Hastighetsmätare Utgår ifrån 40km/h ist för 0km/h, Saab 9-3 SS 2005

brutalmaxa
25 mars 2022 · 11 Inlägg

Som rubriken lyder! Idag när jag var ute och körde så märkte jag helt plötsligt att hastighetsmätaren började spöka

Den gick aldrig under 47km/h, men utöver det så fungerade den, dvs att den utgick ifrån 47km/h som 0km/h.
t.ex körde jag i 50km/h visade den ca 100km/h

värt att tillägga kan vara att jag köpte bilen för någon dag sen och idag är första dagen jag körde den i snö och blötväder och det var då problemet uppstod.
problemet kvarstår även om jag stänger av bilen.
Vad kan vara bra saker att kolla? Vart sitter det nån givare eller liknande?

Tack på förhand!

Utmarks-Loke
25 mars 2022 · 5 840 Inlägg

Låter som om själva hastighetsmätaren kärvar, något tar emot så nålen inte kan gå tillbaka hela vägen till 0? Hastighetssignalen kommer förmodligen från ABS-sensorerna, men det är nog inte dom det är fel på.

brutalmaxa
25 mars 2022 · 11 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Låter som om själva hastighetsmätaren kärvar, något tar emot så nålen inte kan gå tillbaka hela vägen till 0? Hastighetssignalen kommer förmodligen från ABS-sensorerna, men det är nog inte dom det är fel på.

Så du tror inte problemet har med vädret att göra alltså? Går det bara slita ut instrumenteringen och typ flytta nålen ner till 0 igen?

Utmarks-Loke
25 mars 2022 · 5 840 Inlägg

Om jag förstår rätt stannar alltså nålen på 47km/h även när du stängt av bilen? Står den där även om du lyfter av ena batteripolen? I såna fall vill jag påstå att instrumentet är sönder. Om det räcker att peta ner nålen vet jag inte, då kommer den säkert fastna igen så småningom. Bättre att köpa en annan hastighetsmätare då, men det blir ju lite jobbigt med kilometerräknaren och de grejerna då.

brutalmaxa
26 mars 2022 · 11 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om jag förstår rätt stannar alltså nålen på 47km/h även när du stängt av bilen? Står den där även om du lyfter av ena batteripolen? I såna fall vill jag påstå att instrumentet är sönder. Om det räcker att peta ner nålen vet jag inte, då kommer den säkert fastna igen så småningom. Bättre att köpa en annan hastighetsmätare då, men det blir ju lite jobbigt med kilometerräknaren och de grejerna då.

Inte provat koppla loss från batteriet ännu! Ska kika på det när jag kommer hem ikväll, ifall den fortfarande står kvar på 43km/h efter det så är det enda logiska att nålen helt enkelt fastnat va?

Utmarks-Loke
26 mars 2022 · 5 840 Inlägg

Ja, om det inte finns någon möjlighet till ström alls skall nålen gå tillbaka till noll, annars är mätaren fysiskt sönder

dan-kristian
26 mars 2022 · 518 Inlägg

koppla loss batteriet en stund.. så blir det bra

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 mars 2022 · 13 742 Inlägg

har du provat våldsmetoden..  stäng av bilen klappa till över mätarhuset uppifrån på instrument brädan..  då kanske nålen hoppar ner igen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
trubbelturbo
26 mars 2022 · 1 460 Inlägg

Growe skrev:
har du provat våldsmetoden..  stäng av bilen klappa till över mätarhuset uppifrån på instrument brädan..  då kanske nålen hoppar ner igen smile

Värt att prova tycker jag, så brukade jag laga stereon när jag körde 9-3 😁

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
brutalmaxa
26 mars 2022 · 11 Inlägg

dan-kristian skrev:
koppla loss batteriet en stund.. så blir det bra

Påväg till garaget nu, Ska prova koppla loss pluspolen och se vad som händer, uppdaterar er! Tack för förslagen.

På tal om annat så har jag även köpt en amp1 jag ska koppla in. Ska det bara vara plug N play på den eller måste jag gifta in den med bilen på någe vis?

brutalmaxa
26 mars 2022 · 11 Inlägg

Kopplat loss batteriet, mätarnålen hänger kvar på 45km/h, vad gör jag nu? Hur tar man bort mätarhuset på Saab

brutalmaxa
26 mars 2022 · 11 Inlägg

Update, när jag kopplat på batteriet igen så gick hastighetsmätaren ner till 0 igen. Hoppas den stannar där haha

brutalmaxa
2 april 2022 · 11 Inlägg

Har kört med bilen 1 vecka till nu efter norsk reset och hastighetsmätare har funkat för det mesta. Men det är fortfarande svajjigt som faaaan, ibland står den kvar helt på 0, ibland funkar den som den ska, ibland fastnar den lite vart den vill så den visar för mycket eller för lite

Ibland när jag vrider om nyckeln far nålen inte ens upp till 0an utan ligger kvar helt i botten så den utgår från det. så när jag kör typ 15 visar den 25. det är nästan som att man bara ska ha tur för att hastighetsmätaren ska funka helt i ordning. Ganska irriterande, Vad kan vara boven i detta?

Senast redigerat av brutalmaxa (2 april 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april 2022 · 17 478 Inlägg

Följer, har dock ingen aning. Har en S80 på jobbet som hoppar upp från 0 när man kör iväg men startar på 20 km/h och visar konstant 20-22 för mycket.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
3 april 2022 · 10 279 Inlägg

brutalmaxa skrev:
Har kört med bilen 1 vecka till nu efter norsk reset och hastighetsmätare har funkat för det mesta. Men det är fortfarande svajjigt som faaaan, ibland står den kvar helt på 0, ibland funkar den som den ska, ibland fastnar den lite vart den vill så den visar för mycket eller för lite

Ibland när jag vrider om nyckeln far nålen inte ens upp till 0an utan ligger kvar helt i botten så den utgår från det. så när jag kör typ 15 visar den 25. det är nästan som att man bara ska ha tur för att hastighetsmätaren ska funka helt i ordning. Ganska irriterande, Vad kan vara boven i detta?

Högst sannolikt fel i instrumentet, men kan vara värt att se om du kan plocka ut hastighetssignalen via OBD på den och se om den faktiskt visar rätt eller visar det hastighetsmätaren visar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
brutalmaxa
3 april 2022 · 11 Inlägg

Det kan inte vara att det kortsluter nånstans? Typ om jag startar om bilen 3 gånger så får jag alltid till det så att mätaren går upp från under 0an till 0an, asså de är som att startar man bara om bilen nog många gånger så ser jag att nålen till slut orkar fara upp till 0km/h och då vet jag att den kommer funka som vanligt iaf ett tag.

Sen även när jag kopplar på batteriet så sprakar det och gnistar som fan, därför jag börjar tänka nån form av kortslutning?

Brådhis * Voff voff *
3 april 2022 · 10 279 Inlägg

brutalmaxa skrev:
Det kan inte vara att det kortsluter nånstans? Typ om jag startar om bilen 3 gånger så får jag alltid till det så att mätaren går upp från under 0an till 0an, asså de är som att startar man bara om bilen nog många gånger så ser jag att nålen till slut orkar fara upp till 0km/h och då vet jag att den kommer funka som vanligt iaf ett tag.

Sen även när jag kopplar på batteriet så sprakar det och gnistar som fan, därför jag börjar tänka nån form av kortslutning?

Detta är normalt, förmodligen har du nå´n dörr öppen tex och då går innerbelysning + en massa annat igång. Kortslutning är detsamma som värme någonstans, man kan inte ha en smyg-kortslutning utan en kortslutning är en kortslutning och den slutar alltid med att något brinner av/upp (tex en säkring eller hela bilen beroende på vem som kopplat från början).

Senast redigerat av Brådhis (3 april 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
brutalmaxa
4 april 2022 · 11 Inlägg

Hur är det nu då om jag köper ett nytt mätarhus? Måste jag gifta in det med bilen på nåt vänster och hur blir det med hur långt bilen gått? Måste jag hitta något mätarhus som gått ungefär lika långt eller?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang