[Köpråd] Har Audi så mycket problem med oljan som det sägs? Annan kombi att rekommendera istället?

On-the-run
2 april 2022 · 38 Inlägg

Vi har bestämt oss för att dra ner på bilkostnaderna. Sälja vår Passat diesel för att både bli av med lån, dyr skatt och skenande bränslekostnader. Tanken är att köpa en bil utan lån så budget ligger på 60,000-70,000kr.

Jag har givetvis sneglat på Audi A4 Avant runt 2007-2010, men det är mycket läsning på nätet om problem med att dom dricker mycket olja. Är det så illa som det låter och går det att åtgärda?

Vad finns det för andra bilar i den prisklassen och med önskemål som skulle kunna passa? Önskemålen är:

Kombi, max 18,000mil, Inte för jävla gammal (innan 2006), minst 160hk och dragkrok.

krambriw
2 april 2022 · 424 Inlägg

2.0 tdi motorn i min dotters bil drar ingen olja (a4 quattro avant, 2008)

Men om du köper en sådan gammal bil med dieselmotor, istället stor risk att partikelfiltret börjar närma sig slutet på sitt liv och det kommer kosta en bra slant

it_mutt Avstängd
2 april 2022 · 10 388 Inlägg

On-the-run skrev:
Vi har bestämt oss för att dra ner på bilkostnaderna. Sälja vår Passat diesel för att både bli av med lån, dyr skatt och skenande bränslekostnader. Tanken är att köpa en bil utan lån så budget ligger på 60,000-70,000kr.

Jag har givetvis sneglat på Audi A4 Avant runt 2007-2010, men det är mycket läsning på nätet om problem med att dom dricker mycket olja. Är det så illa som det låter och går det att åtgärda?

Vad finns det för andra bilar i den prisklassen och med önskemål som skulle kunna passa? Önskemålen är:

Kombi, max 18,000mil, Inte för jävla gammal (innan 2006), minst 160hk och dragkrok.

Beror på vem du frågar. En del kommer bestämt hävda att ingen bil ska dra någon olja alls, det är inte sant med dagens lågfriktionsmotorer. Sen drar en del, andra mindre. Tanken är väl iofs inte att motorerna SKA dra olja, men i en lågfriktionsmotor, blir det så.

Så, Audi. Varierande. Min 1.8tfsi med snart 30.000mil på mätaren drar "ingen" olja. Som i; jag behöver inte fylla på mellan servicearna.
En bekants 2.0tdi 20...11, drar väl runt 1-1½L mellan servicearna.
En annan bekants 2.0tdi drar "ingen" olja den heller.
Min gamla 2.4 drog inte heller den någon olja. Min fars 2.4 drog däremot runt litern medan servicetillfällen.
Av de 15-20 Audis som funnits inom närmsta familjen de senaste 15-20 åren, har ingen haft några egentliga problem med den biten.

O sådär ser det ut. Samtidigt som du kommer hitta historier om bilar som drar 2,3,4,5L olja mellan servicetillfällen.

Och givetvis; du kommer få höra om alla som känner någon som känner någon som känner någon som känner någon som känner någon som känner någon som känner någon, som minsann hade en granne vars Audi drog 2liter olja, i veckan. "Alla" "känner" någon sådan.

Ska du ha en A4 är en 06-07:a samma bil under de något varierade kosmetiska detaljerna som en 03:a. Ska du upp till den "nyare" karossen (som min "too low"), så är det 2008B som gäller. Dvs tillverkad 2008, modellår 2009 (Avanten kom nämligen först modellår 09).


krambriw skrev:
2.0 tdi motorn i min dotters bil drar ingen olja (a4 quattro avant, 2008)

Men om du köper en sådan gammal bil med dieselmotor, istället stor risk att partikelfiltret börjar närma sig slutet på sitt liv och det kommer kosta en bra slant

Nej, faktiskt inte. Körs bilen "rätt" (dvs inte massa småfjuttiga rundor hit o dit) så är inte DPF:en i närheten av slut vid 20K mil.

Senast redigerat av it_mutt (2 april 2022)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
panda666
2 april 2022 · 4 228 Inlägg

Dom kan dricka olja men man ska ha tur att förra ägaren har sköt om bilen, att hen som säljer inte ljuger och sen sitter man med en bil som dricker olja som satan, har en polare vars a4 tdi har gått 35.000mil och som inte dricker jättemycket och den går fortfarande bra, manuell låda. Kör du längre sträckor så är det ingen fara med dpf. 30km++ utan stopp alltså.

Presidento Of World
2 april 2022 · 3 306 Inlägg

it_mutt skrev:

On-the-run skrev:
Vi har bestämt oss för att dra ner på bilkostnaderna. Sälja vår Passat diesel för att både bli av med lån, dyr skatt och skenande bränslekostnader. Tanken är att köpa en bil utan lån så budget ligger på 60,000-70,000kr.

Jag har givetvis sneglat på Audi A4 Avant runt 2007-2010, men det är mycket läsning på nätet om problem med att dom dricker mycket olja. Är det så illa som det låter och går det att åtgärda?

Vad finns det för andra bilar i den prisklassen och med önskemål som skulle kunna passa? Önskemålen är:

Kombi, max 18,000mil, Inte för jävla gammal (innan 2006), minst 160hk och dragkrok.

Beror på vem du frågar. En del kommer bestämt hävda att ingen bil ska dra någon olja alls, det är inte sant med dagens lågfriktionsmotorer. Sen drar en del, andra mindre. Tanken är väl iofs inte att motorerna SKA dra olja, men i en lågfriktionsmotor, blir det så.

Så, Audi. Varierande. Min 1.8tfsi med snart 30.000mil på mätaren drar "ingen" olja. Som i; jag behöver inte fylla på mellan servicearna.
En bekants 2.0tdi 20...11, drar väl runt 1-1½L mellan servicearna.
En annan bekants 2.0tdi drar "ingen" olja den heller.
Min gamla 2.4 drog inte heller den någon olja. Min fars 2.4 drog däremot runt litern medan servicetillfällen.
Av de 15-20 Audis som funnits inom närmsta familjen de senaste 15-20 åren, har ingen haft några egentliga problem med den biten.

O sådär ser det ut. Samtidigt som du kommer hitta historier om bilar som drar 2,3,4,5L olja mellan servicetillfällen.

Och givetvis; du kommer få höra om alla som känner någon som känner någon som känner någon som känner någon som känner någon som känner någon som känner någon, som minsann hade en granne vars Audi drog 2liter olja, i veckan. "Alla" "känner" någon sådan.

Ska du ha en A4 är en 06-07:a samma bil under de något varierade kosmetiska detaljerna som en 03:a. Ska du upp till den "nyare" karossen (som min "too low"), så är det 2008B som gäller. Dvs tillverkad 2008, modellår 2009 (Avanten kom nämligen först modellår 09).


krambriw skrev:
2.0 tdi motorn i min dotters bil drar ingen olja (a4 quattro avant, 2008)

Men om du köper en sådan gammal bil med dieselmotor, istället stor risk att partikelfiltret börjar närma sig slutet på sitt liv och det kommer kosta en bra slant

Nej, faktiskt inte. Körs bilen "rätt" (dvs inte massa småfjuttiga rundor hit o dit) så är inte DPF:en i närheten av slut vid 20K mil.

Fast inte riktigt sant. En tdi ska helst inte dra någon olja. Men ok, 1l på säg 1 år kanske är ok. Inga större fel på Tdi heller.

Men däremot undvik Audi med bensin motor.. där är fan inte 2-3l på några hundra mil inte omöjligt. Vi byter inte ens in Audi eller folkvagn med bensinmotor.

För något år sen köptes en A4 tfsi 200hk som drog 1l olja på 10 mil!!! Det var sista gången som en sån bytes/köptes in..

Man ska ha tdi om man ska ha audi kort och gott.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
On-the-run
2 april 2022 · 38 Inlägg

Diesel är helt uteslutet. Utan det är bensin. Har kollat på Audi med 1.8tfsi motorn (160hk).

Presidento Of World
2 april 2022 · 3 306 Inlägg

On-the-run skrev:
Diesel är helt uteslutet. Utan det är bensin. Har kollat på Audi med 1.8tfsi motorn (160hk).

Det är en chansning..

Bilarna isig gillar jag men S-stronic bekymmer ibland och krångliga bensinmotorer orkar man inte med..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
On-the-run
2 april 2022 · 38 Inlägg

Det låter som att Audi väljs bort då. Vad finns det mer?

Kollat på BMW 3 serien. Hittade en Skoda octavia RS.

Presidento Of World
2 april 2022 · 3 306 Inlägg

On-the-run skrev:
Det låter som att Audi väljs bort då. Vad finns det mer?

Kollat på BMW 3 serien. Hittade en Skoda octavia RS.

Bmwn får någon annan mer insatt svara på.

Octavia RS har liknande maskin som Audi tfsi, dras med samma fel.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
2 april 2022 · 4 228 Inlägg

On-the-run skrev:
Det låter som att Audi väljs bort då. Vad finns det mer?

Kollat på BMW 3 serien. Hittade en Skoda octavia RS.

För 70 lax hittar du en fin e90 325-330. Akta bara modellerna från 2008 som har motorkod n53, den ska du akta dig förr om du inte vill punga ut för spridare, bränslepump och massa annat misständnings problem som dom lider av, fram till 2007 kör dom med n52 som har vanligt insprut och krånglar mindre.  Dom enda dyra rep som bilen lider av är vattenpumpen som är elektrisk och kan haverera allt från 8000mil till 23000mil, dom flesta brukar byta sin i föregbyggande syfte vid 10-15 typ och byter termostaten samtidigt. Sen kolla ifall bilen läcker olja antingen från ventilkåpspackning, oljefilter huset eller trågpackning under motorn. Hittar du en välservad  som inte läcker olja bara slå till. Försök hitta en med m chassi fyfan va gött dom går. Gillar verkligen styrningen då den är hård och responsiv(thats what she said) Fett sköna bilar att åka med och kör du lagligt eller med farthållare hamnar du lätt runt 0.7 i förbrukning om du kämpar lite.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april 2022 · 17 386 Inlägg

Då TS skriver A4 avant så misstänker jag att en kombi är önskvärt men att den inte behöver vara speciellt stor? Äldre tyska bilar är väl överlag inte någon hit oavsett märke. Vilket är synd. Gillar själv Mercedes men med facit i hand så blir det inte någon mer sådan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
2 april 2022 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Då TS skriver A4 avant så misstänker jag att en kombi är önskvärt men att den inte behöver vara speciellt stor? Äldre tyska bilar är väl överlag inte någon hit oavsett märke. Vilket är synd. Gillar själv Mercedes men med facit i hand så blir det inte någon mer sådan.

alla bilar pajar någon gång, vill man ha nått som pajar absolut sällan då gäller kanske asiater men även dom behöver nått då och då. vill man ha nått som låter bra, bekväm och rolig att köra.. får man välja liksom vad man vill ha^^ man får tänka på förr och nackdelar om man vill mecka eller inte.

Noobnisse
2 april 2022 · 181 Inlägg

Precis som andra här lyfter så är Audi/tyska bilar rent generellt riktigt fina men om man inte är en flink mekaniker och har flyt så kommer ditt försök att sänka bilkostnader snarare få motsatt effekt, det blir lätt väldigt dyrt att äga en 15 år gammal Audi.

Om man lyckas hitta en krångelfri bil så är det dock mycket bil för pengarna. Är du fast besluten att ta risken/chansen så hade jag lagt stort fokus på att hitta en välservad rackare där det är tydligt att tidigare ägare tagit hand om den på ett bra sätt!

On-the-run
2 april 2022 · 38 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Då TS skriver A4 avant så misstänker jag att en kombi är önskvärt men att den inte behöver vara speciellt stor? Äldre tyska bilar är väl överlag inte någon hit oavsett märke. Vilket är synd. Gillar själv Mercedes men med facit i hand så blir det inte någon mer sådan.

Ja, kombi är ett måste. Det ska in golfklubbor och annat.

Tyskt har jag alltid gillat. Vår passat har varit väldigt felfri t ex. 2013 årsmodell.

Men den är för dyr nu att kånka runt i, speciellt mycket stadskörning blir det.

Det känns som att Audi går helt bort i alla fall. Mina misstankar om den som jag även läst om verkar befogade.

Vet liksom inte riktigt vad jag ska titta på mer? Klart att bilar går sönder. Men man vill ju undvika Audi då t ex om det är så välkänt med olja osv.

panda666
2 april 2022 · 4 228 Inlägg

On-the-run skrev:

Hybrid_ skrev:
Då TS skriver A4 avant så misstänker jag att en kombi är önskvärt men att den inte behöver vara speciellt stor? Äldre tyska bilar är väl överlag inte någon hit oavsett märke. Vilket är synd. Gillar själv Mercedes men med facit i hand så blir det inte någon mer sådan.

Ja, kombi är ett måste. Det ska in golfklubbor och annat.

Tyskt har jag alltid gillat. Vår passat har varit väldigt felfri t ex. 2013 årsmodell.

Men den är för dyr nu att kånka runt i, speciellt mycket stadskörning blir det.

Det känns som att Audi går helt bort i alla fall. Mina misstankar om den som jag även läst om verkar befogade.

Vet liksom inte riktigt vad jag ska titta på mer? Klart att bilar går sönder. Men man vill ju undvika Audi då t ex om det är så välkänt med olja osv.

e91 3 serie skulle ja tipsa om, men om du är orolig över mekaniska fel så är det toyota som gäller, avensis, auris, corolla, osv osv.
ska du ha körglädje och comfort är e91 svårslagen för pengen. men om du bryr dig om bara hållbarhet så kör på asiatiskt. I den budgeten kan vilken bil som helst krångla så köp bara nått som dom har tagit hand om.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april 2022 · 17 386 Inlägg

KIA Ceed SW eller Hyundai i30 Kombi (Samma bil) borde räcka gott för TS behov. i30 är mer okänd och därför lättare att få tag på trots att den är mer premium i utlandet. Nackdelen är att de ser lite gamla ut och golfklubborna passar säkert bättre i en Mersa... Audi har så dåligt rykte så skit samma där.

Bifogar denna annons utan att veta något om bilen som exempel på hur de ser ut.
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /100231168

2022-05-01 förstärkts garantierna för konsumenten som köper bil av en MRF-ansluten bilfirma:
https://www.mrf.se/blog/2022/03/29/ny-k … ntationen/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
krambriw
3 april 2022 · 424 Inlägg

it_mutt skrev:
Körs bilen "rätt" (dvs inte massa småfjuttiga rundor hit o dit) så är inte DPF:en i närheten av slut vid 20K mil.

Nu är det ju inte så att den är slut, utan börjar bli full av aska och det är ju det som verksäderna då rekommenderar att lösa genom att byta ut DPF:en.
Ja, ja, beror ju sedan såklart på körstil, i Stor-städerna är det ju jättevanligt med det du kallar småfjutt, vi högskatte-betalare bor ju inte på landet å har 12 mil till jobbet. Så självklart, bör vara värt att kolla upp vid köp oavsett märke om det är en diesel. För VAG kan VCDS användas för att läsa av nivån på askan vilket är avgörande alternativt kan det vara värt att se serviceprotokoll från auktoriserad verkstad där det i så fall ska anges om dom anser det är dax att byta

krambriw
3 april 2022 · 424 Inlägg

Kanske privatleasa då, bekymmersfritt. En polare tog helt elektrisk Kia Niro, 45 mil på el. Han är supernöjd, verkar stämma bra att man kan köra 45 mil på fulladdning, han kör den för 3 kr milen i elkostnad. Sväljer kanske dina golfklubbor mm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang