Motorlampan lyser gult efter några mil, köpte hos bilhandlare (Mercedes C-klass 2018)

oroligforare
27 februari 2022 · 2 Inlägg

Hej!

Jag köpte igår en Mercedes-Benz C-klass 2018 års modell, den har gått 7200 mil, betalade 255k och bara några mil efter köpet så börjar motorlampan lysa gult.
Bilhandlaren sa att jag kunde komma tillbaka med den dagen efter så får dom kolla på det men att jag får stå för kostnaden??
Jag sa att jag då vill häva köpet istället men det fick jag inte.
Är det verkligen så illa att man inte kan häva köpet? och att jag måste stå även för kostnaden för felsökningen?
Har ju redan pungat ut 255k....
Köpte den hos kamux.

Mvh

Utmarks-Loke
27 februari 2022 · 5 840 Inlägg

Klart de måste fixa bilen utan kostnad

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 februari 2022 · 17 478 Inlägg

Ja, de har rätten på sin sida att åtgärda bilen. Du skulle googlat Kamux innan köp...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
27 februari 2022 · 10 280 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ja, de har rätten på sin sida att åtgärda bilen. Du skulle googlat Kamux innan köp...

På kundens bekostnad...? Dvs ta betalt av köparen för felsökning och eventuell åtgärd. Det har jag svårt att tro...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 februari 2022 · 17 478 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
Ja, de har rätten på sin sida att åtgärda bilen. Du skulle googlat Kamux innan köp...

På kundens bekostnad...? Dvs ta betalt av köparen för felsökning och eventuell åtgärd. Det har jag svårt att tro...

Flummigt uttryckt från mig. Givetvis är det garanti och bilen ska lagas gratis. MB har väl inga långa nybilsgarantier?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Niknar
27 februari 2022 · 198 Inlägg

Enligt Kamux hemsida är de MRF anslutna.
https://www.mrf.se/privatperson/mrf-garanti/

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
torsen
27 februari 2022 · 7 238 Inlägg

Ursäkta men.........
Kamux säljer väl inte bilar?
De endast FÖRMEDLAR bilar för försäljning!
Om så är fallet har väl inte Kamux någon skyldighet att åtgärda fel - inte ens fel relaterade till trafiksäkerhet?

Har jag rätt eller fel?
Själv YTTERST kritisk till dessa "bilförmedlare".

Brådhis * Voff voff *
27 februari 2022 · 10 280 Inlägg

Så här skriver Kamux själva:

https://www.kamux.se/mrf-ansluten-bilfirma

Utifrån detta borde trådskaparen ha sitt på det torra kan man tycka:

"MRF-garanti 3 månader
Bilen har gått högst 10 000 mil och är högst 72 månader gammal när du köper den. Garantin gäller i tre månader, dock max för 500 mil."

Senast redigerat av Brådhis (27 februari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 februari 2022 · 17 478 Inlägg

Brådhis skrev:
Så här skriver Kamux själva:

https://www.kamux.se/mrf-ansluten-bilfirma

Utifrån detta borde trådskaparen ha sitt på det torra kan man tycka:

"MRF-garanti 3 månader
Bilen har gått högst 10 000 mil och är högst 72 månader gammal när du köper den. Garantin gäller i tre månader, dock max för 500 mil."

Se där ja! Åtgärdar de inte bilen så kan de bli uteslutna! Tungt vägande skäl för firman att bara fixa bilen. Tycker TS ska trycka lite på just MRF om de trilskas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
28 februari 2022 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:
Ursäkta men.........
Kamux säljer väl inte bilar?
De endast FÖRMEDLAR bilar för försäljning!
Om så är fallet har väl inte Kamux någon skyldighet att åtgärda fel - inte ens fel relaterade till trafiksäkerhet?

Har jag rätt eller fel?
Själv YTTERST kritisk till dessa "bilförmedlare".

ARN har, mer än ett par gånger, konstaterat att en näringsidkare som förmedlar en försäljning för någon som inte är näringsidkare har samma ansvar för köpet som säljaren.


Eller om man så vill;

Konsumentköplag

Tillämpningsområde
1 §  Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.
2 st.  Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
panda666
28 februari 2022 · 4 250 Inlägg

Dom verkar sälja mycket skrothögar och slutkörda lik. Googla firman innan köp är jätteviktigt. Har aldrig vart med om att bilhandlare inte lagar fel gratis när felet uppkommer så fort efter köp.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 februari 2022 · 13 743 Inlägg

panda666 skrev:
Dom verkar sälja mycket skrothögar och slutkörda lik. Googla firman innan köp är jätteviktigt. Har aldrig vart med om att bilhandlare inte lagar fel gratis när felet uppkommer så fort efter köp.

tror snarare att många säljer sitt skrot dit för dom inte är så noga..  det är nog där grunden ligger och sen får dom skiten när det strular.

försäljarna gör ju så klart allt i sin makt att inte betala kostnaden för reprationer..


men 500mil det är inte mycket till garanti smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
oroligforare
1 mars 2022 · 2 Inlägg

Jag påpekade det här om MRF och han sa då att han åtminstone kunde gö en felsökning gratis, sen tog han bara och släckte lampan vilket känns sådär då felet i sig kan lika gärna va kvar, kollade i papprena om tidigare service som gjorts på bilen och där stod det att förra ägaren hade klagat på att motorlampan lyser vid  2 tidigare tillfällen o försökt få det åtgärdat.
Kan ju inte lämna tillbaka den så får bara hoppas att inget händer med motorn.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 mars 2022 · 17 478 Inlägg

oroligforare skrev:
Jag påpekade det här om MRF och han sa då att han åtminstone kunde gö en felsökning gratis, sen tog han bara och släckte lampan vilket känns sådär då felet i sig kan lika gärna va kvar, kollade i papprena om tidigare service som gjorts på bilen och där stod det att förra ägaren hade klagat på att motorlampan lyser vid  2 tidigare tillfällen o försökt få det åtgärdat.
Kan ju inte lämna tillbaka den så får bara hoppas att inget händer med motorn.

Hade på en bil av annat märke att motorlampan tände sig då och då. Bilen har en stor motor men om man gjorde en riktig kickdown tändes den med en gång. Prova!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
1 mars 2022 · 4 025 Inlägg

Bilen är såpass ny att man borde kumma läsa ur felkode med en läsare för några 100:dringar
https://www.aliexpress.com/item/1005003 … mainSearch

köp > läs av felkoder > lägg upp felkoderna här

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
trubbelturbo
1 mars 2022 · 1 460 Inlägg

Hade Leif GW Persson varit medlem på Garaget så hade han sagt "hata slumpen". Hur höga är oddsen att motorlampan tänder sig precis just när du kör hem din nyinköpta bil? Nä, antigen har kamux eller förra ägaren släckt lampan precis innan du köpte den, precis som säljaren gjorde nu, felet lär redan har funnits där.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang