. Syns inget läckage är det internt i motorn eller värmelelementet i kupen.

Den där bilen ska du häva köpet på!

* Voff voff *
11 113 Inlägg
30 januari 2022
Mossan1 skrev:
Nivån kan sjunka om systemet hade luftficka. Annars ökar nivån, om än ganska marginelt.

Gör den så hela tiden är det solklart att det är vätskeförlust. Syns inget läckage är det internt i motorn eller värmelelementet i kupen.

Den där bilen ska du häva köpet på!

EGR-kylaren är en inte helt ovanlig felkälla också.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

12 Inlägg
30 januari 2022
Trådstartare
Han säger han ska ta tillbaka bilen och fixa den om ”garantin” han skickade med inte gör det. Det är Auto concept och med tanke på deras Google reviews har jag inte höga förhoppningar. Blir bara kända etablerade bilhandlare framöver för mig.

Sök