Ryckig tomgång Volvo 245 1985

sambapati
1 mars 2022 · 21 Inlägg

Har en Volvo 245a från 85 med förgasarmotor, den började gå ryckigt och ville nästan till att dö när jag var ute och körde idag, detta hände när jag frikopplade och skulle växla ner i en korsning. När bilen står still och växeln är i neutral märker man att tomgången är väldigt låg och rycker ganska rejält, men den dör aldrig helt. När jag däremot drar ut choken bara litegrann går den fint. Man märker det heller inte när man bara kör som vanligt, utan nästan bara när man står still på tomgången. Kom från ingenstans, gick hur fint som helst tidigare idag på tomgången utan choke men nu har den börjat jävlas.

Vad kan felet vara och var ska jag börja leta?

WSTL
1 mars 2022 · 44 Inlägg

Tror att någon vakuumslang har gått sönder. Spraya bromsrengöring eller 556/wd40 på slangarna och lyssna på motorljudet.

Senast redigerat av WSTL (1 mars 2022)

sambapati
1 mars 2022 · 21 Inlägg

WSTL skrev:
Tror att någon vakuumslang har gått sönder. Spraya bromsrengöring eller 556/wd40 på slangarna och lyssna på motorljudet.

Låter ju rimligt i och med att den går bra på choken, får kolla när jag kommer hem från jobbet, hoppas det är något så simpelt.

sambapati
3 mars 2022 · 21 Inlägg

Hittade vad jag trodde var felet, en slang som gick från förgasaren till fördelaren hade spruckit, for på laitis å köpte nån enkel slang, tomgången gick fint första gången jag startade den men sen nu har den börjat gå ryckigt igen, kollade hur mycket olja det var i förgasaren och såg att det var ganska lite, hur mycket olja ska det vara i en förgasare och påverkar det tomgången på något sätt?

Mossan1
4 mars 2022 · 2 805 Inlägg

Nej, ATF oljan i dämpkolven påverkar inte tomgången så värst.

Fyll lite olja och sätt i dämparen. Pressa sen upp trotteln med fingret. Går den ända upp och dämpar den mjukt och fint? = lagom med olja.
Gäller Stromberg förgasare.

Du har också en ånglåsventil på insuget. Den ska klicka (stänga) när den får ström. Annars är den en rejäl vakuumläcka.
Bryt och böj i alla slangar.

Igensotat  EGR rör kan också ge märkliga fenomen.

Även kärvande EGRventil som är öppen när den ska vara stängd ger dålig tomgång.
Vakuumläcka, i princip.

Kolla givetvis också över alla tänddelar.
Jag tror vissa 240 hade brytartändning ännu 1985 faktiskt. Kräver sitt underhåll.
Även förgasarna.
Är membranet för trotteln helt?
Hål i det så går dom halvdant.

Skulle hjälpa om du skrev vilken förgasare du har.

Senast redigerat av Mossan1 (4 mars 2022)

sambapati
7 mars 2022 · 21 Inlägg

Mossan1 skrev:
Nej, ATF oljan i dämpkolven påverkar inte tomgången så värst.

Fyll lite olja och sätt i dämparen. Pressa sen upp trotteln med fingret. Går den ända upp och dämpar den mjukt och fint? = lagom med olja.
Gäller Stromberg förgasare.

Du har också en ånglåsventil på insuget. Den ska klicka (stänga) när den får ström. Annars är den en rejäl vakuumläcka.
Bryt och böj i alla slangar.

Igensotat  EGR rör kan också ge märkliga fenomen.

Även kärvande EGRventil som är öppen när den ska vara stängd ger dålig tomgång.
Vakuumläcka, i princip.

Kolla givetvis också över alla tänddelar.
Jag tror vissa 240 hade brytartändning ännu 1985 faktiskt. Kräver sitt underhåll.
Även förgasarna.
Är membranet för trotteln helt?
Hål i det så går dom halvdant.

Skulle hjälpa om du skrev vilken förgasare du har.

Har en pierburg förgasare, ursäktar sent svar, tomgången verkar gå fint nu igen, ska kolla på dem grejerna du nämnde

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang