skulle ju försöka tänka mer ekonomiskt. nu vet jag inte vilka pengar du har att röra dig med. men som första bil när man är 19år har man i regel inget överflöd av pengar. det betyder att varje droppe man tankar bilen har stor betydelse när man kan använda bilen.
att hitta en audi 100 som är något att ha är inte jättelätt. annars är det väll okej bilar.
så länge det är 5an 1.8 brukar ha på tok förhårt liv i dom där och brukade blåryka när jag var i din ålder

det var över 20år sen ;-)
a4:orna skulle jag aldrig överväga i den prisklassen pga framvagnen från helvete det är samma skit som passat och a6:orna från tigit 00tal
dom är inget roliga alls och det är antingen 2a på varje bes om man bara byter den delen som är dålig eller varannan om du byter alla leder iframvagnen första gången du får en 2:A
tänk litet skräp istället det kommer ge dig mindre problem och en roligare tid. min första bil var en fiat uno 60s 1986 5000mil hade den gått gav 1500kr gud så roligt vi hade i den där lilla skräp bilen. den stackars bilen blev duktigt misshandland. monterade 15" fälgar från en golf på den där.. bakhjulen snurrade inte ens när jag först monterade fälgarna så vi släggade in rambalken bak tills dom snurrade fritt ;-)
sen kapade fjädrar sen gick den som en gokart på vägen. i med 2st 12" Lanzar dc12:or (det var bra grejer på den tiden) ett Lanzar steg för 16.000 att driva dom där basarna. tror det slutade på runt 50000kr för stereon i den där bilen när jag var klar. spelade så ingen klarade av att sitta någon längre tid i den bilen

15min klarade jag sen var det huvudvärken från helveten
kunde köra jäkligt mycket med den där lilla skrothögen. hade en del problem med den. många orsakade av mig själv. växellådan rasade en gång. just nur jag passerade en polis i 160blås

konstigt nog så blev jag stoppad och anklagad ofta att jag körde som fan med den där bilen.. och det gjorde jag. men lyckades behålla körkortet. fick skäll ett antal gånger dock. värst var när jag gav dom den fina papperslappen man fick när man körde upp på den tiden och fick godkänd.. dom poliserna var inte skitglada.. men som sagt jag och polarna hade sjukt roligt i en liten Uno fast det är en riktigt skräpbil. man behöver inte ha något speciellt för att ha roligt.
skulle jag ge mina ungar en bil idag så skulle jag ge dom en Seat Arosa utan att blinka en av dom bästa bilarna vi haft.. har totalt haft 5st och en Lupo dom går "relativt" snålt otorligt lätta att meka med. kostar nada. dom är ju inga skönheter men många har uppskattat den jag fixat iordning.
en bra stereo anläggning en sänkning och stora hjul så är dom ruskigt roliga att åka. jag har många bilar men jag väljer alltid min Arosa före någon annan bil. Absolut ingen bekväm bil på något sätt. Men man sitter dugligt. man klarar 30mil utan minsta problem. vi har kört 4pers till och från göteborg ett par gånger i den. rullar ofta örebro-stockholm med den den är otroligt drifsäker. det är som en gammal golf mk2 att skruva med=väldigt lätt mekad. man fixar det mesta med enkla verktyg om något skulle gå sönder. Delarna finns i STORA mängder vilket gör dom billiga.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-db65b13d46ebf4d74efd732587a5a953.jpg]()
Jag fastnade vid Arosorna när jag snubblade över en aktion på tradera budade hem en obes Arosa för 3500kr dom hade inte mindre än 7gånger försökt bes bilen men inte lyckads få igenom avgasvärderna. tog mig under 30sec att förstå att catalysatorn inte fanns där den skulle)
körde hem bilen bytte catalysatorn sen rullade den 14mil om dagen i nästan 2år innan det körde hon med en volvo 855 t5r
aldrig ångrat det bytet. vi kunde ju köra hur mycket som helst för samma pengar.
gick åt några hjulager på den där bilen en tändspole som sprack som faktist stallde till det lite en snörik vinter.
men annars fungerade den otroligt bra. efter det har jag insätt att stora bilar kostar bara stora pengar vad man än ska göra blir det dyrt. däcken kostar flis delarna kostar flis. att köpa däck till en Arosa är små pengar oavsätt vinter eller sommardäck. jämför man det med våran Peugote 407 så får man ett däck till 407an mot 4st till Arosan typ=)
du behöver inte lyssna så mycket på mitt Arosa förslag men tänk lite mer på ekonomin före vad du kör för nått. det är så otroligt oviktigt vad man kör om det är bra ekonomi. skulle du få för dig att en bil i Arosa storleken är för liten så tänk på att jag är 183 och väger bra över 100kg och jag sitter perfekt i den.

jag kan t.o.m sätta mig i baksätet när jag stallt in stolen för mig.. det är trångt men det går