Köpråd

Marre80
9 mars 2022 · 28 Inlägg

Hej

Jag ska byta in min diesel BMW 318.. årsmodell 2013.
Ska man satsa på en nya diesel eller en bensinare? Med dagens pris på drivmedel så får man huvudvärk av allt.

Råd?

Med vänlig hälsning,Martin

Svenska_bil
9 mars 2022 · 218 Inlägg

Beror på hur du använder bilen och hur din ekonomi i övrigt ser ut.
Det är parametrar som bara du kan svara på.

amazinjoey
9 mars 2022 · 1 138 Inlägg

Elbil å flytta till Norrland gäller om
Man vill köra bil

Marre80
10 mars 2022 · 28 Inlägg

Hej

Kör Max 1000mil om året. Har firma bil till jobbet.

Har kolla på en 420d och de är fin.

Marre80
10 mars 2022 · 28 Inlägg

Elbil hade varit bra men tycker att priserna är galna på dom. Köper man en äldre tesla så ligger den på 350k och då har den gått 20000mil😖

Mossan1
10 mars 2022 · 2 752 Inlägg

Ang diesel eller bensin får man räkna på det.

Även med nuvarande bränslepris är min diesel (0.55lit/mil) billigare i bränsle per mil än frugans 0.76lit/mil bensin.
Åven inkl kostnaden för Ad-blue i mitt fall.

Helt olika bilmodeller i mitt exempel ovan = ja, men det är bränslepris/mil jag syftar på. Får kollas för varje bilmodells motoralternativ.
Skillnaden (tex 2dl/mil) mellan diesel o bensin i samma bilmodell stämmer nog skapligt med officiella siffror, men inte faktiska förbrukningen. Den är nog lika fel på bensin o diesel.

Om det är något bränsle dom kommer reglera i pris är det dieseln, pga åkerier och bönder, av förståeliga skäl.

För dieseln finns ju flera alternativ till alernativt bränsle också.
Rapsolja, RME, osv osv.
Går att köra på använd frityrolja, bara den filtrerats....

Jag tror att vissa inte "tillåter" altetnativdiesel har antagligen mycket med garanterade av utsläpp att göra mer än faktiska problem. Mjukvara som inte klarar osv.
Förhoppningsvis lagändring på sådant snart så kanske "ombyggnadssatser" kommer fram.

Senast redigerat av Mossan1 (10 mars 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang