Vad betyder detta

Hakan85
25 februari 2022 · 14 Inlägg

Har ett problem med en Opel i en annan tråd men har från start alltid undrat vad förkortningen SHRTFT 12 står för . På min står de för övrigt -100.0 % utan att ändras nått . Bilens problem är orkeslös . Men vad är detta

Jeebz
25 februari 2022 · 540 Inlägg

Nu vet inte jag hur Opels fuel trim funkar men SHRTFT är förkortning för "Short term fuel trim" och det är hur mkt bilens insprutning måste reglera för nå sitt korrekta lambda värde från grundinställningen. Normalt brukar det väl ligga på +/- 10-20%.

Men med ett vettigt OBD diagnos verktyg så ska man kunna se så lambda reglering och "Short term fuel trim" och "Long term fuel trim" gör som det ska.

Hakan85
25 februari 2022 · 14 Inlägg

Jeebz skrev:
Nu vet inte jag hur Opels fuel trim funkar men SHRTFT är förkortning för "Short term fuel trim" och det är hur mkt bilens insprutning måste reglera för nå sitt korrekta lambda värde från grundinställningen. Normalt brukar det väl ligga på +/- 10-20%.

Men med ett vettigt OBD diagnos verktyg så ska man kunna se så lambda reglering och "Short term fuel trim" och "Long term fuel trim" gör som det ska.

Okej . Ja nu har jag fått diagnosen lite gr bränsletryck bara av verkstan . Men du menar att de är nått med den . Nått jag behöver byta då ? Givare eller nått

Hakan85
25 februari 2022 · 14 Inlägg

Vid fel värde så ger den för lite bensin och för mycket luft ? Resultatet orkeslös bil . Nått rätt i det ?

Hakan85
25 februari 2022 · 14 Inlägg

Hakan85 skrev:

Jeebz skrev:
Nu vet inte jag hur Opels fuel trim funkar men SHRTFT är förkortning för "Short term fuel trim" och det är hur mkt bilens insprutning måste reglera för nå sitt korrekta lambda värde från grundinställningen. Normalt brukar det väl ligga på +/- 10-20%.

Men med ett vettigt OBD diagnos verktyg så ska man kunna se så lambda reglering och "Short term fuel trim" och "Long term fuel trim" gör som det ska.

Okej . Ja nu har jag fått diagnosen lite gr bränsletryck bara av verkstan . Men du menar att de är nått med den . Nått jag behöver byta då ? Givare eller nått

Hitta long fuel trim låg på -3.9% samma ställe short 0%

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang