Hur högt får en a traktor låta?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 oktober 2022 · 13 742 Inlägg

Low skrev:
Har aldrig brytt mig om epa traktorer, men senaste 2 åren har jag blivit väldigt negativ mot bilarna. Ser alldeles för ofta epor som kör alldes för snabbt, sitter tre fyra pers på framsätena och blicken på telenoner. Inte alla men väldigt stor del. Regler borde göras om igen. Gärna att det ska bara finnas mopedbilar, med en tillhörande körkort.

visst kan det gå lite fort.. men vad spelar det för roll inget att bry sig om polisens jobb att sköta sånt...

jag läser så mycket skiut om a-traktorer men helt ärligt.. jag kör väldigt väldigt mycket på våra vägar.. cirka 10k om året.  och jag kan inte på en hand få till hur många som betet sig illa när dom kört a-traktor..  men det skulle gå åt säkert tusen av mig för att kunna räkna hur många idioter som kör bil som inte borde göra det...   

kan ta ett exempel från gårdagen när det gäller hur duktiga faktist a-traktor förare är. 

kommer från Karlstad påväg mot Oslo det är ju dret vägar bokstavligen som leder till Norge via e18  ser hur 3st polacktrailers och en bil kör om en a-traktor. jag kommer så klart i kapp på heldraget så bara att börja bromsa ner farten..  just då närmar vi oss en bussficka..  direkt blinkar a-traktorföraren in där släpper förbi mig och kanske 10bilar som suttit fast bakom dom där trötta polacktrailersarna ...        jag förlorade noll och inget tackade med varningsblink..     man måste vara lite ödmjuk i trafiken dom har samma rätt i trafiken som oss andra.  det händer att man fastnar bakom dom och det tar lite tid att ta sig förbi.  men ju längre tid jag kör ju mer betalt får jag.. så inget att reta upp sig på.  99.9999% lämnar väg om dom har möjligheten    dom andfra  har nog mest troligen tröttnat på alla äkliga idioter i bilar som beter sig ulla  när dom ska förbi a-traktorerna utan att visa minsta respekt.   

dessutom är det ovanligt att jag träffar på a-traktorer som kör för fort.    det händer men det är kanske 1 på 100 som kör för fort när jag är där.. medans 10 av 100 bilar kör om på möte heldraget osv..    så tror nog att det är bilisterna som borde bort från vägarna...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Low
10 oktober 2022 · 3 313 Inlägg

Growe skrev:

Low skrev:
Har aldrig brytt mig om epa traktorer, men senaste 2 åren har jag blivit väldigt negativ mot bilarna. Ser alldeles för ofta epor som kör alldes för snabbt, sitter tre fyra pers på framsätena och blicken på telenoner. Inte alla men väldigt stor del. Regler borde göras om igen. Gärna att det ska bara finnas mopedbilar, med en tillhörande körkort.

visst kan det gå lite fort.. men vad spelar det för roll inget att bry sig om polisens jobb att sköta sånt...

jag läser så mycket skiut om a-traktorer men helt ärligt.. jag kör väldigt väldigt mycket på våra vägar.. cirka 10k om året.  och jag kan inte på en hand få till hur många som betet sig illa när dom kört a-traktor..  men det skulle gå åt säkert tusen av mig för att kunna räkna hur många idioter som kör bil som inte borde göra det...   

kan ta ett exempel från gårdagen när det gäller hur duktiga faktist a-traktor förare är. 

kommer från Karlstad påväg mot Oslo det är ju dret vägar bokstavligen som leder till Norge via e18  ser hur 3st polacktrailers och en bil kör om en a-traktor. jag kommer så klart i kapp på heldraget så bara att börja bromsa ner farten..  just då närmar vi oss en bussficka..  direkt blinkar a-traktorföraren in där släpper förbi mig och kanske 10bilar som suttit fast bakom dom där trötta polacktrailersarna ...        jag förlorade noll och inget tackade med varningsblink..     man måste vara lite ödmjuk i trafiken dom har samma rätt i trafiken som oss andra.  det händer att man fastnar bakom dom och det tar lite tid att ta sig förbi.  men ju längre tid jag kör ju mer betalt får jag.. så inget att reta upp sig på.  99.9999% lämnar väg om dom har möjligheten    dom andfra  har nog mest troligen tröttnat på alla äkliga idioter i bilar som beter sig ulla  när dom ska förbi a-traktorerna utan att visa minsta respekt.   

dessutom är det ovanligt att jag träffar på a-traktorer som kör för fort.    det händer men det är kanske 1 på 100 som kör för fort när jag är där.. medans 10 av 100 bilar kör om på möte heldraget osv..    så tror nog att det är bilisterna som borde bort från vägarna...

Jag bor i Östergötland. Absolut så finns det förare som är bättre än vissa som faktiskt har körkort. Här kryllar det med epor. Men men, någon slags körkort och lite regler behövs oavsett.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 oktober 2022 · 13 742 Inlägg

Low skrev:

Growe skrev:

Low skrev:
Har aldrig brytt mig om epa traktorer, men senaste 2 åren har jag blivit väldigt negativ mot bilarna. Ser alldeles för ofta epor som kör alldes för snabbt, sitter tre fyra pers på framsätena och blicken på telenoner. Inte alla men väldigt stor del. Regler borde göras om igen. Gärna att det ska bara finnas mopedbilar, med en tillhörande körkort.

visst kan det gå lite fort.. men vad spelar det för roll inget att bry sig om polisens jobb att sköta sånt...

jag läser så mycket skiut om a-traktorer men helt ärligt.. jag kör väldigt väldigt mycket på våra vägar.. cirka 10k om året.  och jag kan inte på en hand få till hur många som betet sig illa när dom kört a-traktor..  men det skulle gå åt säkert tusen av mig för att kunna räkna hur många idioter som kör bil som inte borde göra det...   

kan ta ett exempel från gårdagen när det gäller hur duktiga faktist a-traktor förare är. 

kommer från Karlstad påväg mot Oslo det är ju dret vägar bokstavligen som leder till Norge via e18  ser hur 3st polacktrailers och en bil kör om en a-traktor. jag kommer så klart i kapp på heldraget så bara att börja bromsa ner farten..  just då närmar vi oss en bussficka..  direkt blinkar a-traktorföraren in där släpper förbi mig och kanske 10bilar som suttit fast bakom dom där trötta polacktrailersarna ...        jag förlorade noll och inget tackade med varningsblink..     man måste vara lite ödmjuk i trafiken dom har samma rätt i trafiken som oss andra.  det händer att man fastnar bakom dom och det tar lite tid att ta sig förbi.  men ju längre tid jag kör ju mer betalt får jag.. så inget att reta upp sig på.  99.9999% lämnar väg om dom har möjligheten    dom andfra  har nog mest troligen tröttnat på alla äkliga idioter i bilar som beter sig ulla  när dom ska förbi a-traktorerna utan att visa minsta respekt.   

dessutom är det ovanligt att jag träffar på a-traktorer som kör för fort.    det händer men det är kanske 1 på 100 som kör för fort när jag är där.. medans 10 av 100 bilar kör om på möte heldraget osv..    så tror nog att det är bilisterna som borde bort från vägarna...

Jag bor i Östergötland. Absolut så finns det förare som är bättre än vissa som faktiskt har körkort. Här kryllar det med epor. Men men, någon slags körkort och lite regler behövs oavsett.

dom har körkort och det finns regler...   tycker dom får ta så mycket skit från idioter som inte kan bete sig själva bara...     jag är inte lycklig när jag hamnar bakom dom och det är väll inte skit bra när dom kör fortare än vad dom får..   men samtidigt så kör jag själv för fort varje dag.. och ser det inte som ett problem det är hur man kör fort som är mer avgörande...     och tycker att vi vuxna människor faktist måste tänka till lite först...    jag är övertygad att tack vare deras a-traktor tid kommer dom oxå bli väldigt väldigt mycket bättre förare än så otroligt många andra i trafiken    men som sagt dom kan iallfall skylla sin oerfarenhet på felen dom gör i trafiken.. frågan är om alla medelålders män som inte borde ha körkot ska skylla på..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
10 oktober 2022 · 7 238 Inlägg

Diskussion pågår om höjning av hastigheten från 30 km/t till 45 km/t för EPA- och A-traktorer.
Men då får man nog ta sig en ordentlig funderare på om det verkligen är lämpligt med den högre hastigheten för EPA-traktorer.
För alla känner väl till konstruktionsskillnaden på EPA- och A-traktorer?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 oktober 2022 · 13 742 Inlägg

torsen skrev:
Diskussion pågår om höjning av hastigheten från 30 km/t till 45 km/t för EPA- och A-traktorer.
Men då får man nog ta sig en ordentlig funderare på om det verkligen är lämpligt med den högre hastigheten för EPA-traktorer.
För alla känner väl till konstruktionsskillnaden på EPA- och A-traktorer?

vete tusan...aldrig suttit i en Epa... så kan inte utala mig..   men några tjejer jag känner klotade duktigt med en Epa i 120blås  (ja på 2:Ans växel)    dom är ju inte helt stabila tanke på hur vägarna ser ut idag...    det var ju nästan 30år sen dom kvaddade  och jag gissar på att det du funderar på var just det som hände.. den började studsa av bara fan.. och slutade på taket i centrala örebro smile   

men tror inte dom som snackar om hastighets höjningen har en aning om att en Epa har stel bakaxel.. eller att det ens är en skillnad mellan epa och a-traktor utan att det är samma sak
det är ju byråkrater så man ska inte ha så stora förhoppningar för att dom ska ha någon form av kunskap i saker dom beslutar om smile  tycker 50km/h hade varit en perfekt hastighet  eller igentligen borde man kunna göra en ny kategori bilar som man får köra från 16år   dels med hastighets spärr så den max gör 120 som är skyldad maxfart i sverige.   och då krav på max effekt och storlek och vissa begräsningar på vilka tider och med vilken typ av passagerare man har under vissa tider.  för att stävja stöket nattetid som ofta blir bland yngligar i a-traktorer..  och självklart ett körkort  så som lätt mc... så typ lätt bil. 

max vikt 1000kg 60hk eller nått liknande.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 oktober 2022 · 14 056 Inlägg

Growe skrev:

torsen skrev:
Diskussion pågår om höjning av hastigheten från 30 km/t till 45 km/t för EPA- och A-traktorer.
Men då får man nog ta sig en ordentlig funderare på om det verkligen är lämpligt med den högre hastigheten för EPA-traktorer.
För alla känner väl till konstruktionsskillnaden på EPA- och A-traktorer?

vete tusan...aldrig suttit i en Epa... så kan inte utala mig..   men några tjejer jag känner klotade duktigt med en Epa i 120blås  (ja på 2:Ans växel)    dom är ju inte helt stabila tanke på hur vägarna ser ut idag...    det var ju nästan 30år sen dom kvaddade  och jag gissar på att det du funderar på var just det som hände.. den började studsa av bara fan.. och slutade på taket i centrala örebro smile   

men tror inte dom som snackar om hastighets höjningen har en aning om att en Epa har stel bakaxel.. eller att det ens är en skillnad mellan epa och a-traktor utan att det är samma sak
det är ju byråkrater så man ska inte ha så stora förhoppningar för att dom ska ha någon form av kunskap i saker dom beslutar om smile  tycker 50km/h hade varit en perfekt hastighet  eller igentligen borde man kunna göra en ny kategori bilar som man får köra från 16år   dels med hastighets spärr så den max gör 120 som är skyldad maxfart i sverige.   och då krav på max effekt och storlek och vissa begräsningar på vilka tider och med vilken typ av passagerare man har under vissa tider.  för att stävja stöket nattetid som ofta blir bland yngligar i a-traktorer..  och självklart ett körkort  så som lätt mc... så typ lätt bil. 

max vikt 1000kg 60hk eller nått liknande.

Stel bakaxel kan även en A-traktor ha men en Epa har ingen fjädring på bakaxeln så dom bör nog inte få gå över 30 km/h. En A-traktor kan gärna få gå minst lika fort som alla dessa farliga mopedbilar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Steff240
11 oktober 2022 · 1 018 Inlägg

EPA-traktorer har ju inte gått att registrera sen -75 eller något så det är nog ett försvinnande litet problem att dom skulle få studsa runt en aning fortare än de redan gör. Och de flesta har nog framförts bra mycket fortare än 30 redan...

Att kalla A-traktorer för epor är ju lika tokigt som att säga bult när man menar skruv tongue

Förhoppningsvis klarar även våra svenska byråkrater av att hålla isär begreppen och höjer hastighetsgränsen enbart för A-traktorer.
En höjning till 45 km/timme skulle enbart ha positiva effekter enligt mig.

Brådhis * Voff voff *
11 oktober 2022 · 10 280 Inlägg

Growe skrev:

Low skrev:
Har aldrig brytt mig om epa traktorer, men senaste 2 åren har jag blivit väldigt negativ mot bilarna. Ser alldeles för ofta epor som kör alldes för snabbt, sitter tre fyra pers på framsätena och blicken på telenoner. Inte alla men väldigt stor del. Regler borde göras om igen. Gärna att det ska bara finnas mopedbilar, med en tillhörande körkort.

visst kan det gå lite fort.. men vad spelar det för roll inget att bry sig om polisens jobb att sköta sånt...

jag läser så mycket skiut om a-traktorer men helt ärligt.. jag kör väldigt väldigt mycket på våra vägar.. cirka 10k om året.  och jag kan inte på en hand få till hur många som betet sig illa när dom kört a-traktor..  men det skulle gå åt säkert tusen av mig för att kunna räkna hur många idioter som kör bil som inte borde göra det...   

kan ta ett exempel från gårdagen när det gäller hur duktiga faktist a-traktor förare är. 

kommer från Karlstad påväg mot Oslo det är ju dret vägar bokstavligen som leder till Norge via e18  ser hur 3st polacktrailers och en bil kör om en a-traktor. jag kommer så klart i kapp på heldraget så bara att börja bromsa ner farten..  just då närmar vi oss en bussficka..  direkt blinkar a-traktorföraren in där släpper förbi mig och kanske 10bilar som suttit fast bakom dom där trötta polacktrailersarna ...        jag förlorade noll och inget tackade med varningsblink..     man måste vara lite ödmjuk i trafiken dom har samma rätt i trafiken som oss andra.  det händer att man fastnar bakom dom och det tar lite tid att ta sig förbi.  men ju längre tid jag kör ju mer betalt får jag.. så inget att reta upp sig på.  99.9999% lämnar väg om dom har möjligheten    dom andfra  har nog mest troligen tröttnat på alla äkliga idioter i bilar som beter sig ulla  när dom ska förbi a-traktorerna utan att visa minsta respekt.   

dessutom är det ovanligt att jag träffar på a-traktorer som kör för fort.    det händer men det är kanske 1 på 100 som kör för fort när jag är där.. medans 10 av 100 bilar kör om på möte heldraget osv..    så tror nog att det är bilisterna som borde bort från vägarna...

Instämmer helt med Growe här. Kör också ett antal mil i tjänsten varje år och dom EPA-/A-traktorer som beter sig illa är försvinnande få.

Då är det klart värre med vanliga traktorer som struntar fullständigt i alla trafikregler och kör med 47 höbalar som sticker ut åt alla håll, bucklig och halvt dold LGF-skylt och en svag glödlampa som fungerar bakåt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
11 oktober 2022 · 7 289 Inlägg

trubbelturbo skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237809/237809-8f68e4c49c3c2ab3c46c3c9b68dc71d2.jpg

Denna bilden lade du upp i en annan tråd. Där står det klart och tydligt att det saknas EFFEKTIV ljuddämpNING (alltså inte samma sak som effektiv ljuddämpare). Transportstyrelsen kanske möjligtvis likställer en icke effektiv ljuddämpare med ingen ljuddämpare alls.

ganska gedigen lista smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Jesper328
11 oktober 2022 · 2 371 Inlägg

Growe skrev:

torsen skrev:
Diskussion pågår om höjning av hastigheten från 30 km/t till 45 km/t för EPA- och A-traktorer.
Men då får man nog ta sig en ordentlig funderare på om det verkligen är lämpligt med den högre hastigheten för EPA-traktorer.
För alla känner väl till konstruktionsskillnaden på EPA- och A-traktorer?

vete tusan...aldrig suttit i en Epa... så kan inte utala mig..   men några tjejer jag känner klotade duktigt med en Epa i 120blås  (ja på 2:Ans växel)    dom är ju inte helt stabila tanke på hur vägarna ser ut idag...    det var ju nästan 30år sen dom kvaddade  och jag gissar på att det du funderar på var just det som hände.. den började studsa av bara fan.. och slutade på taket i centrala örebro smile   

men tror inte dom som snackar om hastighets höjningen har en aning om att en Epa har stel bakaxel.. eller att det ens är en skillnad mellan epa och a-traktor utan att det är samma sak
det är ju byråkrater så man ska inte ha så stora förhoppningar för att dom ska ha någon form av kunskap i saker dom beslutar om smile  tycker 50km/h hade varit en perfekt hastighet  eller igentligen borde man kunna göra en ny kategori bilar som man får köra från 16år   dels med hastighets spärr så den max gör 120 som är skyldad maxfart i sverige.   och då krav på max effekt och storlek och vissa begräsningar på vilka tider och med vilken typ av passagerare man har under vissa tider.  för att stävja stöket nattetid som ofta blir bland yngligar i a-traktorer..  och självklart ett körkort  så som lätt mc... så typ lätt bil. 

max vikt 1000kg 60hk eller nått liknande.

Får mig direkt att tänka på kei-bilar i Japan.
Hade ju varit klockrent att avlägga förarprov när man är 16, men får ej köra ”riktiga” bilar förräns man är 18.

Tror väl att begränsningen för slagvolym i en kei ligger på 600-660cc, vilket är häftigt.
Ännu häftigare är ju att vissa kommer med turbo också. 😂

Up the RA
torsen
11 oktober 2022 · 7 238 Inlägg

Jesper328 skrev:
Får mig direkt att tänka på kei-bilar i Japan.
Hade ju varit klockrent att avlägga förarprov när man är 16, men får ej köra ”riktiga” bilar förräns man är 18.

Tror väl att begränsningen för slagvolym i en kei ligger på 600-660cc, vilket är häftigt.
Ännu häftigare är ju att vissa kommer med turbo också. 😂

En KEI CAR får vara max 3,5 m lång, max 1,48 m bred, ha en motor på max 660 cc och 64 hk - med eller utan överladdning = kompressor eller turbo.
2 bilar som säljs i Sverige, och som finns som KEI CAR i Japan, är Suzuki Alto och Suzuki Jimny.
I Sverige säljs Caterham Seven 170R, som är utrustad med Suzukis 3-cylindriska DOHC KEI Car-motor på 658 cc.
I denna bil trimmad till 85 hk (64KW) vid 6.500 rpm och 116 Nm vid 4.000  - 4.500 rpm med hjälp av turbo.
Bensin förbrukning 0,48 lit/mil blandad körning.
Caterham  Seven 170R borde tekniskt sett kunna klassas som KEI CAR.

En KEI CAR vore ett bättre alternativ till EPA- och A-traktor samt EU-Mopedbil.
Ett "bättre" AM-kort(BA) med samma förarprov som för B-kort från 16 år  samt hastighetsbegränsning 70 km/t = mindre störningar i trafiken.
BA-kortet skulle, analogt med "gamla" A-kortet, vid uppnådda 18 år automatiskt övergå i "normalt" B-kort.

Kan de va nått? Vad säger EPA-/A-traktorungdomarna på forumet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang