VictorNavara skrev:
MammDiin skrev:
VictorNavara skrev:
Jag känner mig kränkt:( har 10 halogenare på 55watt styck. Runt 32 ampere vid 14 volt... venne men de e inga sjuka siffror

men asså jag tänkte bara kolla om någon vet Någon najs led konvertering. Att se långt är roligt oberoende om man kör 30 eller snabbare;)
10 stycken halogenextraljus med 55W lampor drar mer än 32A. Bättre 55W halogen (Osram Night Breaker exempelvis) är runt 70W när de är uppe i 14 volt.
Vad har du för extraljus?
Ledkonvertering brukar inte ge den bästa ljusbilden, och inte direkt billigt heller om du ska ha ljusstyrka. Fördelen är väl främst att led ryms i de flesta extraljus vilket kan vara problem med xenon ballasterna, och så har man full ljusstyrka direkt.
Men halogen har ju full ljusstyrka nästan direkt också.
Om du har H1 så skulle jag säga att satsa på xenon istället för led. H1 har inte den bästa kylningen när det kommer till led.
Och till NBB 225 som du nämner så är det bättre att satsa på D1/D2 när det gäller xenon och led.
Sen så går det alltid att blanda halogen och xenon rätt så bra speciellt om man kör med 4300K. Exempelvis om man inte vill lägga ut en massa pengar på en gång eller vill testa med ett par först för att se om det är värt det.
Finns även fördelar med blandat, exempelvis får man lägre färgtemperatur (jämfört med endast xenon eller led), och i snöväder så kan man köra med endast halogen om man har skilda relän.
Till å börja med så drar extraljus inte alls mycket. Har mätt me multimeter å de vart 33 amp på tomgång. De e biltema halgon h1. Saken är att jag helst inte vill blanda led med xenon å så vidare. Är vara trött på de fula gula färgen å dålig räckvidd. Men tänker kanske fel där. Men är h1 å d1 och d2 samma sak?
Extraljus kan dra mycket, beror ju på vad man har

Man kan ju köra med Fyrlyt och 250W lampor så räcker det med 4 för at komma upp i 1 kilowatt:)
Mina extraljus drar 930W, och jag har 5 NBB 225 fjärr varav 3 är halogen (3x130W) och 2 xenon (2x130W) och en ledramp (~280W) på taket.
Mätte du strömförbrukningen på en lampa eller alla på en gång?
Skulle säkert bli bättre ljus med bättre halogenlampor.
Är det Biltema extraljus du har?
Alla tycker olika när det gäller ljus. Vissa vill ha så det lyser så långt det går medan andra vill ha bredd.
Samma sak med färgtemperaturen, personligen tycker jag runt 4000K är trevligast.
Och ska du ha ljus som lyser långt så är det xenon som gäller idag skulle jag säga. Men finns ju led som lyser rätt så långt också och så finns det ju extraljus med ''laser'' men de brukar kosta en hel del.
H1 är halogen, men finns ju även xenon och led av dem också. Men H står för halogen.
D å andra sidan är xenon och finns allt från D1-D5 och D8. Sen så har de antingen ett S eller R som tredje bokstav (exempelvis D2S). Slutar de på R så används de i reflektorhalvljus och S så är det projektorer eller extraljus.
Sen så har inte D2 och D4 tändare baktill vilket alla andra har.
D2S finns i flera varianter och kan även kallas lite olika men vanligast är D2C som är som en D2S men passar även i reflektorer för D2R, och så har vi D2Y som har AMP kontakter.