Annonsera om att skifta däck? återvinning däck?

Hickan
29 mars 2022 · 374 Inlägg

hej.
fick en ide om att köpa en däckmaskin, och typ annonsera om däckskifte i lokala fb gruppen. har aldrig skiftat däck så man får väl testa ett par gånger innan man annonserar. så svårt kan det väl inte vara? 150kr däcket svart och 2-250 vitt typ. men man ska enligt lag ta emot gamla däck. kan man skita i detta och låta folket ta med dom hem? har tyvärr inte plats med 2 ton däck i väntan på att nån återvinningsgubbe ska komma och hämta dom

jag hatar bilar
Brådhis * Voff voff *
29 mars 2022 · 10 277 Inlägg

Hickan skrev:
hej.
fick en ide om att köpa en däckmaskin, och typ annonsera om däckskifte i lokala fb gruppen. har aldrig skiftat däck så man får väl testa ett par gånger innan man annonserar. så svårt kan det väl inte vara? 150kr däcket svart och 2-250 vitt typ. men man ska enligt lag ta emot gamla däck. kan man skita i detta och låta folket ta med dom hem? har tyvärr inte plats med 2 ton däck i väntan på att nån återvinningsgubbe ska komma och hämta dom

Du vill starta en verksamhet som jobbar svart och du oroar dig för att det finns en lag på att du ska ta emot kasserade däck som du plockar av i din verksamhet... Som du arbetar svart i...? Bara så jag förstår frågeställningen... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hickan
29 mars 2022 · 374 Inlägg

Brådhis skrev:

Hickan skrev:
hej.
fick en ide om att köpa en däckmaskin, och typ annonsera om däckskifte i lokala fb gruppen. har aldrig skiftat däck så man får väl testa ett par gånger innan man annonserar. så svårt kan det väl inte vara? 150kr däcket svart och 2-250 vitt typ. men man ska enligt lag ta emot gamla däck. kan man skita i detta och låta folket ta med dom hem? har tyvärr inte plats med 2 ton däck i väntan på att nån återvinningsgubbe ska komma och hämta dom

Du vill starta en verksamhet som jobbar svart och du oroar dig för att det finns en lag på att du ska ta emot kasserade däck som du plockar av i din verksamhet... Som du arbetar svart i...? Bara så jag förstår frågeställningen... wink

Hehe big_smile men man kan ju inte bara jobba svart smile annonsera tänkte jag göra vitt liksom. Och sen erbjuda lite ”kontant”

jag hatar bilar
krambriw
30 mars 2022 · 427 Inlägg

Se till å betala full skatt nu, inget fusk där!

torsen
30 mars 2022 · 7 234 Inlägg

Vet ju inte var du bor och hur många gummigubbar som finns i ditt närområde.
Har du:
* Garage med skaplig takhöjd = 250 cm
* Kompressor som avger minst 400 minutliter vid 6 bar
* Muttermaskin
* Saxlyft som tar minst 2 ton (du får skita i elbilar som väger för mycket)
* Plats för kundparkering
* F-skattesedel

Så kan du ev kontakta däckonline.se och höra om du kan få bli kontrakterat ombud för dem.
I s f har du en garanterad kundkrets.

Uppfyller du ovanstående kriterier, och lite till,  så kan du FUNDERA på om du ska gå vidare med din idé.

Lycka till, jag gillar idéer och fri företagsamhet hos unga entreprenörer - men INTE svartjobbare som inte betalar skatt.

zemet
30 mars 2022 · 4 037 Inlägg

Där jag byter däck som verkar vara en liknande verksamhet som du beskriver så är det upp till kunden  om dem vill lämna kvar däcken eller inte.
Men det kostar 25 kr/st att lämna kvar dem.

Har man över 300 däck kunde man få hämtat gratis.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Hamilton
30 mars 2022 · 8 864 Inlägg

Ska du jobba svart så kan du slänga däcken i skogen typ...
Finns massor av saker du kan skita i ex försäkringar m.m

Fotograf på tierpidag.se
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 mars 2022 · 13 736 Inlägg

Hamilton skrev:
Ska du jobba svart så kan du slänga däcken i skogen typ...
Finns massor av saker du kan skita i ex försäkringar m.m

det är roligt tills man dödar ett dyrt däck och en 10k fälg ;-)

för det kommer hända när man är ny..    framför allt något punkteringsfritt däck ;-)  skit jobbiga att byta. framför allt med en kina maskin


glömmer aldrig på skolan när skolans pajas skulle montera sprillans nya vinterdäck på sin pappas 850glt 92.. även bilen var ny förövrigt..
och han döda hela däcket det första han gör skar upp hela sidan på däcket .    blev rätt bra jubel i klassen då.   han pappa var inte fullt så nöjd kan jag säga smile

själv stog jag 2timmar och flytta runt mina vinterdäck tills jag kunde köra utan vikter på alla 4däcken smile   blev några på och avmonteringar kan jag säga smile

Senast redigerat av Growe (30 mars 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 mars 2022 · 17 470 Inlägg

Nåväl.

På jobbet köptes det in en ny däckmaskin/balanseringsmaskin då behovet har mångdubblats på något år bara. Eftersom det rör sig om nya bilar så är fälgarna oftast lackade och kräver försiktighet. Chefen beordrade mig att "lära mig skiten" då jag fattar fort. Installatören av dessa lärde mig hur man gör och jag började. Skulle få lite koll på läget så jag i min tur kunde lära ut sen. Fick ringa denna många gånger efter det... Men nu efter ett drygt år och säkert 20 bilar senare kan jag det om så behövs tillräckligt väl! Man ska även förstå hur man balanserar.

Ska du byta sulor behöver du även balansera dessa. Så 2 maskiner krävs. Plus en kompressor från helvetet. Däckmaskinen kräver det...

Dagens bilar har däcksensorer. Även kallat TPMS-sensorer. En liten och ömtålig sak som kostar cirka 1k styck. När man byter ett däck måste man ha den på exakt rätt ställe i maskinen för att klara den, det är inte bara att kruta på... Gör man sönder en sådan bör man ha i lager. En apparat för att gifta ihop den nya med bilen krävs med. Ej gratis. Jag har säkerligen krossat 6-8 stycken under några månader. "Läropengar" sa chefen. Repat upp några fälgar med då skon gick ner i fälgen, omlack på dessa. Skadat något däck med då den klon som hämtar upp däcket gick rakt ner i det och spräckte skiten.

Så att bara köpa och dra igång? Visst! Men du kommer bränna pengar på misstag och dåligt rykte vill du inte ha. Sen ska man ha vikter, däckpasta, rätt maskiner, verktyg, reserv-sensorer, kunnighet...

Startkostnad på under 50K ser jag inte som möjlig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 mars 2022 · 13 736 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Nåväl.

På jobbet köptes det in en ny däckmaskin/balanseringsmaskin då behovet har mångdubblats på något år bara. Eftersom det rör sig om nya bilar så är fälgarna oftast lackade och kräver försiktighet. Chefen beordrade mig att "lära mig skiten" då jag fattar fort. Installatören av dessa lärde mig hur man gör och jag började. Skulle få lite koll på läget så jag i min tur kunde lära ut sen. Fick ringa denna många gånger efter det... Men nu efter ett drygt år och säkert 20 bilar senare kan jag det om så behövs tillräckligt väl! Man ska även förstå hur man balanserar.

Ska du byta sulor behöver du även balansera dessa. Så 2 maskiner krävs. Plus en kompressor från helvetet. Däckmaskinen kräver det...

Dagens bilar har däcksensorer. Även kallat TPMS-sensorer. En liten och ömtålig sak som kostar cirka 1k styck. När man byter ett däck måste man ha den på exakt rätt ställe i maskinen för att klara den, det är inte bara att kruta på... Gör man sönder en sådan bör man ha i lager. En apparat för att gifta ihop den nya med bilen krävs med. Ej gratis. Jag har säkerligen krossat 6-8 stycken under några månader. "Läropengar" sa chefen. Repat upp några fälgar med då skon gick ner i fälgen, omlack på dessa. Skadat något däck med då den klon som hämtar upp däcket gick rakt ner i det och spräckte skiten.

Så att bara köpa och dra igång? Visst! Men du kommer bränna pengar på misstag och dåligt rykte vill du inte ha. Sen ska man ha vikter, däckpasta, rätt maskiner, verktyg, reserv-sensorer, kunnighet...

Startkostnad på under 50K ser jag inte som möjlig.

på skolan fick vi inga instruktionen utan vi testade tills vi kunde..     sen tog det 15år sen hjälpte jag polarn och monterade 100däck på en kina maskin fyfan säger jag..    bara jag som kunde balansera med dom där äkliga kina maskinerna.

men är ju dock långt ifrån proffs och man gör det hjälpligt tills man får något riktigt lågprofildäck  alltså inte något 245/40 däck utan låga däck..  blä säger jag..      har ju 185/35-17 att montera dom är lätt men att få av dom fy f-n säger jag bara..   dom flexar nada...https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-5a8b87fd4316a85796fb6ef418b3aa07.jpg

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
30 mars 2022 · 7 234 Inlägg

Growe skrev:
själv stog jag 2timmar och flytta runt mina vinterdäck tills jag kunde köra utan vikter på alla 4däcken smile   blev några på och avmonteringar kan jag säga smile

Kvalitetsdäck som Michelin t ex är förbalanserade.
En röd punkt på däcket ska placeras vid ventilen.
Har man dessutom Michelin-fälgar så behövs nästan aldrig balansering.
Min erfarenhet av en stor mängd franska bilar = Citroen, Peugeot och Renault.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 mars 2022 · 13 736 Inlägg

torsen skrev:

Growe skrev:
själv stog jag 2timmar och flytta runt mina vinterdäck tills jag kunde köra utan vikter på alla 4däcken smile   blev några på och avmonteringar kan jag säga smile

Kvalitetsdäck som Michelin t ex är förbalanserade.
En röd punkt på däcket ska placeras vid ventilen.
Har man dessutom Michelin-fälgar så behövs nästan aldrig balansering.
Min erfarenhet av en stor mängd franska bilar = Citroen, Peugeot och Renault.

detta var 90tal..  kan inte minnas att det fanns någon röd prick på den tiden.  vet hur det är idag.. men det fungera bara så länge fälgarna är runda.. mina brukar aldrig vara runda smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
it_mutt Avstängd
31 mars 2022 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:

Growe skrev:
själv stog jag 2timmar och flytta runt mina vinterdäck tills jag kunde köra utan vikter på alla 4däcken smile   blev några på och avmonteringar kan jag säga smile

Kvalitetsdäck som Michelin t ex är förbalanserade.
En röd punkt på däcket ska placeras vid ventilen.
Har man dessutom Michelin-fälgar så behövs nästan aldrig balansering.
Min erfarenhet av en stor mängd franska bilar = Citroen, Peugeot och Renault.

Nej. Så är det inte.

Röd punkt är högsta punkten på däcket.
Gul punkt indikerar lättaste delen av däcket.

Röd punkt har ingen koppling till ventilen alls, utan ska monteras vid fälgens motsvarande röda punkt. Om fälgen har en sådan markering vill säga (eller om du kan mäta upp fälgens lägsta punkt).

Gul punkt ska däremot monteras vid ventilen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
31 mars 2022 · 7 234 Inlägg

Så som jag skriver har jag läst och lärt - visserligen några år sedan så..............

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 mars 2022 · 13 736 Inlägg

torsen skrev:
Så som jag skriver har jag läst och lärt - visserligen några år sedan så..............

jag med...   men googlar man så stämmer det att gula ska sitta vid ventilen..

men ska jag vara ärlig kan jag inte minnas att jag sätt gula märkningar när jag monterade några däck.    röd har jag sätt men när jag började fanns inga märkningar alls

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
31 mars 2022 · 5 833 Inlägg

Tycker det är lite kul när en person vill starta upp en verksamhet och göra något han aldrig ens provat förut. Finns det inget annat att greja med, som du gjort förut och redan är bra på?

Svenska_bil
1 april 2022 · 218 Inlägg

zemet skrev:
Där jag byter däck som verkar vara en liknande verksamhet som du beskriver så är det upp till kunden  om dem vill lämna kvar däcken eller inte.
Men det kostar 25 kr/st att lämna kvar dem.

Har man över 300 däck kunde man få hämtat gratis.

I Sverige har vi producentansvar så alla däckverkstäder eller återförsäljare av däck är skyldiga att ta emot uttjänta däck utan kostnad.
Detta gäller oavsett om du köper nya däck där eller ej.
Du får dock bara lämna en mindre mängd vilket brukar vara typ åtta däck.

Är man en verksamhet som agerar i gråzonen gäller såklart inga regler eller garantier.

krambriw
2 april 2022 · 427 Inlägg

Betyder det att dom egentligen inte har rätt att påföra miljöavgift när man köper nya däck av dom?? Eller gäller den för dom nya däcken?

Robban_F Avstängd
2 april 2022 · 301 Inlägg

Hickan skrev:
Hehe big_smile men man kan ju inte bara jobba svart smile annonsera tänkte jag göra vitt liksom. Och sen erbjuda lite ”kontant”

Är du medveten om att din pensionering, hur avlägsen den än är, kommer till slut en dag? Då är det summan av de vita jobben som beskriver hur mycket du får i pension. Känner många egenföretagare som nu har det fattigt på pensionens höst. De var lika glada som du när de fick jobba svart när det begav sig.

Tänk ett varv till.

Senast redigerat av Robban_F (2 april 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 april 2022 · 13 736 Inlägg

Robban_F skrev:

Hickan skrev:
Hehe big_smile men man kan ju inte bara jobba svart smile annonsera tänkte jag göra vitt liksom. Och sen erbjuda lite ”kontant”

Är du medveten om att din pensionering, hur avlägsen den än är, kommer till slut en dag? Då är det summan av de vita jobben som beskriver hur mycket du får i pension. Känner många egenföretagare som nu har det fattigt på pensionens höst. De var lika glada som du när de fick jobba svart när det begav sig.

Tänk ett varv till.

haha det hjälper inte att jobba och tjäna pengar för att få bra pension.  man måste fuska sno stjäla bedra det är det enda sättet att få ett bra slut på livet tyvärr..  kolla på politiker värsta skurkarna som går i ett par skor dom lider inte när dom blir gamla.  inte f-n är det pga dom ärligt jobbat och betalat skatt hela livet.. utan dom har lurat till sig allt dom har

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang