2019
Sök

Audi A4 Quattro eller Audi A6 utan Quattro

1 Inlägg
14 mars 2022
Trådstartare
Hej
Står i valet och kvalet mellan dessa två:
Audi A4 Avant 2.0 TFSI quattro TipTronic Comfort 200hk 2008
Audi A6 Avant 2.8 FSI Sport, Proline 210hk 2007

VIlken är bästa köp ansser ni? Aldrig haft en Audi förut så är grön på området.
Senast redigerat av Warme (14 mars 2022)

4 228 Inlägg
14 mars 2022
Rent ekonomiskt borde den förstnämda ge den lägsta totalekonomin
se upp för longlifeservade exemplar, vanligt fel som uppstår pga av detta är utstäck kamkedja
A4:an har evt. kamrem men plungen till högtryckspumpen kan vara sliten (pga. av longlife)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Of World
3 378 Inlägg
14 mars 2022
Googla Audi tfsi och FSI problem innan du slår till.. kan spara många tusen lappar med bara en googling

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

197 Inlägg
14 mars 2022
Oavsett vilken du väljer, lägg undan det dubbla på att serva och laga hehe. Att köpa en 15 år gammal Audi är lockande eftersom man får väldigt mycket bil för inköpspriset, att äga och köra en 15 år gammal Audi kan däremot bli riktigt dyrt om man (Läs: tidigare ägare) inte varit ambitiös med service och underhåll.

4 261 Inlägg
14 mars 2022
köp med quattro annars är det bara som vilken bil som helst med fwd. quattro är väldigt roligt på vinter^

3 705 Inlägg
15 mars 2022
Jag har haft massor av AWD bilar, men quattron har störst körglädje. Lätt att få lite lagom sladd, istället för att kuta rakt fram som alla andra. Även vid undanmanöver tar jag hellre lätt sladd än kraftig understyrning.
Ingen elektronik inblandad i Quattro modeller med motorn rakt = pålitligt.

Men TFSI motorerna lämnar mycket övrigt att önska.  Pendlar mellan dåliga och katastrof mellan TFSI-motoralternativen. Inte bara pga bristande service. Usel design och materialval i grunden

Sk Longelife finns så mycket myter om.
Servar man efter rekomendation är alt ok i allra flesta fall, men det gör inte absoluta merparten med service/tid/mil-relaterade följdfel.  Utan man SKYLLER på intervallerna.
"Jo, det kanske är 6år sen, men den har ju bara gått 2500mil sen sist"
"Jo, serviceindikeringen kom redan vid 600mil, men det är ju 3000mil så jag körde vidare"

Typ.

"Upp till 3000mil eller max 2år" eller liknande är det med variabla intervaller. Skiljer lite.

Men milen komner av olika parametrar.
I extremare användande (extrem småkörning främst) klarar inte parametrarna av det hela och problem kan uppstå. Men det har utvecklats väl.

567 Inlägg
15 mars 2022
Min dotter har en 2009 A4 quattro avant. Vilken underbar väghållning!! I värsta snömodden, bara gasa. Dock en tdi, stark och fin

Sök