3037
Sök

Volvo 740-90 b230f-b230fk

9 Inlägg
23 mars 2022
Trådstartare
Tjaa hittar ingen tråd som hjälper mig i mitt fall🥴

Har då bytt ut min b230f till en b230fk

Det gäller lh2.4

Men har några frågetecken

Hade ju kallstarts ventil på gamla motorn å de sitter ingen på nya motorn lär jag byta insug till de gamla? Eller kan jag bara byta till turbo boxarna (nej dem har ingen startspärr). Och sen är de dehär med spridarna. turbo spridarna kan jag ju inte köra för de inte sitter något spridar motstånd i sugisarna och om jag byter till turbo boxarna kan jag köra med te.x röda Saab spridare då?

Tacksam för snabbt svar😃🤟

576 Inlägg
23 mars 2022
Turbospridarna dom turkosa är låg ohm. Kör du dom utan spridarmotstånd så bränner du bränsleboxen. Saab spridare är hög ohm och funkar därför utan spridarmotstånd. Så ja du kan använda röda Saab spridare eller andra hög ohms spridare med liknande flöde som dom turkosa spridarna.

Du behöver ej kallstartsventilen om du byter hela motorn och använder turboboxarna. Då den fettar på extra bensin vid kall motor istället.

Minns inte hur det ser ut med kallstartsventilen men antar att den får bensin via nån slang så den lär ju pluggas isf.
Senast redigerat av Jeebz (23 mars 2022)

9 Inlägg
1 april 2022
Trådstartare
Jeebz skrev:
Turbospridarna dom turkosa är låg ohm. Kör du dom utan spridarmotstånd så bränner du bränsleboxen. Saab spridare är hög ohm och funkar därför utan spridarmotstånd. Så ja du kan använda röda Saab spridare eller andra hög ohms spridare med liknande flöde som dom turkosa spridarna.

Du behöver ej kallstartsventilen om du byter hela motorn och använder turboboxarna. Då den fettar på extra bensin vid kall motor istället.

Minns inte hur det ser ut med kallstartsventilen men antar att den får bensin via nån slang så den lär ju pluggas isf.

Tack för svar:) så om jag byter boxar å spridare så är de som en 940 turbo t,ex? Och även lmm:)

Sök