Sälja ”dyrare” audi utan strul privat

pallebulle
16 mars 2022 · 3 Inlägg

Hej! Ska sälja min 2012 A6 c7 3.0 tdi som gått 10800mil. 245hk rätt mycket utrustning som hellädersportstolar och paddlar o 4zon etc bilen har jag varit pedantisk med och den är riktigt fin. 20 tums sommarfälgar och 19” vinter, nya däck på båda uppsättningar. Handlare verkar ge 160-170k så tror ja kan klämma lite under 200k på blocket. Problemet är att jag är rädd för att bli lurad av nån Alibaba. Jag säljer gärna till en som betalar bra och utan strul och som talar svenska men vill inte ha bekymmer med kompispris och testpiloter och bror, som sen ska pruta för dom bor långt bort osv, hur skriver man en trevlig annons som understryker att jag vill inte ha 15 muhammed på min uppfart som själ bilen för mig. Hur har ni andra gjort? Mvh Paul

Svenska_bil
16 mars 2022 · 218 Inlägg

Använd Blockets tjänst med tillfälligt telefonnummer eller allra helst skriv inte ut ett nummer.
Då kan du enkelt sålla bland de som är intresserade.

Vi möte så ha 2-3 kompisar som också är med och gör affären.
Se till att kolla upp körkort samt gör ägarbytet via Transportstyrelsens app så det går igenom direkt.
Skriv också ett tydligt kontrakt.

spillolja
16 mars 2022 · 4 025 Inlägg

Betalning av köpeskillingen till bankkonto (mindre summa i handpeng kontant)
Skicka in ägarbytet med post (om man upptäcker oigentlighet så betställer man ett nytt regbevis innan det nått Örebro och ägarbyte går inte igenom)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
uhlin
16 mars 2022 · 2 834 Inlägg

spillolja skrev:
Betalning av köpeskillingen till bankkonto (mindre summa i handpeng kontant)
Skicka in ägarbytet med post (om man upptäcker oigentlighet så betställer man ett nytt regbevis innan det nått Örebro och ägarbyte går inte igenom)

Betalning till bankkonto ska man va försiktig med. I synnerhet om man har olika banker.

Man kan göra en betalning men har man olika banker dröjer det ju innan pengarna syns på kontot.

Man kan göra överföringen och sedan dra tillbaka betalningen. Då står man där utan vare sig pengar eller bil.

Swish funkar dock, då ser man ju direkt.

spillolja
16 mars 2022 · 4 025 Inlägg

Köparen får ingen bil innan betalningen syns och medel är tillgängliga och kan användas
Har köpare och Säljare inte samma bank så får köparen hämta bilen först när medel är tillgängliga därav handpeng

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 mars 2022 · 13 742 Inlägg

swish fungerar väll pengar direkt på kontot...
eller samma bank   skulle ALDRIG göra ägarbyte via papper...no way in hell..    rätt vad det är har man 200 p-botar för att något blev fel..   via appen så är det 100% självklart ser man till att pengarna finns på kontot innan

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 mars 2022 · 17 478 Inlägg

Har du lån på bilen? Detta måste lösas innan ägarbyte kan ske.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 mars 2022 · 13 742 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har du lån på bilen? Detta måste lösas innan ägarbyte kan ske.

haha ja det är ju bra..    Chefen var och kollade på en a3 till sin dotter som ska bli a-traktor och allt såg ju bra ut men sen när affären sak göras upp så visar sig det att det ligger en kredit spärr   hon som sålde bilen hade ingen aning.
Hon hade lånat för att köpa bilen men hade noll koll att bilen var bunden till lånet smile       
Sen vet jag inte varför man köper en 30k bil på lån men det är väll någon som gillar att leva farligt och stå med en 1500kr rasad bil och ett lån på 30k smile

vet inte hur det där slutade.    det är andra a3 dom tittar på den första var totalt skrot..  massor skulle varit bytt som bromsar osv men allt var totalt sönderrostat och lövtunna bromskivor smile


det är inte lätt att köpa eller sälja bilar på blocket idag. 

jag åker aldrig och kollar på en bil som någon ägt någon månad bara.   för det verkar vara standard när man letar bil.   tog 2månader för mig att hitta min Polo förr det var fullt med myglar annonser hela tiden.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 mars 2022 · 17 478 Inlägg

Sålde en billig Aygo i höstas. Det var sista gången jag sålde en bil privat... Kanske lite lättare med en bil som är dyr. Men en 10 år gammal Audi är högvilt för vissa klientel. Till slut ringde dock en "helt vanlig kille" och ville ha bilen som pendlarburk ett tag. Han och hans fru kom och körde en kort sväng, betalade och åkte hem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 mars 2022 · 13 742 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Sålde en billig Aygo i höstas. Det var sista gången jag sålde en bil privat... Kanske lite lättare med en bil som är dyr. Men en 10 år gammal Audi är högvilt för vissa klientel. Till slut ringde dock en "helt vanlig kille" och ville ha bilen som pendlarburk ett tag. Han och hans fru kom och körde en kort sväng, betalade och åkte hem.

det spelar ingen roll vad man säljer på blocket så är det dom där som inte har minsta förstånd och hyfs som mer eller mindre försöker tvinga till sig sakerna istort sätt gratis.     

den som köpte din bil låter lite som när jag köpte min Polo..  jag ringer frågar om den finns kvar.   och det gjorde den.. 1timme senare så var jag och tanten där och kollade på bilen och tog en kort provtur.   diskuterade priset i 5min.  vilket resulterade i en sänkning  med 5k   inget tajafs eller något bara normal prutning.  inga direkta fel på bilen. men igentligen något dyrare än vad jag igentigen ville betala sa vad jag var beredd på att betala men vi möttes nog rätt mitt i mellan.     nu stog han inte som ägare utan det var hans systers dotters bil.  så dagen efter gjorde vi upp affären hemma hos henne. inget krångel eller något.  jag swishade pengarna och sen gjorde vi ägarbytet online.   jag vart kanonnöjd och inte haft några oförväntade problem med bilen.  under 4års ägande smile

men jag ratade så otroligt många bilar av just den anledningen att folk ägt bilen några veckor bara.    fast ger skenet av att bilen fungerat så otroligt bra under alla år dom ägt bilen.   vilket så klart är bullshit.

Senast redigerat av Growe (16 mars 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Robban_F Avstängd
16 mars 2022 · 301 Inlägg

Intressant tråd.
Beträffande betalning och överföring: Om Swish av någon anledning inte kan genomföras och köparen har en bank du inte har:
(Kontrollera självklart först att det är en genuin bank med Bankgaranti).  Öppna då själv ett konto i den banken och överför köpeskillingen dit.

Senast redigerat av Robban_F (16 mars 2022)

spillolja
16 mars 2022 · 4 025 Inlägg

Jag får härmed presentera 2st mallar till köpekontrakt att ladda ned med bifogad info
https://drive.google.com/file/d/1vbXTwy … sp=sharing
en rar-fil, klicka på ladda ned vid högra övre hörnet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
16 mars 2022 · 7 238 Inlägg

Tror inte MENA är intresserade av bilar i prisklassen över 200.000:-.
Har sålt både JEEP och Land Rover utan att MENA trakaserat mig.
Alltid gjort upp betalningen på bank.
Men vid 50.000:- kronorsbilar, och däromkring, blir det ofta problem med MENA.
Jag annonserar alltid med namn, telefonnr och regnr.
Annat kan skrämma bort serösa spekulanter.
Värsta annonser är de i SvD med ett "hemligt nummer" som man ska kontakta.
Tyvärr har i SvD förekommit flera högintressanta bilar som jag "hoppat".
Brittiska sportbilar som Morgan, Lotus, MG TD & TF m fl.

spillolja
16 mars 2022 · 4 025 Inlägg

RTF-fil öppnar man i ett ordbehandlingsprogram  tex. libre office, även MS-office ska fungera
PDF går vanligen inte att redigera
https://sv.libreoffice.org/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
16 mars 2022 · 7 238 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har du lån på bilen? Detta måste lösas innan ägarbyte kan ske.

Bl a därför jag gör "större" bilaffärer på bank.
All hjälp gratis, i alla fall på Nordea.

krambriw
16 mars 2022 · 427 Inlägg

Sälj via KVD så får du vad marknaden anser den är värd, marknaden har alltid rätt.
Ingen personlig kontakt med köpare. Jag själv, hur underbart stark och fin motorn än är, det har varit väldigt mycket bekymmer med kamkedjan på dom motorerna (ref gamla audi nordic forumet som fanns tidigare) och en sådan reparation, om den behövs, närmar sig 100k (hela motorn måste ur). Din bil är dessutom så pass gammal så det går nog inte längre teckna en helförsäkring som täcker maskin/motorskador

husseman
16 mars 2022 · 1 590 Inlägg

Hmm, ja hade aldrig lagt ut en sån på blocket. Du kommer få "Muhammeds" som både vill pruta, hota o stjäla din bil. Bättre att byta in o loosa några spänn. Lycka till.
mvh/husse

Jokabsson
17 mars 2022 · 1 177 Inlägg

Jag sålde morsans Golf för 140 000kr för några år sedan. Det första jag möttes av var en skojare som påstod att bilen drog åt vänster vid inbromsning (vilket den inte gjorde) och sedan skulle han pruta 30 000kr pga detta. Tack o hej blev det.

Därefter kom en ordentlig köpare som provkörde bilen, vi åkte ner till banken (vi hade olika banker) och lät personalen sköta överföringen. Därefter har jag bara köpt/sålt bilar med hjälp av Swish. Har man inte Swish eller samma bank så är jag inte intresserad. Jag ska se pengarna på mitt konto innan jag lämnar över bilen. Vid inspektion/provkörning ser jag till att någon jag känner finns i närheten som kan hjälpa till om det skiter sig.

Har haft många skojare som ringt och ska storpruta men sådana personer dumförklarar jag snabbt alternativt skiter i att svara och då svalnar intresset snabbt. Har väl haft tur kanske men mina bilförsäljningar har övergripande gått bra.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Brådhis * Voff voff *
17 mars 2022 · 10 280 Inlägg

krambriw skrev:
Sälj via KVD så får du vad marknaden anser den är värd, marknaden har alltid rätt.

Detta stämmer, men bara om KVD´s kundgrupp är hela marknaden, vilket den inte är... Tvärtom egentligen, dom som handlar på KVD är sannolikt en kundgrupp med större kunskap om fordon än snittet och större förväntningar på ett lägre pris (i utbyte mot små möjligheter att "reklamera").

Med det inte sagt att KVD skulle vara dåligt, tvärtom egentligen. Men att man skulle få 100% korrekt marknadspris (sett till hela(!) marknaden vid försäljning via KVD är nog inte riktigt korrekt... smile

Senast redigerat av Brådhis (17 mars 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
17 mars 2022 · 4 025 Inlägg

KVD kommer inte undan konsumenttjästlagen den är densamma som för en ondinareie bilhandlare, bilarna som KVD är i dom allra flesta fallen noggrant beskrivna
en risbuske inbringar mindre än ett pedantskött objekt
har upplevt att den kan vara ganska svårt att göra ett kap även hos KVD

den enda köpet hos kVD är den nuvarnad VW Golf som inhandlades  dec-2012 som fortfarande är i min ägo efter körda > 20.000mil

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang