V70 startar inte

timsofgren
3 mars 2022 · 25 Inlägg

Hej, jag bytade slangen som går mellan röret från turbon till intercoolern igår samt den lilla slangen på turbon.
När jag sen skulle starta motorn så vägrade den gå igång.
Startmotorn går runt och när jag vrider nyckeln direkt från läge 0 till startläge så låter det som att den går igång en sekund men dör direkt. Slår jag på tändningen och sen  startar så går bara startmotorn runt.
Luktar mycket bensin och misstänker att den blivit sur.
Finns inga felkoder eller meddelande i displayen.

Kan det finnas nån kontakt/kabel i närheten av slangen som kan ha blivit skadat när jag lirkade ner den nya slangen?

Tänkte att ikväll prova starta utan säkringen till bränslepumpen för att få bort soppa, ladda batteriet även fast vi provade med startkablar igår, byta batteri i nyckeln, har bara en nyckel.


Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig då det är akut att få igång den! Det är en T5 -05

Mvh Tim

Mossan1
3 mars 2022 · 2 827 Inlägg

Hade du kört motorn i endast senkunder innan?
Kanske flera ggr?

Annars borde den inte vara sur.

Du har inget kvar i röret, typ trasa, skyddsplast på nytt rör eller annat?

Borde starta även om MAP på intercooler osv vore urkopplad.

Det ska vara om du kommit åt kamaxelsensorns eller vevaxelsensorns kablage så det åkt isär utan att du noterat det.
Borde ge felkod, förstås...

Senast redigerat av Mossan1 (3 mars 2022)

Brådhis * Voff voff *
3 mars 2022 · 10 280 Inlägg

timsofgren skrev:
Hej, jag bytade slangen som går mellan röret från turbon till intercoolern igår samt den lilla slangen på turbon.
När jag sen skulle starta motorn så vägrade den gå igång.
Startmotorn går runt och när jag vrider nyckeln direkt från läge 0 till startläge så låter det som att den går igång en sekund men dör direkt. Slår jag på tändningen och sen  startar så går bara startmotorn runt.
Luktar mycket bensin och misstänker att den blivit sur.
Finns inga felkoder eller meddelande i displayen.

Kan det finnas nån kontakt/kabel i närheten av slangen som kan ha blivit skadat när jag lirkade ner den nya slangen?

Tänkte att ikväll prova starta utan säkringen till bränslepumpen för att få bort soppa, ladda batteriet även fast vi provade med startkablar igår, byta batteri i nyckeln, har bara en nyckel.


Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig då det är akut att få igång den! Det är en T5 -05

Mvh Tim

Fortsätt köra på startmotorn en bra stund (inte upprepade försök utan ett långt) så ska du se att den troligen startar (i ett moln av oförbränd bränsle).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
timsofgren
3 mars 2022 · 25 Inlägg

Mossan1 skrev:
Hade du kört motorn i endast senkunder innan?
Kanske flera ggr?

Annars borde den inte vara sur.

Du har inget kvar i röret, typ trasa, skyddsplast på nytt rör eller annat?

Borde starta även om MAP på intercooler osv vore urkopplad.

Det ska vara om du kommit åt kamaxelsensorns eller vevaxelsensorns kablage så det åkt isär utan att du noterat det.
Borde ge felkod, förstås...

Jag körde hem från jobbet och parkerade, bytade slangen och sen provade starta och då gick startmotorn bara runt.

Vevaxelgivaren vet jag inte vart den sitter men gissar på samma sida som kamaxelgivaren fast längre ner? smile

timsofgren
3 mars 2022 · 25 Inlägg

Brådhis skrev:

timsofgren skrev:
Hej, jag bytade slangen som går mellan röret från turbon till intercoolern igår samt den lilla slangen på turbon.
När jag sen skulle starta motorn så vägrade den gå igång.
Startmotorn går runt och när jag vrider nyckeln direkt från läge 0 till startläge så låter det som att den går igång en sekund men dör direkt. Slår jag på tändningen och sen  startar så går bara startmotorn runt.
Luktar mycket bensin och misstänker att den blivit sur.
Finns inga felkoder eller meddelande i displayen.

Kan det finnas nån kontakt/kabel i närheten av slangen som kan ha blivit skadat när jag lirkade ner den nya slangen?

Tänkte att ikväll prova starta utan säkringen till bränslepumpen för att få bort soppa, ladda batteriet även fast vi provade med startkablar igår, byta batteri i nyckeln, har bara en nyckel.


Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig då det är akut att få igång den! Det är en T5 -05

Mvh Tim

Fortsätt köra på startmotorn en bra stund (inte upprepade försök utan ett långt) så ska du se att den troligen startar (i ett moln av oförbränd bränsle).

Har provat kanske max 15 sekunder men kan ju prova lite längre

uhlin
3 mars 2022 · 2 834 Inlägg

timsofgren skrev:

Brådhis skrev:

timsofgren skrev:
Hej, jag bytade slangen som går mellan röret från turbon till intercoolern igår samt den lilla slangen på turbon.
När jag sen skulle starta motorn så vägrade den gå igång.
Startmotorn går runt och när jag vrider nyckeln direkt från läge 0 till startläge så låter det som att den går igång en sekund men dör direkt. Slår jag på tändningen och sen  startar så går bara startmotorn runt.
Luktar mycket bensin och misstänker att den blivit sur.
Finns inga felkoder eller meddelande i displayen.

Kan det finnas nån kontakt/kabel i närheten av slangen som kan ha blivit skadat när jag lirkade ner den nya slangen?

Tänkte att ikväll prova starta utan säkringen till bränslepumpen för att få bort soppa, ladda batteriet även fast vi provade med startkablar igår, byta batteri i nyckeln, har bara en nyckel.


Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig då det är akut att få igång den! Det är en T5 -05

Mvh Tim

Fortsätt köra på startmotorn en bra stund (inte upprepade försök utan ett långt) så ska du se att den troligen startar (i ett moln av oförbränd bränsle).

Har provat kanske max 15 sekunder men kan ju prova lite längre

Håll även gasen i botten och håll den där tills den startar isåfall. Pumpa inte.

JN1975
3 mars 2022 · 234 Inlägg

Om du brutit strömmen mm, testa en så enkel sak som att stänga bilen, låsa den och sen låsa upp innan du startar. Kan vara startspärren som gått in...

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 mars 2022 · 17 478 Inlägg

Annars: Rejält med startgas i insuget och starta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
3 mars 2022 · 10 280 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Annars: Rejält med startgas i insuget och starta.

Inte för rejält, då kan det säga "boom"... Råkade ut för det när en hjälpsam person skulle hjälpa mig att få igång en 850 jag hade för 15+ år sedan. Sedan fick jag byta packboxen vid fördelaren. tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
timsofgren
3 mars 2022 · 25 Inlägg

uhlin skrev:

timsofgren skrev:

Brådhis skrev:

Fortsätt köra på startmotorn en bra stund (inte upprepade försök utan ett långt) så ska du se att den troligen startar (i ett moln av oförbränd bränsle).

Har provat kanske max 15 sekunder men kan ju prova lite längre

Håll även gasen i botten och håll den där tills den startar isåfall. Pumpa inte.

Har verkligen provat alla möjliga sätt, den vill inte 😂

timsofgren
3 mars 2022 · 25 Inlägg

JN1975 skrev:
Om du brutit strömmen mm, testa en så enkel sak som att stänga bilen, låsa den och sen låsa upp innan du startar. Kan vara startspärren som gått in...

Har brutit strömmen, låst, låst upp både inne i och utanför. Provade att låsa med fjärren och öppna med nyckelhålet och öppna men larmet gick inte igång

timsofgren
3 mars 2022 · 25 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Annars: Rejält med startgas i insuget och starta.

Hur fungerar det med startgasen, för jag har bränsle så misstänker att den inte tänder som den ska, tändstiften dränkta i bensin

Brådhis * Voff voff *
3 mars 2022 · 10 280 Inlägg

Prova att byta stift då? smile Startar den då så vet du.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
4 mars 2022 · 2 827 Inlägg

Vevaxelsensorn sitter rakt upp på sprängkåpan. Kolla den.
Kamaxelsensorn sitter på kammen med VVT. En V70 turbo har den på avgaskammen ELLER på BÅDA kammarna.  En 2005'a turbo kan ha på båda.  Då har du TVÅ kamaxelsensorer.

Går startspärren in på en 2005, får du "Startförsök avbrutet" i färddatorn, och även startmotorn bryter.

Inte för jag tror den surat (som enda fel), men:
Att hålla fullgas under startförsök kan fungera med sur motor. Det ger extra syre för att kompensera för extra bränslet.  Pumpgasa ger absolut INGENTING på någon insprutningsmotor. Det var på förgasartiden i de fall det fanns accelerationspump i förgasaren man kunde råka flöda den ännu mer med att pumpgasa.  Eller underlätta kallstart med extra bränsle.

Startgas på sur motor borde ju vara kontraproduktivt, eftersom man då tillför ÄNNU mer bränsle där det redan är för lite syre i förhållande till bränslet.
Jag har dock aldrig provat.  Kanske fungerar tvättande så bensinen lättare ångar bort..... kanske.

Det finns i alla fall ingen anledning för den att ha surat efter nämnda åtgärd. Dock, kan den vara sur nu, som ett FÖLDFEL.

Senast redigerat av Mossan1 (4 mars 2022)

timsofgren
4 mars 2022 · 25 Inlägg

Mossan1 skrev:
Vevaxelsensorn sitter rakt upp på sprängkåpan. Kolla den.
Kamaxelsensorn sitter på kammen med VVT. En V70 turbo har den på avgaskammen ELLER på BÅDA kammarna.  En 2005'a turbo kan ha på båda.  Då har du TVÅ kamaxelsensorer.

Går startspärren in på en 2005, får du "Startförsök avbrutet" i färddatorn, och även startmotorn bryter.

Inte för jag tror den surat (som enda fel), men:
Att hålla fullgas under startförsök kan fungera med sur motor. Det ger extra syre för att kompensera för extra bränslet.  Pumpgasa ger absolut INGENTING på någon insprutningsmotor. Det var på förgasartiden i de fall det fanns accelerationspump i förgasaren man kunde råka flöda den ännu mer med att pumpgasa.  Eller underlätta kallstart med extra bränsle.

Startgas på sur motor borde ju vara kontraproduktivt, eftersom man då tillför ÄNNU mer bränsle där det redan är för lite syre i förhållande till bränslet.
Jag har dock aldrig provat.  Kanske fungerar tvättande så bensinen lättare ångar bort..... kanske.

Det finns i alla fall ingen anledning för den att ha surat efter nämnda åtgärd. Dock, kan den vara sur nu, som ett FÖLDFEL.

Det konstiga är att den fungerade sen efter slangbytet så ville den inte, bränsle finns så måste vara antingen tändning eller luft.
Tog av o rengjorde alla tändstift och dem är ganska nya. Men ska prova med startgas ändå

Mossan1
4 mars 2022 · 2 827 Inlägg

Kolla om du får gnista.
Det går att sätta i kontakten på spolen upplyft med ett stift i liggande mot toppen.

Är den sur är det ett följdfel i detta fallet.
Löses inte huvudfelet kommer det ingen vart.

timsofgren
4 mars 2022 · 25 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kolla om du får gnista.
Det går att sätta i kontakten på spolen upplyft med ett stift i liggande mot toppen.

Är den sur är det ett följdfel i detta fallet.
Löses inte huvudfelet kommer det ingen vart.

Ska kolla i helgen om det finns gnista.
Kablarna till tändspolarna, vart går dem? Har dålig koll när det gäller tändsystemet

Mossan1
5 mars 2022 · 2 827 Inlägg

timsofgren skrev:
[
Kablarna till tändspolarna, vart går dem? Har dålig koll när det gäller tändsystemet

Själva kontakten på tändspolen du måste lossa för att kunna dra upp den.
Sen koppla tillbaka kontakten, sätta i ett stift (vilket som helst) och lägga stiftets gänga mot motorns metall och se om stiftet ger gnista när en medhjälpare kör på startmotorn.

Lossar du stiftet som sitter där, har det en historia att berätta också.
Kolsvart, blött, oljigt, kritvit elektrod, snustorrt, osv.  Allt det betydet nått.

timsofgren
5 mars 2022 · 25 Inlägg

Jag tog bort batteriet och laddade det idag, satte tillbaka det och motorn startade utan problem.
Vi provade med startkablar och då funkade det inte. Kan det varit ecm som blivit nollad?

zzr94092
5 mars 2022 · 4 391 Inlägg

Det tvivlar jag på att den kan bli.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang