Sync i Ford Focus 2016 strular

Larsboda
31 mars 2022 · 6 Inlägg

Hej.

Min Sync anläggning i bilen krånglar. Den hänger sig och uppträder allmänt märkligt. Jag kan inte stänga av radion, det går inte att höja/sänka volymen,
Ofta kommer ett meddelande upp att "Utför schemalagt systemunderhåll" då brukar det fungera tills nästa gång jag sätter mig i bilen.
Om/när telefonen är ansluten går det inte att koppla upp samtal eller ex lyssna på Podd.

Jag har provat koppla bort telefonen och återansluta som ny enhet, men problemet återkommer.

Någon som har erfarenhet?

Tack!

xXSammy
31 mars 2022 · 6 569 Inlägg

Kolla efter uppdateringen för sync genom Ford.co.uk "update sync"

De/Dem
Larsboda
31 mars 2022 · 6 Inlägg

Tack för svar!

"Your software is already up-to-date. No actions is recuired" blev svaret.

Inga andra knep att tillgå smile

xXSammy
31 mars 2022 · 6 569 Inlägg

Ibland händer det att det finns en uppdatering ändå men den är inte ute på Fords publika sida
Sådant fall måste den kontrolleras med dator/FDRS

Om du skickar reg. nummer kan jag kolla via Etis

De/Dem
Larsboda
1 april 2022 · 6 Inlägg

Har skickat regnr till dig i ett meddelande smile

xXSammy
1 april 2022 · 6 569 Inlägg

Ah, en SYNC 2

Det finns uppdatering till APIM (SYNC styrdonet), den måste laddas ner via FDRS (Ford's diagnosprogram) eftersom bilen ska kopplas in både via USB adapter (bakom USB portarna) samt genom OBD uttaget

Kartor uppdateras inte eftersom SYNC 2:an kör med SD-kort som behöver beställas nytt i sånt fall
Edit: Såg i As-built att den inte har navigation
Edit 2: Men du har nämnt att du har det.. Och det står samtidigt i As-Built att den har SD-Kort läsare. Klurigt.

Hade det varit en SYNC 3 skulle det gått med både APIM och Kartor via Ford.co.uk

Senast redigerat av xXSammy (1 april 2022)

De/Dem
Larsboda
3 april 2022 · 6 Inlägg

Jag har SD-Kort för navigeringen.
Om jag tar bort kortet när det hänger sig så kommer det igång igen. Eller så var det en slump just vid det tillfället.

Tror du att det är läsaren eller kortet som är felkällan? Det har fungerat felfritt sen november 2020.

Läste nån stans att man skulle byta säkringen som styr Syncen alt. ta ut säkringen nån minut för att sedan sätta tillbaka den igen. Vad tror du om det?

xXSammy
4 april 2022 · 6 569 Inlägg

Byte säkring är bara nödvändigt om en enhet eller komponent fungerar till och från.  Inte att de presterar illa ibland.

När det kommer till nyare bilar är det nästintill alltid att föredra med att uppdatera styrenheter så länge det inte kommer till felkoder relaterade till kretsbrott

De/Dem
knutte2
14 oktober 2023 · 2 Inlägg

Hej. Väcker denna tråden igen. Hittade du någon lösning?

Jag har en Mondeo 2016 med Sync2. Jag stötte på problemet första gången för något år sedan. Då kom det bara någon enstaka gång. Nu har det ökat och kommer var eller varannan start. Skärmen kan vara helt svart upp till någon minut efter start. Och sedan kommer Sync-loggan med texten "Utför schemalagt systemunderhåll". Därefter tar det ytterligare någon minut och sedan kommer systemet igång.

Jag har provat systemåterställning samt dra säkringen någon minut. Men det hjälpte inte.

EDIT: Jag har testat att ta ut minneskortet till kartmjukvaran, och då försvann problemet. Nu startar skärmen som den alltid har gjort. Den har slutat med schemalagt systemunderhåll och "black-screens". Jag har visserligen bara kört några dagar, men det verkar funka nu. Givetvis så fungerar inte navigatorn, men jag antar att jag får byta ut minneskortet.

Senast redigerat av knutte2 (17 oktober 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang