Topplockspackning kan ha gott | Saab 9-3 2002

Maltosen
28 mars 2022 · 53 Inlägg

Hej jag tror att min topplockspackning har gott för förlorar vatten ur kylsystemet när jag kör och det rycker lite. Men jag har en annan fråga, får en fel kåd att någon av mina o2 sensorer får felaktiga värden. Kan det bero på att det är vattenånga i systemet eller inte?

jaka54
28 mars 2022 · 5 733 Inlägg

Hej!
Om du drar upp oljestickan eller tittar på undersidan av kylarlocket...hur ser oljan ut?  Mjölkaktig ...så har du en trasig topplockspackning men...topplockspackningen kan vara trasig ändå även om oljan är brun (som den ska vara). Kan vara en liten spricka i topplockspackningen som får kylarvattnet att försvinna ut i förbränningsrummet/en  utan att det märks/syns i motoroljan.

Maltosen
28 mars 2022 · 53 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Om du drar upp oljestickan eller tittar på undersidan av kylarlocket...hur ser oljan ut?  Mjölkaktig ...så har du en trasig topplockspackning men...topplockspackningen kan vara trasig ändå även om oljan är brun (som den ska vara). Kan vara en liten spricka i topplockspackningen som får kylarvattnet att försvinna ut i förbränningsrummet/en  utan att det märks/syns i motoroljan.

Det är ingen mjölkaktig sörja men somsagt det rycker lite om avgassytemet men inte oroande mycket bara lite mer än andra bilar.

jaka54
29 mars 2022 · 5 733 Inlägg

Hej!
Försvinner kylarvattnet från expansionskärlet och det inte finns läckage någonstans (vattenpump och slangar) så tror jag tyvärr att topplockspackningen har gått!

Snurriis
29 mars 2022 · 761 Inlägg

Kan vara turbon som har börjat gå sönder vid packningarna till vatten kylningen, tror mer på detta då du troligen har en garret gt17 turbo på din 9-3a och dom är kända för detta fel att packningen går i turbon å skjuter in vattnet i förbränings rummet.

jaka54
30 mars 2022 · 5 733 Inlägg

Så kan det också vara.

husseman
30 mars 2022 · 1 590 Inlägg

Hmm, rycker det eller ryker vitt? Ryker det vitt, så förbränns vatten/glykol. Detta kan vara både topplockspackning eller turbo. Felsökning krävs. Rycker det- så har det andra anledningar.. stavning spelar roll ibland. Men att kylarvätska försvinner gör ju att det mesta talar för Turbo/topplockspackning.
Inga konstigheter att fixa på en SAAB. Lycka till
mvh/Husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang