8894
Sök

Bra begagnad bil i golf klassen med låga ägande kostnader och billigt inköpspris.

1 Inlägg
7 februari 2022
Trådstartare
Hej helt ny här på forumet och kan inte super mycket om bilar så tänkte fråga lite.

Jag börja bli trött på min gamla bil en Peugeot 107, det är definitivt den billigaste bil jag någonsin ägt, har tidigare ägt sammanlagt 8 bilar med 7 olika märken på. Jag köpte min nuvarande som också är den minsta jag ägt, för att jag dels ville vara snäll mot miljön, men även för att jag så billigt som möjligt skulle kunna pendla till och från jobbet ca 4 mil, dessutom är den bra i Göteborg där jag bor, att kunna parkera den på små utrymmen. Så ja den verkar ju perfekt, men nej, för ibland kör jag även lite längre sträckor och här kommer bilen till kota, den blir väldigt obekväm att sitta i i längre sträckor än ca 45 minuter samt att den bullrar som fanken på motorvägen.

Så tänkte ta hjälp av er att finna någon lämplig ersättare. Jag tänker betala max 45 000 tusen för en ny.   

Så nu lite frågor, jag har varit inne på Clio 3 generationen ca 2009-2012. Jag vet det är kanske inte den bästa bilen, men det går att få lågmilare till bra pris, min upplevelse är att man sitter rätt bra i dem trots att man är lång jag är 1,90, de är rätt snåla och är en stadsbil, men som man inte dör av att även färdas lite längre i. Jag prioriterar definitivt komfort framför prestandard ( 80-120 hp räcker för mig ).

Om jag tittar på en Clio, vilken motor är i så fall bäst, alltså vilken har minst problem, drar minst? Det låg en diesel ute till mycket vettigt pris. Men en vän till mig hade en Megan med diesel motor i som hon hade mycket problem med och det blev dyrt, hade hon otur eller är de kända för att ha problem?

Om jag inte ska titta på en Clio vad finns det för andra alternativ?
Jag har ägt äldre Clios ( gen 2 ) innan och nej de har inte varit felfria, men de har ändå varit förhållandevis billiga problem, har även ägt golf och den hade jag mycket större problem med som kostade mer. Tyvärr så går Toyota bort för min del, jag vet att de är super bra, men vi har dem på jobbet och jag vill ha något annat när jag kör privat, jag kan definitivt tänka mig en japan annars, men då måste man kunna sitta bekvämt i den, jag tycker ofta detta är ett problem med Japanska bilar när man är lång. Jag har även varit lite inne på en Citroen c3 men tycker de först börja se vettiga ut efter 2011, samt att deras 1,4 diesel känns för slö även för mig, tyvärr sticker de andra motorerna på dem iväg lite för mycket på dem i pris, eller är det värt att hosta upp lite till före en c3 och i så fall vilket motor alternativ? Jag har testat och köra deras 1,6 diesel och gillade att den kändes stark på låga varv, men vet inte om det är vettigt att köpa när man kör ca 1500 mil om året? 

Tack på förhand MVH Daniel

3 863 Inlägg
7 februari 2022
Det du efterfrågar är så väldigr beroende på tycke och smak atr du inte får några vettiga svar.

Många skyr fransoser, men det är mycket snack.  Prisvärda säger jag.

Japaner är dyra men hållbara och även bra värde när dom ska säljas igen.
Kalkylen bör ju sträcka sig längre än inköpet.
Men japansmåbilarna är en smula tråkiga och lite obekväma. Det är sant.
Bra Citybilar.

Det finns prisvärda Koreaner också.
Lite "asientråkiga" dom också, men ganska avsevärt billigare än Japanerna som väger upp. Man får nyare bil för samma summa.

Tyska småbilarna har faktiskt några motorer man verkligen ska undvika. Där ska man läsa på först.
Men trevliga bilar att köra osv. Och många modeller att välja på.
Skoda är nog den mest avbuggade eftersom tekniken vandrar neråt från Audi.

Generellt:
Vill man ha prisvärdhet och pålitlighet undviker man dom värst utrustade bilmodellerna. I synnerhet sådant man egentligen inte behöver. Det onödiga. Glastak, tex.
Senast redigerat av Mossan1 (7 februari 2022)

Forummoderator
18 356 Inlägg
7 februari 2022
Inköpspris? En väldig skillnad på 15k och 40k...
Vi har franskt i familjen. Har haft det förr med. Inga större problem. Nåja, Citroen CX... big_smile Fransoer från 2010 och helst 2012 föredras.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök