Börja med att köpa en prisbillig multimeter = runt 200:-.
Kolla batterispänningen mellan polerna, du behöver inte lossa kabelskorna från batteriet.
Fulladdat batteri håller omkring 12.6 volt.
Ner till runt 10 volt är batteriet urladdat, men går att ladda med en elektronisk batteriladdare ty CTEK.
Under cirka 9 volt måste en "gammaldags analog" batteriladdare användas - tills man kommer över ungefär 9 á 10 volt.
Efter att ha laddat batteriet, starta motorn och mät batterispänningen med motorn på tomgång.
Du bör få närmare 13,5 volt.
Varvar du upp motorn något, låt säga till 2.000 varv per minut, bör du få minst 14 volt spänning.
Vissa bilar lämnar aldrig mer än 13,7 volt, och andra 14,5 volt eller drygt det.
Får du inte upp spänningen över 12,6 volt, med gående motor, är generatorn eller laddningsregulatorn defekt.
Vill man göra det komfortabelt för sig/man är lat och bekväm, som jag, så monterar man stickpropp på kablarna till multimetern och mäter i cigtänduttaget.
Räkna då med någon eller några tiondels spänningsfall jämfört med att mäta direkt på batteriet - men du slipper öppna huven och demontera eventuellt lock över batteriet.
Köp ett par "banankontakter" och tillverka en extrasladd och kapa inte de till multimetern medföljande kablarna = de kan vara bra att ha vid annan felsökning.