paddepaanik skrev:
Sedan jag köpte den har den inte backats med handbromsen i. Om det var så du menade?
Nej nej.
Jag menar parkera i uppförsbacke, stänga av motorn och lämna den stående med 1'ans växel i, UTAN hamsbromsen. Dvs bara transmissionen och motorns tröghet som håller bilen från att rulla bakåt.
Då skulle gravitationen kunna övervinna trögheten och få motorn att vridas i fel rotoationsriktning. (dras med bakåt med framåtväxel= motor snurrar i fel rotationsriktning) Kanske bara 1/4 motorvarv = högst marginell bilförflyttning med 1vxl, (kanske 1cm?) men det räcker för att kamkedjan ska slackas och riskera överkuggning när startmotorn sen drar motorn i rätt riktning.
"Normala" mototer tar ingen skada av att dras runt åt fel håll.
Men jag säger det igen,
Detta är inte nödvändigtvis vad som hänt i detta fallet.Jag vet inte ens om din motor har den felkonstruktionen eller ens kamkedja ö.h.t. Kan vara kamrem rent av.
Samt med automatväxellåda står bilen aldrig mot parkerad mot motorns tröghet med avstängd motor. Detta gäller bara 100% manuella vxllådor.
Jag bara förtydligar med detta inlägg vad som tidigare föreslagits i tråden SAMT att OM motorn är av sagda konstruktion är det av yttersta vikt att alla förare av bilen är medvetna om detta för att undvika fruktansvärt kostsamt och onödigt motorhaveri.
Det är ju inte många som begriper/inser att en så simpel sak kan leda till motorhaveri på motorer med den felkonstruktionen på kamkedjespännaren.
(Själva kedjan är också undermålig tyvärr)
Kraftigt nedtystat av VAG.
Men, felet på denna bilen kan vara något helt annat som sagt!