Golf 4 koppling??

sandzoo
22 februari 2022 · 2 071 Inlägg

helloj

skaffat en golf 4 00a 2.0
märkt nu att ibland så tar kopplingen lång ner men ej med full effekt, ca 10%,
händer ca 1-3 gånger på 50 kopplingar..
annars tar kopplingen strax efter halva..

när kopplingen tar lång ner så går bilen knappt framåt och kommer sen som vanling vid halva kopplingen.

tipps?

Sandzoo i da house
xXSammy
22 februari 2022 · 6 570 Inlägg

När tryckplattan börjar bli dålig kan en sådan symtom uppstå

De/Dem
sandzoo
23 februari 2022 · 2 071 Inlägg

xXSammy skrev:
När tryckplattan börjar bli dålig kan en sådan symtom uppstå

hjälper ej om man luftar systemet?
eller är det säkert plattan börjat ge sig?

Sandzoo i da house
Mossan1
24 februari 2022 · 2 823 Inlägg

Det kommer inte in luft om inget är fel.

Du beskriver också symptom på att lamellen kärvar på splinesaxeln. Då kan dragläget vara skumt, och i värre fall inte frikoppla riktigt. Släpar emot svänghjulet för hårt.

På så gammal bil hade jag kört till det är/(om det blir) problem på riktigt.  Men det är jag.

uhlin
24 februari 2022 · 2 834 Inlägg

Skulle väl teoretiskt sett vara slavcylinder som packningar svällt inuti. Behöver nödvändigtvis inte bli läckage så det syns utifrån så att säga.

Jag skulle kolla slavcylinder. Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut på golfen. Är svavcylindern utanpåliggande eller integrerad med urtrampningslager?
Är den det så måste ju växellådan ur vilket som.

sandzoo
26 februari 2022 · 2 071 Inlägg

uhlin skrev:
Skulle väl teoretiskt sett vara slavcylinder som packningar svällt inuti. Behöver nödvändigtvis inte bli läckage så det syns utifrån så att säga.

Jag skulle kolla slavcylinder. Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut på golfen. Är svavcylindern utanpåliggande eller integrerad med urtrampningslager?
Är den det så måste ju växellådan ur vilket som.

är utanpåliggande kanske testa o byta den

Sandzoo i da house
sandzoo
26 februari 2022 · 2 071 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det kommer inte in luft om inget är fel.

Du beskriver också symptom på att lamellen kärvar på splinesaxeln. Då kan dragläget vara skumt, och i värre fall inte frikoppla riktigt. Släpar emot svänghjulet för hårt.

På så gammal bil hade jag kört till det är/(om det blir) problem på riktigt.  Men det är jag.

är ju typ som dragläget flyttas på den, men är ingen kraft, testar jag koppla lite snabbare så försvinner det o blir som vanligt igen

Sandzoo i da house
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang