6718
Sök

Köpråd: Första bil!

6 592 Inlägg
1 februari 2022
#21
Hej!
Naturligtvis är trumbromsar bak inte "bättre" effektivare än skivor men konstruktionen på Audi 100  C3 modellen (19 83-91) med skivor bak gör att mekanismen lätt går trögt på grund av att vatten/fukt gör att den roterande delen fastnar...men det fixas lätt genom att man borrar hål , gängar för fettnippel (6mm) och då och då trycker in fett.
Min Audi 100 2,0E Avant från 1989  med 2lit femman drar  ca 1lit milen korta sträckor (3km till jobbet) men drar ca 0,75lit milen på långfärder (4-8mil) i 80-100km fart.
Audin är lättmeckad då det finns mycket plats i motorrummet och inga datorprylar som kan konstra, jo elektroniskt  tändsystem förståss, men det har alltid fungerat perfekt på min bil.

En kuriosagrej är att jag fortfarande kör omkring med samma avgassystem som bilen levererades med 1989.- Konstigt att det har hållit så länge! När jag i början på åttiotalet körde Volvo Amazon fick man byta vartannat år.
En annan fördel med 30 år gamla bilar (min från 89 har gått snart 40000mil) är att besiktningskraven inte är lika stränga som på nyare bilar.
Så vill du ha en Audi 100 så leta! Vill du importera från Tyskland så finns det betydligt fler att välja på där. Kolla siten : mobile.de
Köpte min Audi TT på annons därifrån.

När det gäller C4 modellen så verkar rost i framskärmarna ovanför hjulhuset vara ett problem (det samlas vatten och sand där).
C4 modellen fanns de första åren med 5cyl motorer men sedan gick Audi över till 4cyl motorer. Bägge motorerna har kamrem och två  ventilers topp så man behöver inte oroas över kamkjedjeras som på C5 och C6 modellerna. Kamremmen ska bytas vart 12000mil .
Vill man sitta lite bättre i C3-C4 modellen kan man byta stolar till sportstolar från Rekaro, dessa fanns som tillbehör till C3 och C4 modellerna. Stolar till och med 1997 passar i C3 Audi 100. efter 1997 har Audi andra stolsfastsättningar i golvet. Stolarna du ser på bilden köpte jag från bilskroten i Enköping för ca sex år sedan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-5371e8663dd680a05e585fa46ba92e4c.jpg
Senast redigerat av jaka54 (1 februari 2022)


19 Inlägg
1 februari 2022
Trådstartare
#22
jaka54 skrev:
Hej!
Naturligtvis är trumbromsar bak inte "bättre" effektivare än skivor men konstruktionen på Audi 100  C3 modellen (19 83-91) med skivor bak gör att mekanismen lätt går trögt på grund av att vatten/fukt gör att den roterande delen fastnar...men det fixas lätt genom att man borrar hål , gängar för fettnippel (6mm) och då och då trycker in fett.
Min Audi 100 2,0E Avant från 1989  med 2lit femman drar  ca 1lit milen korta sträckor (3km till jobbet) men drar ca 0,75lit milen på långfärder (4-8mil) i 80-100km fart.
Audin är lättmeckad då det finns mycket plats i motorrummet och inga datorprylar som kan konstra, jo elektroniskt  tändsystem förståss, men det har alltid fungerat perfekt på min bil.

En kuriosagrej är att jag fortfarande kör omkring med samma avgassystem som bilen levererades med 1989.- Konstigt att det har hållit så länge! När jag i början på åttiotalet körde Volvo Amazon fick man byta vartannat år.
En annan fördel med 30 år gamla bilar (min från 89 har gått snart 40000mil) är att besiktningskraven inte är lika stränga som på nyare bilar.
Så vill du ha en Audi 100 så leta! Vill du importera från Tyskland så finns det betydligt fler att välja på där. Kolla siten : mobile.de
Köpte min Audi TT på annons därifrån.

När det gäller C4 modellen så verkar rost i framskärmarna ovanför hjulhuset vara ett problem (det samlas vatten och sand där).
C4 modellen fanns de första åren med 5cyl motorer men sedan gick Audi över till 4cyl motorer. Bägge motorerna har kamrem och två  ventilers topp så man behöver inte oroas över kamkjedjeras som på C5 och C6 modellerna. Kamremmen ska bytas vart 12000mil .
Vill man sitta lite bättre i C3-C4 modellen kan man byta stolar till sportstolar från Rekaro, dessa fanns som tillbehör till C3 och C4 modellerna. Stolar till och med 1997 passar i C3 Audi 100. efter 1997 har Audi andra stolsfastsättningar i golvet. Stolarna du ser på bilden köpte jag från bilskroten i Enköping för ca sex år sedan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-5371e8663dd680a05e585fa46ba92e4c.jpg

Jag tänkte importera en från Tyskland och kollade runt den sidan (många bilar med få ägare och bra historik), men vilka krav finns det att importera med just min ålder? Kan du berätta mer om din process om importera? Är det också bättre att ta flyg till Munich? Eller åka till Lubeck som t.ex? Vad gäller det med försäkring? Stor och krävande process för mig om jag gör det men jag gärna gör det också för att explore lite!

6 592 Inlägg
1 februari 2022
#23
Hej!
Brorsan och jag tog flyget ner till Frankfurt i december 2010 när jag köpte min TT. Den TT jag tänkte mig, en 2005:a var inte så fin som jag trott! Alla fel syntes inte på bilderna på nätet! Turligt nog hade jag kollat in en annan  TT, en 2004:a hos en firma  nere i Offenburg , ca 25mil söder om Frankfurt,  så vi tog hyrbilen (hade hyrt en liten Hundai på Hertz innan jag flög ner) och turligt nog så var den TT:n överraskande fin och dessutom i en ovanlig kulör , Avus blå och inte silver som jag trodde (silver är betydligt vanligare). Namnet Avus kommer från en känd racerbana i Tyskland.
(Firman  hette Graf Hardenberg och var i storlek med huvudkontoret hos Audi i Stockholm).

Jag bestämde mig inte på plats utan vi flög hem och efter ca två veckor så mailade jag försäljerskan  hos Graf Hardenberg och sa att jag ville köpa TT:n.
Skickade pengar via  banköverföring , eller om det var PayPal ( minnet är kort) och kontaktade ett fraktfirma  här i Sverige och de levererade bilen till min dörr efter ca en vecka. Kostnad för leveransen tror jag låg på mellan 10000:- och 15000:-

Efter det var det bara att beställa tid för reg besiktning och besiktning (gjordes på samma tid och plats i Sollentuna)...Sen var det bara att  skaffa försäkring  och köra!
Slutsatsen är att det är lätt att importera en bil från Tyskland, priserna är kanske inte lägre än i Sverige  men man har mycket mer att välja på därnere.
Senast redigerat av jaka54 (1 februari 2022)


Forummoderator
18 356 Inlägg
1 februari 2022
#24
jaka54 skrev:
Hej!
Brorsan och jag tog flyget ner till Frankfurt i december 2010 när jag köpte min TT. Den TT jag tänkte mig, en 2005:a var inte bra! Alla fel syntes inte på bilderna! Turligt nog hade jag kollat in en 2004 nere i Offenburg , ca 25mil söder om Frankfurt så vi tog hyrbilen (hade hyrt en liten Hundai på Hertz innan jag flög ner) och turligt nog så var den TT:n överaskande fin och dessutom i en ovanlig kulör , Avus blå och inte silver som jag trodde (silver är betydligt vanligare). Namnet Avus kommer från en känd racerbana i Tyskland.
(Firman  hette Graf Hardenberg och var i storlek med Audi i Stockholm).

Jag bestämde mig inte på plats utan vi flög hem och efter ca två veckor så mailade jag försäljerskan  hos Graf Hardenberg och sa att jag ville köpa TT:n.

Skickade pengar via antingen banköverföring , eller om det var PayPal ( minnet är kort) och kontaktade ett fraktfirma   här i sverige och de levererade bilen till min dörr efter ca en vecka. Kostnad för leveransen tror jag låg på ca 15000:-

Efter det var det bara att beställa tid för reg besiktning och besiktning (gjordes på samma tid och plats i Sollentuna)...Sen var det bara att  skaffa försäkring  och köra!
Slutsatsen är att det är lätt att importera en bil från Tyskland, priserna är kanske inte lägre än i Sverige  men man har mycket mer att välja på därnere.

Håller med rakt av. Tagit in 3 husbilar. Enkelt och lätt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 910 Inlägg
1 februari 2022
#25
jaka54 skrev:
Hej!
Brorsan och jag tog flyget ner till Frankfurt i december 2010 när jag köpte min TT. Den TT jag tänkte mig, en 2005:a var inte bra! Alla fel syntes inte på bilderna! Turligt nog hade jag kollat in en 2004 nere i Offenburg , ca 25mil söder om Frankfurt så vi tog hyrbilen (hade hyrt en liten Hundai på Hertz innan jag flög ner) och turligt nog så var den TT:n överaskande fin och dessutom i en ovanlig kulör , Avus blå och inte silver som jag trodde (silver är betydligt vanligare). Namnet Avus kommer från en känd racerbana i Tyskland.
(Firman  hette Graf Hardenberg och var i storlek med Audi i Stockholm).

Jag bestämde mig inte på plats utan vi flög hem och efter ca två veckor så mailade jag försäljerskan  hos Graf Hardenberg och sa att jag ville köpa TT:n.

Skickade pengar via antingen banköverföring , eller om det var PayPal ( minnet är kort) och kontaktade ett fraktfirma   här i sverige och de levererade bilen till min dörr efter ca en vecka. Kostnad för leveransen tror jag låg på ca 15000:-

Efter det var det bara att beställa tid för reg besiktning och besiktning (gjordes på samma tid och plats i Sollentuna)...Sen var det bara att  skaffa försäkring  och köra!
Slutsatsen är att det är lätt att importera en bil från Tyskland, priserna är kanske inte lägre än i Sverige  men man har mycket mer att välja på därnere.

man kan dessutom  köra hem fordonen om man vill.  man kan skaffa tillfällig försäkring för exporten så man slipper dyra fraktkostnader.  vilket kan vara att föredra när man handlar bilar som är väldigt billiga.

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 356 Inlägg
1 februari 2022
#26
Growe skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Brorsan och jag tog flyget ner till Frankfurt i december 2010 när jag köpte min TT. Den TT jag tänkte mig, en 2005:a var inte bra! Alla fel syntes inte på bilderna! Turligt nog hade jag kollat in en 2004 nere i Offenburg , ca 25mil söder om Frankfurt så vi tog hyrbilen (hade hyrt en liten Hundai på Hertz innan jag flög ner) och turligt nog så var den TT:n överaskande fin och dessutom i en ovanlig kulör , Avus blå och inte silver som jag trodde (silver är betydligt vanligare). Namnet Avus kommer från en känd racerbana i Tyskland.
(Firman  hette Graf Hardenberg och var i storlek med Audi i Stockholm).

Jag bestämde mig inte på plats utan vi flög hem och efter ca två veckor så mailade jag försäljerskan  hos Graf Hardenberg och sa att jag ville köpa TT:n.

Skickade pengar via antingen banköverföring , eller om det var PayPal ( minnet är kort) och kontaktade ett fraktfirma   här i sverige och de levererade bilen till min dörr efter ca en vecka. Kostnad för leveransen tror jag låg på ca 15000:-

Efter det var det bara att beställa tid för reg besiktning och besiktning (gjordes på samma tid och plats i Sollentuna)...Sen var det bara att  skaffa försäkring  och köra!
Slutsatsen är att det är lätt att importera en bil från Tyskland, priserna är kanske inte lägre än i Sverige  men man har mycket mer att välja på därnere.

man kan dessutom  köra hem fordonen om man vill.  man kan skaffa tillfällig försäkring för exporten så man slipper dyra fraktkostnader.  vilket kan vara att föredra när man handlar bilar som är väldigt billiga.

Och tillfälliga tyska skyltar. Lite pyssel men trevligt att köra hem själv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 910 Inlägg
1 februari 2022
#27
Hybrid_ skrev:
Growe skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Brorsan och jag tog flyget ner till Frankfurt i december 2010 när jag köpte min TT. Den TT jag tänkte mig, en 2005:a var inte bra! Alla fel syntes inte på bilderna! Turligt nog hade jag kollat in en 2004 nere i Offenburg , ca 25mil söder om Frankfurt så vi tog hyrbilen (hade hyrt en liten Hundai på Hertz innan jag flög ner) och turligt nog så var den TT:n överaskande fin och dessutom i en ovanlig kulör , Avus blå och inte silver som jag trodde (silver är betydligt vanligare). Namnet Avus kommer från en känd racerbana i Tyskland.
(Firman  hette Graf Hardenberg och var i storlek med Audi i Stockholm).

Jag bestämde mig inte på plats utan vi flög hem och efter ca två veckor så mailade jag försäljerskan  hos Graf Hardenberg och sa att jag ville köpa TT:n.

Skickade pengar via antingen banköverföring , eller om det var PayPal ( minnet är kort) och kontaktade ett fraktfirma   här i sverige och de levererade bilen till min dörr efter ca en vecka. Kostnad för leveransen tror jag låg på ca 15000:-

Efter det var det bara att beställa tid för reg besiktning och besiktning (gjordes på samma tid och plats i Sollentuna)...Sen var det bara att  skaffa försäkring  och köra!
Slutsatsen är att det är lätt att importera en bil från Tyskland, priserna är kanske inte lägre än i Sverige  men man har mycket mer att välja på därnere.

man kan dessutom  köra hem fordonen om man vill.  man kan skaffa tillfällig försäkring för exporten så man slipper dyra fraktkostnader.  vilket kan vara att föredra när man handlar bilar som är väldigt billiga.

Och tillfälliga tyska skyltar. Lite pyssel men trevligt att köra hem själv.

ja dom tillfälliga skyltarna hör väll ihop med försäkringen om jag inte missuppfattat allt helt smile    ja inte ska man köpa någon trailer queen.   för mig skulle resan hem vara det absolut bästa.. att få uppleva det nya åket. 

utbudet i tyskland gör det lätt värt att kolla där.   sitter ofta och kollar Mobile.de smile

Kör fort så hinner inget hända...

19 Inlägg
1 februari 2022
Trådstartare
#28
Growe skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Brorsan och jag tog flyget ner till Frankfurt i december 2010 när jag köpte min TT. Den TT jag tänkte mig, en 2005:a var inte bra! Alla fel syntes inte på bilderna! Turligt nog hade jag kollat in en 2004 nere i Offenburg , ca 25mil söder om Frankfurt så vi tog hyrbilen (hade hyrt en liten Hundai på Hertz innan jag flög ner) och turligt nog så var den TT:n överaskande fin och dessutom i en ovanlig kulör , Avus blå och inte silver som jag trodde (silver är betydligt vanligare). Namnet Avus kommer från en känd racerbana i Tyskland.
(Firman  hette Graf Hardenberg och var i storlek med Audi i Stockholm).

Jag bestämde mig inte på plats utan vi flög hem och efter ca två veckor så mailade jag försäljerskan  hos Graf Hardenberg och sa att jag ville köpa TT:n.

Skickade pengar via antingen banköverföring , eller om det var PayPal ( minnet är kort) och kontaktade ett fraktfirma   här i sverige och de levererade bilen till min dörr efter ca en vecka. Kostnad för leveransen tror jag låg på ca 15000:-

Efter det var det bara att beställa tid för reg besiktning och besiktning (gjordes på samma tid och plats i Sollentuna)...Sen var det bara att  skaffa försäkring  och köra!
Slutsatsen är att det är lätt att importera en bil från Tyskland, priserna är kanske inte lägre än i Sverige  men man har mycket mer att välja på därnere.

man kan dessutom  köra hem fordonen om man vill.  man kan skaffa tillfällig försäkring för exporten så man slipper dyra fraktkostnader.  vilket kan vara att föredra när man handlar bilar som är väldigt billiga.

Jag tänker 100% mer att köra hem istället än frakta hit bilen! Tänkte att jag och min far skulle ta antingen bila ner (om det är vid lubeck eller nånstans åt de räckvid) eller helt och flyga dit och vi får kör hem den, men vem ska man konktakta tillfällig försäkring? Ska man ringa svenska ambassaden då eller något liknande?

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
1 februari 2022
#29
Andreasd00 skrev:
Growe skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Brorsan och jag tog flyget ner till Frankfurt i december 2010 när jag köpte min TT. Den TT jag tänkte mig, en 2005:a var inte bra! Alla fel syntes inte på bilderna! Turligt nog hade jag kollat in en 2004 nere i Offenburg , ca 25mil söder om Frankfurt så vi tog hyrbilen (hade hyrt en liten Hundai på Hertz innan jag flög ner) och turligt nog så var den TT:n överaskande fin och dessutom i en ovanlig kulör , Avus blå och inte silver som jag trodde (silver är betydligt vanligare). Namnet Avus kommer från en känd racerbana i Tyskland.
(Firman  hette Graf Hardenberg och var i storlek med Audi i Stockholm).

Jag bestämde mig inte på plats utan vi flög hem och efter ca två veckor så mailade jag försäljerskan  hos Graf Hardenberg och sa att jag ville köpa TT:n.

Skickade pengar via antingen banköverföring , eller om det var PayPal ( minnet är kort) och kontaktade ett fraktfirma   här i sverige och de levererade bilen till min dörr efter ca en vecka. Kostnad för leveransen tror jag låg på ca 15000:-

Efter det var det bara att beställa tid för reg besiktning och besiktning (gjordes på samma tid och plats i Sollentuna)...Sen var det bara att  skaffa försäkring  och köra!
Slutsatsen är att det är lätt att importera en bil från Tyskland, priserna är kanske inte lägre än i Sverige  men man har mycket mer att välja på därnere.

man kan dessutom  köra hem fordonen om man vill.  man kan skaffa tillfällig försäkring för exporten så man slipper dyra fraktkostnader.  vilket kan vara att föredra när man handlar bilar som är väldigt billiga.

Jag tänker 100% mer att köra hem istället än frakta hit bilen! Tänkte att jag och min far skulle ta antingen bila ner (om det är vid lubeck eller nånstans åt de räckvid) eller helt och flyga dit och vi får kör hem den, men vem ska man konktakta tillfällig försäkring? Ska man ringa svenska ambassaden då eller något liknande?

kontakta ditt försäkringsbolag och fråga, ambassaden försäkrar inga bilar smile


19 Inlägg
1 februari 2022
Trådstartare
#30
jaka54 skrev:
Hej!
Brorsan och jag tog flyget ner till Frankfurt i december 2010 när jag köpte min TT. Den TT jag tänkte mig, en 2005:a var inte bra! Alla fel syntes inte på bilderna! Turligt nog hade jag kollat in en 2004 nere i Offenburg , ca 25mil söder om Frankfurt så vi tog hyrbilen (hade hyrt en liten Hundai på Hertz innan jag flög ner) och turligt nog så var den TT:n överaskande fin och dessutom i en ovanlig kulör , Avus blå och inte silver som jag trodde (silver är betydligt vanligare). Namnet Avus kommer från en känd racerbana i Tyskland.
(Firman  hette Graf Hardenberg och var i storlek med Audi i Stockholm).

Jag bestämde mig inte på plats utan vi flög hem och efter ca två veckor så mailade jag försäljerskan  hos Graf Hardenberg och sa att jag ville köpa TT:n.

Skickade pengar via antingen banköverföring , eller om det var PayPal ( minnet är kort) och kontaktade ett fraktfirma   här i sverige och de levererade bilen till min dörr efter ca en vecka. Kostnad för leveransen tror jag låg på ca 15000:-

Efter det var det bara att beställa tid för reg besiktning och besiktning (gjordes på samma tid och plats i Sollentuna)...Sen var det bara att  skaffa försäkring  och köra!
Slutsatsen är att det är lätt att importera en bil från Tyskland, priserna är kanske inte lägre än i Sverige  men man har mycket mer att välja på därnere.

Tyvärr vill hag hellre åka dit med min far och själv köra hem och testa på deras obegränsade hastighet delarna, inte min första gång jag kör där men max 140kmh gällde även i sån del av motorvägen. Fick du någon sorts garanti att köpet skulle genomföras om du skickade in pengarna? Finns det någons sorts garanti för mig om t.ex. jag har hittat en bil som jag blir förälskad, läser annonsen och låter perfekt, kontaktar säljaren och allt låter godkänt. Åker dit och ser massor med repor och rost på ena sidan av bilen. Någon som aldrig visades i bilder eller i beskrivningen och i samtalet, finns det några alternativ än att svälja sitt saliv och åka tillbaka?

19 Inlägg
1 februari 2022
Trådstartare
#31
SportPilot skrev:
Andreasd00 skrev:
Growe skrev:

man kan dessutom  köra hem fordonen om man vill.  man kan skaffa tillfällig försäkring för exporten så man slipper dyra fraktkostnader.  vilket kan vara att föredra när man handlar bilar som är väldigt billiga.

Jag tänker 100% mer att köra hem istället än frakta hit bilen! Tänkte att jag och min far skulle ta antingen bila ner (om det är vid lubeck eller nånstans åt de räckvid) eller helt och flyga dit och vi får kör hem den, men vem ska man konktakta tillfällig försäkring? Ska man ringa svenska ambassaden då eller något liknande?

kontakta ditt försäkringsbolag och fråga, ambassaden försäkrar inga bilar smile

Jaha, jag gjorde de så komplicerade men fick så förenklat svar, då vet man, tackar!

6 592 Inlägg
1 februari 2022
#32
Nu åkte (flög) jag ner vintertid  så att ta bilen hem då var inte att tänka på. Enklare då att låta en firma frakta hem den. Att skicka pengar är ju alltid en chanstagning men köper man som jag från en stor firma är chansen att man blir lurad minimal. Att köpa från en privatperson är lite mer osäkert...och trassligare med olika skyltar och papper.
Men visst...att skicka iväg några hundra tusen som jag  gjorde för två år sedan till en firma i Carlifornien  för en 50 år gammal motorcykel jag budat (och vunnit) på på ebay kändes lite osäkert.https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-be9a16a62663a48dd112deed20cc4e35.jpg
Senast redigerat av jaka54 (1 februari 2022)



Sök