6905
Sök

Köpråd/första bil

5 Inlägg
12 mars 2022
Trådstartare
Hallå alla glada på garaget!
Hyffsat sent i livet har jag nu tagit körkort (så glad jag blev över att klarat uppkörningen var ett tag sen jag bar:) och det är dags att kolla på min första bil. Då jag inte har någon direkt kunskap (utanför det jag lärt mig av bilskolan) om bilar så vänder jag mig till er och är tacksam för er som har tid att plita ner ett par rader.

Vi kanske ska börja med lite förutsättningar för vilken typ av bil jag söker:
* Gärna att den kostar max 50k. Kan dock tänka mig att betala lite mer ifall det sänker omkostnaderna mycket. Är flexibel.
* Jag kommer, till vardags, att använda bilen för att åka till och från jobbet. Det är ca 30 mins bilkörning (15 min dit och 15 tillbaks) på 100-väg 4ggr/vecka.
* Bilen måste vara automatväxlad (då jag tog automatkort)
* Då jag har liten kunskap om motorer och liknande så vore det bra ifall bilen inte behöver mycket underhåll från min sida.
* Vill inte ha en stor bil.
* Vill gärna att bilen är billig i drift.
* Möjlighet att koppla på ett släp är nice men inte ett måste (det kanske man inte kan på mindre bilar med svagare motorer? Som sagt är tyvärr okunnig)

Funderingar:
Vad tycker ni om försäkringar? Är som sagt ute efter låga omkostnader.
Laddar man el-bilar hemma eller på laddstationer? Är det billigare att köra el-bil? Finns det värde i att köpa elbil eller kanske hybrid? Kostar de skjortan?

Har ni några tips generellt kring köp/omkostnader/ägande?

Uppskattar all input. Tack på förhand

6 256 Inlägg
12 mars 2022
Kanske en Toyota Avensis? En tråkig bil men de håller ihop bra. Köp bensin, ej diesel för du kör för lite. Elbilar är alldeles för dyra, långt över din budget.

https://www.blocket.se/annons/skane/toy … k/99812601

Annars kanske en Toyota Prius men vet inte om de finns med dragkrok.

5 Inlägg
12 mars 2022
Trådstartare
Hallå Loke och tack för ditt svar.
Ok bensin säger du.
Jag tänkte nog initialt på en ännu mindre bil men det kanske är svårt att få tag på en mindre bil med dragkrok som sagt.
Du gav mig helt klart något att tänka på.
Sen är nog tråkigt precis vad jag är ute efter smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 910 Inlägg
12 mars 2022
ja du ska helt klart välja någon mindre bil om du inte har behov av en stor bil.    vet inte varför alla alltid väljer stora bilar till ingen som helst nytta. 

det skulle dock vara bra att veta vilket prispann..     ska du aldrig köra speciellt långt med bilen och du har tillgång till en laddare så du kan ladda varje natt  kanske en Volkswagen E-up! kan vara något små smidiga bilar som garanterat kommer ge billigt bilägande.   men som sagt det är kort räckvidd på dessa men priset är okej för att vara en elbil

Kör fort så hinner inget hända...

7 786 Inlägg
12 mars 2022
Hej och välkommen till forumet!
Till att börja med: elbil, hybrid eller laddhybrid kan du slå ur hågen för en budget på 50.000:-.

Beträffande "släpdragförmåga" så finns det flera små bilar som får dra hyffsat mycket.
T ex Niva får dra 1.490 kg och Jimny 1.300 kg på *B*-kort.
När du kollar dragförmågan ska du INTE kolla hur mycket BILEN får dra - utan hur mycket DU får dra på *B*-kort.
Ytterst få små bilar får dra ett obromsat s k EU släp med totalvikt 750 kg.
Då måste du i stället koppla till ett bromsat släp.

Automatlåda på liten bil är inte så vanligt förekommande.
Men från "Golf-klass" är det vanligare.

Att kombinera liten bil med automatlåda och hyffsad dragförmåga kan vara problematiskt.

När det gäller bil i din "storleksklass" vill jag rekommendera att du kollar:

Prio 1.
Honda Jazz
Mazda 2
Mitsubishi Colt
Suzuki Swift & SX4
Toyota Auris

Prio 2.
Kia Picanto
Citroen C3
Ford Fiesta
Peugeot 207
Renault Clio

Prio 3.
Seat Ibiza
Skoda Fabia
VW Polo.

För 50.000:- får du en bil av 2004 till 2007 årsmodell, beroende på miltal och skick.
Köp privat och slipp bilhandlarens påslag om 15.000:- till 25.000:-.
(En bekant sålde sin nästan nya bil till en bilhandlare för 180.000:- - bilhandlaren begär nu 240.000:- för bilen, som exempel.)

Lycka till!

Fri fart för ett fritt folk!
14 910 Inlägg
12 mars 2022
Tantens Arosa fick dra 350 obromsat och 800kg med bromsad  det är rätt okej fördelen är ju att man kan dra VÄLDIGT stora kärror efter små bilar eftersom man inte når den magiska 3500kg gränsen så lätt..     kan alltså hänga på ett 2tons släp bakom så länge den faktista vikten inte överskrider 800kg på tex en Arosa..

Kör fort så hinner inget hända...

1 525 Inlägg
12 mars 2022
Om du inte är främmande för privatleasing så kan du få en ny elbil från cirka 2500-3000kr/mån. Alltid automat men dock sällan med dragkrok.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Forummoderator
18 356 Inlägg
12 mars 2022
Ja, skulle nog rekommendera leasing. Inga problem. Bara köra. Du klarar dig på 1500 mil per år. Är kalasnöjd med vår i10 automat. Av årets modell.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 Inlägg
13 mars 2022
Trådstartare
torsen skrev:
Hej och välkommen till forumet!
Till att börja med: elbil, hybrid eller laddhybrid kan du slå ur hågen för en budget på 50.000:-.

Beträffande "släpdragförmåga" så finns det flera små bilar som får dra hyffsat mycket.
T ex Niva får dra 1.490 kg och Jimny 1.300 kg på *B*-kort.
När du kollar dragförmågan ska du INTE kolla hur mycket BILEN får dra - utan hur mycket DU får dra på *B*-kort.
Ytterst få små bilar får dra ett obromsat s k EU släp med totalvikt 750 kg.
Då måste du i stället koppla till ett bromsat släp.

Automatlåda på liten bil är inte så vanligt förekommande.
Men från "Golf-klass" är det vanligare.

Att kombinera liten bil med automatlåda och hyffsad dragförmåga kan vara problematiskt.

När det gäller bil i din "storleksklass" vill jag rekommendera att du kollar:

Prio 1.
Honda Jazz
Mazda 2
Mitsubishi Colt
Suzuki Swift & SX4
Toyota Auris

Prio 2.
Kia Picanto
Citroen C3
Ford Fiesta
Peugeot 207
Renault Clio

Prio 3.
Seat Ibiza
Skoda Fabia
VW Polo.

För 50.000:- får du en bil av 2004 till 2007 årsmodell, beroende på miltal och skick.
Köp privat och slipp bilhandlarens påslag om 15.000:- till 25.000:-.
(En bekant sålde sin nästan nya bil till en bilhandlare för 180.000:- - bilhandlaren begär nu 240.000:- för bilen, som exempel.)

Lycka till!

Hallå Torsen och tack för all information du plitat ner här. Jag ska ta och kolla på det du rekommenderat och sedan återkommer jag i tråden.
Senast redigerat av Rillerulle (13 mars 2022)

5 Inlägg
13 mars 2022
Trådstartare
Growe skrev:
ja du ska helt klart välja någon mindre bil om du inte har behov av en stor bil.    vet inte varför alla alltid väljer stora bilar till ingen som helst nytta. 

det skulle dock vara bra att veta vilket prispann..     ska du aldrig köra speciellt långt med bilen och du har tillgång till en laddare så du kan ladda varje natt  kanske en Volkswagen E-up! kan vara något små smidiga bilar som garanterat kommer ge billigt bilägande.   men som sagt det är kort räckvidd på dessa men priset är okej för att vara en elbil

Tack för det tipset Growe. Ska ta en titt.

5 Inlägg
13 mars 2022
Trådstartare
Tack även till turbo och hybrid som föreslog leasing. Jag är som sagt väldigt ”färsk” på bilköp så uppskattar all input. Ska ta en titt på leasing också. Var faktiskt inget jag övervägt.

198 Inlägg
14 mars 2022
Torsen har redan skrivit ett svar helt i min stil, skulle definitivt titta efter en japansk bil med en enkel bensinmotor.

Mitt förslag blir denna, om du kan leva utan dragkrok:
https://www.blocket.se/annons/sodermanl … k/96827421

Leasing törs jag inte uttala mig om, men ta reda på hur det ser ut med försäkringar och ytterligare kostnader. Vet att vissa får betala riktigt mycket när de efter leasing-avtalets lämnar tillbaka en bil med stenskott och dörruppslag osv! Väl mött!

Sök