Kan någon lösa detta pussel som tänt motorlampan och ger dessa 4st felkoder på en Volvo V40 2002?

Volvo_V40_2002 Under G-d vår skapare
14 februari 2022 · 1 Inlägg

Tacksam för hjälp att lösa detta pussel.

Bilen det gäller är en Volvo V40 2.0T årsmodell 2002.

Det började med spontant och abrupt att jag märkte att när bilen stod varm på tomgången att tomgången plötsligt började gå lite ojämn och gå ned och pendla från ca 800rpm till ca 500rpm sedan tillbaka. Sedan efter ca 5mil efter det tändes motorlampan. Detta hände bara när bilen var varm och inte när den var kall. Det har hänt 3gånger att bilen har lagt av på tomgången av sig självt då den tappat varven fullständigt. Kan tycka den drar lite mera bensin men knappt märkbart. Den går annars som vanligt och även när den gasas på, inget indikerar på att det är exempelvis tändspolarna. Det har nyligen strax före detta av verkstad gjorts ett kamremsbyte och den har kollats att den sitter som den ska och även VVT-drevet inte glappar att den kamremmen kuggat över eller liknande.

Första felkoderna var när jag läste av dom med Torque Pro och en ELM327-Mini OBD2 mätare:
P0015: "B" Camshaft position - Timing Over-Retarded (Bank1)
P0171: System too Lean (Bank1)


Efter dessa felkoder så har det på verkstad bytts och felsökts följande delar:
1. Luftmassamätare
2. Solenoiden/Kamställningsventilen
3. Bytt motorolja
4. Felsökt alla vakuumslangar där inga fel hittades
5. Kollat skick på bensinfilter som ser bra ut.

Efter allt detta så släckte verkstaden felkoderna men felkoderna kom sedan tillbaka efter ca 10-15mil mitt under användandet av ett släp där denna bil användes för ett större fyllt släp på en resa på ca 70mil och då för första gången kom dessa följande felkoder som inte tidigare varit där. Dessa felkoder har uppkommit för första gången och efter ca 100mil efter de andra två initiala felkoderna. Under denna längre körning så la bilen av två gånger på tomgången vilket tidigare inte hänt samt fick jag följande felkoder kompletterat med de två föregående felkoderna någon gång under denna resa på ca 70mil.

P057: Idle Control System RPM Higher Than Expected
P1600: [Volvo] Throttle unit, internal fault.


Så det är nu totalt 4st felkoder som är aktiva och som inte släckts av sig självt eller av verkstad.

Jag är tacksam för alla förslag och vetskap om vad detta kan vara då jag är i behov av bilen om 7dagar för en kommande längre resa och undrar även om jag skall köra på dessa koder eller inte?

Tacksam för svar.

Välsignad är vår ej treeniga Fader G-d enligt Bibeln allas vår skapare som bär all makt och kontroll över oss och sin skapelse genom vår ej treeniga och ej preexistentiella Messias (ej kyrkendomens falska ”jesus”) vår räddare människan Jesus som är G-ds son, ej G-d själv
xXSammy
14 februari 2022 · 6 569 Inlägg

Att döma kod P0015 så blir det fundersamt om kamremsinställningen verkligen är rätt? När det kommer till VVT reglering är det inte bara att följa markeringarna på kamdreven utan kamaxlarna i sig ska låsas.


P057 & P1600 skulle jag gissa på gasspjället, eftersom den sätter kod på internt fel.

De/Dem
Deception
14 februari 2022 · 97 Inlägg

Kanske inte är hela lösningen, men tomgångsmotorn brukar bli full med skit på de där. Sitter under den svarta plastkåpan långt fram i motorrummet. Den ger då ojämn tomgång. Bara göra rent med bromsrengöring osv invändigt. Som sagt kanske inte är hela lösningen men den kommer inte gå sämre av det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang