1546
Sök

Bilen startar inte, hjälp

77 Inlägg
31 januari 2022
Trådstartare
Bil: SEAT AROSA (6H) 1.4 1999 60Hk

bilen har ngt problem. och nu tänkte jag fixa bilen.

bilen startar endast med hjälp av startkablar via en annan bil.

min fråga är: vilka delar behöver jag beställa på biltema för att fixa bilen?

är det batteri? generator? eller ngt annat?

när man försöker starta bilen går inte startmotorn igång. bilen är helt tyst.
Senast redigerat av Getaway (31 januari 2022)

7 674 Inlägg
31 januari 2022
Börja med att köpa en prisbillig multimeter = runt 200:-.
Kolla batterispänningen mellan polerna, du behöver inte lossa kabelskorna från batteriet.
Fulladdat batteri håller omkring 12.6 volt.
Ner till  runt 10 volt är batteriet urladdat, men går att ladda med en elektronisk batteriladdare ty CTEK.
Under cirka 9 volt måste en "gammaldags analog" batteriladdare användas - tills man kommer över ungefär 9 á 10 volt.

Efter att ha laddat batteriet, starta motorn och mät batterispänningen med motorn på tomgång.
Du bör få närmare 13,5 volt.
Varvar du upp motorn något, låt säga till 2.000 varv per minut, bör du få minst 14 volt spänning.
Vissa bilar lämnar aldrig mer än 13,7 volt, och andra 14,5 volt eller drygt det.
Får du inte upp spänningen över 12,6 volt, med gående motor, är generatorn eller laddningsregulatorn defekt.

Vill man göra det komfortabelt för sig/man är lat och bekväm, som jag, så monterar man stickpropp på kablarna till multimetern och mäter i cigtänduttaget.
Räkna då med någon eller några tiondels spänningsfall jämfört med att mäta direkt på batteriet - men du slipper öppna huven och demontera eventuellt lock över batteriet.

Köp ett par "banankontakter" och tillverka en extrasladd och kapa inte de till multimetern medföljande kablarna = de kan vara bra att ha vid annan felsökning.

7 674 Inlägg
31 januari 2022
Jo jag glömde en sak.
Har du fullt laddat batteri, men det ändå bara "klickar" i startmotorn så kollar du batteriet på följande sätt:
Med lyset tänt så försöker du starta motorn.
Det "klickar" i startmotorn och lyset "går ner" och lyser svagt - nästan glöder.
Stäng av lyset och slå på det igen.
Lyser det nu med full styrka så är batteriet defekt i någon cell eller cellförbindning.
Bara att byta batteri.

Fri fart för ett fritt folk!
14 702 Inlägg
31 januari 2022
om bilen går när du startar den med startkablar så är ju iallfall batteriet tomt.  om det nu inte glappar på batteripolerna.   dessa är rätt stadiga har aldrig själv råkat ut för det problemet på mina 5st Arosor jag ägt/äger smile

batterier är en förbrukningsvara.   
så är inte batteriet bytt på några år skulle jag bara kasta i ett batteri utan att bry mig om någon form av felöskning.      sen om det mot förmodan inte fungerar så kan man jobba sig vidare.

men man behöver inte uppfinna hjulet igen för att felsöka en bil som startar med startkablar men är död utan startkablar

Kör fort så hinner inget hända...

77 Inlägg
31 januari 2022
Trådstartare
Growe skrev:
om bilen går när du startar den med startkablar så är ju iallfall batteriet tomt.  om det nu inte glappar på batteripolerna.   dessa är rätt stadiga har aldrig själv råkat ut för det problemet på mina 5st Arosor jag ägt/äger smile

batterier är en förbrukningsvara.   
så är inte batteriet bytt på några år skulle jag bara kasta i ett batteri utan att bry mig om någon form av felöskning.      sen om det mot förmodan inte fungerar så kan man jobba sig vidare.

men man behöver inte uppfinna hjulet igen för att felsöka en bil som startar med startkablar men är död utan startkablar

Ok jag börjar med ett nytt batteri.

Är nya batterier förladdade?

Är denna ok?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatt … 2000043252

Mitt nuvarande batteri har en skum dosa på sig. Vad är det?

14 702 Inlägg
31 januari 2022
ser lite klent ut tycker jag..  för mig jag hade ett 60ah minst i min.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatt … 2000045895  ska passa din bil enligt tabellerna.   
hade ett sånt som fungerade väldigt bra.

den svarta dosan tar du loss från batteriet och monterar tillbaka ovanpå det nya.   det är strömfördelningen till alla saker och en säkeringsdosa för vissa saker

Forummoderator
18 302 Inlägg
31 januari 2022
Batterierna är förladdade men när man sätter i ett nytt batteri gör det inget om man tar en sväng på 30 minuter med bilen. Det ska räcka. Eller sätt den på laddning över natten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

77 Inlägg
31 januari 2022
Trådstartare
Growe skrev:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatt … 2000045895  ska passa din bil enligt tabellerna.   

den svarta dosan tar du loss från batteriet och monterar tillbaka ovanpå det nya.   det är strömfördelningen till alla saker och en säkeringsdosa för vissa saker

Ok batteriet är bytt och bilen startar.

Men vf lyser batterilampan i instrumentpanelen?

Forummoderator
18 302 Inlägg
31 januari 2022
Getaway skrev:
Growe skrev:

Kolla laddning!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

77 Inlägg
31 januari 2022
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Getaway skrev:
Growe skrev:

Kolla laddning!

Förtydling:
Batterilampan lyser på tändning och slocknar när man startar bilen.

Avstängd
301 Inlägg
31 januari 2022
Getaway skrev:

Hur mycket laddar generatorn? Jag tror du bytte batteriet i onödan, det verkar vara fel på generatorn. För att hitta fel så måste man felsöka.

77 Inlägg
31 januari 2022
Trådstartare
Robban_F skrev:
Getaway skrev:

Hur mycket laddar generatorn? Jag tror du bytte batteriet i onödan, det verkar vara fel på generatorn. För att hitta fel så måste man felsöka.

Kan man mäta med denna?
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000017040

Avstängd
301 Inlägg
31 januari 2022
Du ska köpa en helt vanlig multimeter! Krångla inte till det!
Om du inte vet, vänligen be någon om hjälp i din vänkrets.

6 483 Inlägg
31 januari 2022
Hej!
Visst kan du använda en sån grej men...skaffa hellre en multimeter och mät spänningen på batteriet!
Du säger att laddningslampan på instrumentbrädan lyser när du vrider om tändningsnyckeln...det ska den göra, men lampan ska slockna så fort motorn startat! -Gör den det???

3 676 Inlägg
31 januari 2022
Getaway skrev:
Förtydling:

Fullt normalt beteende!
Precis som det SKA vara.

77 Inlägg
31 januari 2022
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Getaway skrev:
Förtydling:

Fullt normalt beteende!
Precis som det SKA vara.

Den va så innan batteribytet. De därför jag är lite orolig för generatorn.

* Voff voff *
10 982 Inlägg
31 januari 2022
Getaway skrev:
Mossan1 skrev:
Getaway skrev:
Förtydling:

Fullt normalt beteende!
Precis som det SKA vara.

Den va så innan batteribytet. De därför jag är lite orolig för generatorn.

När bilen INTE är igång så laddar inte generatorn = lampan lyser.

När bilen ÄR igång så laddar generatorn = lampan är släckt.

Precis som det ska vara!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 676 Inlägg
31 januari 2022
Men, förtydling, bara för att batterilampan slocknar när motorn startats betyder inte per automatik att generatorn fungerar felfritt. Det är en väldigt simpel och opålitlig övervakning bakom lampan.

Batterier kan dö helt plötsligt. Så är det.

Men laddar inte generatorn så står du snart utan ström igen.

Det kan också vara något som drar för mycket ström när bilen står och så tömmer batteriet. Så kallad tjuvström.

Det är därför man utför vissa mätningar innan man byter något alls.
Men nu är det gjort, så framtiden får visa om det var batteriet. Det är fullt möjligt.

Att köra enbart korta sträckor drar också ur batteriet på sikt. Det hinner inte ladda upp det som drogs ut vid start.  Detta är väldigt vanligt, eftersom så många bara kör lite i stan.
Inga fel på bilen  utan användandet i så fall.
Senast redigerat av Mossan1 (31 januari 2022)

77 Inlägg
31 januari 2022
Trådstartare
Min mätning:

Avstängd bil försök 1: 12.67
Avstängd bil försök 2: 12.97

Tomgång försök 1: 14.44
Tomgång försök 2: 14.32

Gaspådrag: 14.4

Slutsats?????

14 702 Inlägg
31 januari 2022
Mossan1 skrev:
Men, förtydling, bara för att batterilampan slocknar när motorn startats betyder inte per automatik att generatorn fungerar felfritt. Det är en väldigt simpel och opålitlig övervakning bakom lampan.

Batterier kan dö helt plötsligt. Så är det.

Men laddar inte generatorn så står du snart utan ström igen.

Det kan också vara något som drar för mycket ström när bilen står och så tömmer batteriet. Så kallad tjuvström.

Det är därför man utför vissa mätningar innan man byter något alls.
Men nu är det gjort, så framtiden får visa om det var batteriet. Det är fullt möjligt.

Att köra enbart korta sträckor drar också ur batteriet på sikt. Det hinner inte ladda upp det som drogs ut vid start.  Detta är väldigt vanligt, eftersom så många bara kör lite i stan.
Inga fel på bilen  utan användandet i så fall.

grejen är att om batteriet redan är tomt och inte är relativt nytt. så är det meningslöst att krångla till det. 

för kör man ner ett batteri helt och man kan kablar i gång bilen så fungerar generatorn annars hade den stannat direkt när man tar av kablarna. 

dom här bilarna är enkla och  har ägt 5st sånna och aldrig haft några som helst problem med generatorerna på någon av dom men samtliga har batteriet varit dåliga på vid något tillfälle.    det sitter en klen generator. som nog inte har ett speciellt hårt liv eftersom det finns NADA utrustning i bilen.   du har en fläkt elbakruta och det är allt ..  ja du kan ha rövgrill ibland oxå  det kan vara lite si och så med den delen.

nu förutsatte jag iof trådskaparen när det skrevs att den bara starta med kablar.   men antar att man även skriver om bilen bara slutade fungera när man körde med den smile   först då skulle jag oroa mig över en generator på en bil i huvudtaget.  eller att laddlampan tänds under körning

har inte någon gång sedan jag var 16bast alltså 27år stött på en bil som generatorn inte fungerat när lampan slocknat som vanligt. jag vet att det kan hända men jag har aldrig sätt det.         

jag har lärt mig att aldrig tro det värsta först det har räddat mig från väldigt mycket onödigt krångel så otroligt många gånger..  därimot är en multimeter en väldigt bra grej att ha och ingen nackdel att köpa.  även en bilig för 120kr på biltema fungerar otroligt bra smile

Sök