Katalysator BMW e60

Mmw
9 april 2022 · 11 Inlägg

Hej! jag har en BMW e60 2005 525i (2,5) där katalysator inte fungerar bra längre och behöver bytas tror jag, försökte köpa KATALYSATOR RENGÖRING som man häller i tanken osv. Men det hjälpte inte alls.
Försökte kolla på nya och begagnade katalysator men de är väldigt dyra, kan nån va snäll o ge mig råd på vad jag kan göra för något.
Och om det funkar med att man köper en racekatalysator och byta bara då den är billigare.

Mvh

Nybergrobin
9 april 2022 · 2 378 Inlägg

Varför tror du att katalysatorn inte funkar?  Vad är det för felkoder och symptom?

Marcus_89 Biltokig elektriker
9 april 2022 · 3 352 Inlägg

Som Nybergrobin säger så vad är det fel och felkoder?

På din bil har du två katalysatorer, en precis efter varje grenrör. Så de renar tre cylindrar var. Sen sitter det två lambdasonder före katalysatorerna som mäter och justerar bränsleblandningen  och två efter som kontrollmäter så allt ligger inom rätt värden.
Är ovanligt att katalysatorerna går sönder på dessa bilar, de håller riktigt bra kvalité. Så troligtvis har du en lambdasond som är dålig, beroende på vad du har för symptom. Ska du byta till race-kattar så går den inte igenom besiktningen. De bakre lambdasensorerna kommer varna pga att det inte renar som det ska smile

Senast redigerat av Marcus_89 (9 april 2022)

Mmw
9 april 2022 · 11 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Varför tror du att katalysatorn inte funkar?  Vad är det för felkoder och symptom?

Hej! Tack för ditt svar, jag får följande kod

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242969/242969-42bcf7e2c1e55404f9d36a210a9e9020.jpg

Vet inte exakt vad är det rätta att göra i det här fallet

Mmw
9 april 2022 · 11 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Som Nybergrobin säger så vad är det fel och felkoder?

På din bil har du två katalysatorer, en precis efter varje grenrör. Så de renar tre cylindrar var. Sen sitter det två lambdasonder före katalysatorerna som mäter och justerar bränsleblandningen  och två efter som kontrollmäter så allt ligger inom rätt värden.
Är ovanligt att katalysatorerna går sönder på dessa bilar, de håller riktigt bra kvalité. Så troligtvis har du en lambdasond som är dålig, beroende på vad du har för symptom. Ska du byta till race-kattar så går den inte igenom besiktningen. De bakre lambdasensorerna kommer varna pga att det inte renar som det ska smile

Hej! Tack för ditt svar, jag får följande kod

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242969/242969-42bcf7e2c1e55404f9d36a210a9e9020.jpg

Vet inte exakt vad är det rätta att göra i det här fallet.

Marcus_89 Biltokig elektriker
9 april 2022 · 3 352 Inlägg

Den varnar för att ena katalysatorn inte renar ordentligt. Kan vara en trasig katalysator, trots att det är ovanligt. Eller så är det har du problem med att bilen inte klarar att förbränna bränslet tillräcklig. När är bilen servad senast med med tändstift, luftfilter osv? smile Skramlar det från grenrören? Går att kolla om bilen får mycket bränsle på bank 1, om du kan läsa det med instrumentet. Borde gå att jämföra vilka värden de olika lambasensorerna har smile Bank 1 ska vara cylinder 1-3 och Bank 2 är cylinder 4-6. Så har du rätt intrument så kan du jämföra lamdasensorerna innan kattarna på bank 1 & 2 och även efter kattarna smile Är värdena lika på bank 1 & 2 innan kattarna men olika efter så är troligen katten dålig.

Senast redigerat av Marcus_89 (9 april 2022)

amazinjoey
9 april 2022 · 1 139 Inlägg

Det beror nog på att förbränningen inte är bra eller luftläckage innan katten. Mer troligt

Mmw
9 april 2022 · 11 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Den varnar för att ena katalysatorn inte renar ordentligt. Kan vara en trasig katalysator, trots att det är ovanligt. Eller så är det har du problem med att bilen inte klarar att förbränna bränslet tillräcklig. När är bilen servad senast med med tändstift, luftfilter osv? smile Skramlar det från grenrören? Går att kolla om bilen får mycket bränsle på bank 1, om du kan läsa det med instrumentet. Borde gå att jämföra vilka värden de olika lambasensorerna har smile Bank 1 ska vara cylinder 1-3 och Bank 2 är cylinder 4-6. Så har du rätt intrument så kan du jämföra lamdasensorerna innan kattarna på bank 1 & 2 och även efter kattarna smile Är värdena lika på bank 1 & 2 innan kattarna men olika efter så är troligen katten dålig.

För två månader sen ungefär. Aa det skramlade lite för ett tag sen.
Var kan jag hitta dessa instrument?
Hur ska jag veta om det är från motorn att förbränningen är dålig eller om det är katalysatorn eller lamdasensorn ? 
Tack för ditt svar i förhand

Mmw
9 april 2022 · 11 Inlägg

amazinjoey skrev:
Det beror nog på att förbränningen inte är bra eller luftläckage innan katten. Mer troligt

Hur ska jag kunna veta det exakta felet i det här fallet ?

Marcus_89 Biltokig elektriker
10 april 2022 · 3 352 Inlägg

Mmw skrev:

Marcus_89 skrev:
Den varnar för att ena katalysatorn inte renar ordentligt. Kan vara en trasig katalysator, trots att det är ovanligt. Eller så är det har du problem med att bilen inte klarar att förbränna bränslet tillräcklig. När är bilen servad senast med med tändstift, luftfilter osv? smile Skramlar det från grenrören? Går att kolla om bilen får mycket bränsle på bank 1, om du kan läsa det med instrumentet. Borde gå att jämföra vilka värden de olika lambasensorerna har smile Bank 1 ska vara cylinder 1-3 och Bank 2 är cylinder 4-6. Så har du rätt intrument så kan du jämföra lamdasensorerna innan kattarna på bank 1 & 2 och även efter kattarna smile Är värdena lika på bank 1 & 2 innan kattarna men olika efter så är troligen katten dålig.

För två månader sen ungefär. Aa det skramlade lite för ett tag sen.
Var kan jag hitta dessa instrument?
Hur ska jag veta om det är från motorn att förbränningen är dålig eller om det är katalysatorn eller lamdasensorn ? 
Tack för ditt svar i förhand

Om du har tillgång till felkodsläsare eller en obd2-läsare med rätt programvara så kan man läsa ut det. Men man måste ha lite kunskap för att veta vad man tittar på. Då kan man se lite olika värden och få ett hum om vad som kan strula. Så bäst att ta hjälp om man inte kan själv smile

Mossan1
10 april 2022 · 2 796 Inlägg

Med felkoder på effektiviteten är det med allra största sannolikhet en utbränd kat.  För mycket småkörningar, eller kört längre tid med fel.
Eller så har cellpaketet lossnat/skakat sönder.  Kanske dunsat i marken....

Luft/avgasläckage ger felkoder på fueltrim långt innan effektivitetsfel.

Orginal eller orgonalanpassad kat.
Ingen Racekat eller snnat "skräp". Det kan inte orginal mjukvara hantera heller. Särskilt inte om bara en banks kat byts.  (Den förefaller ha TVÅ)

amazinjoey
10 april 2022 · 1 139 Inlägg

Mossan1 skrev:
Med felkoder på effektiviteten är det med allra största sannolikhet en utbränd kat.  För mycket småkörningar, eller kört längre tid med fel.
Eller så har cellpaketet lossnat/skakat sönder.  Kanske dunsat i marken....

Luft/avgasläckage ger felkoder på fueltrim långt innan effektivitetsfel.

Orginal eller orgonalanpassad kat.
Ingen Racekat eller snnat "skräp". Det kan inte orginal mjukvara hantera heller. Särskilt inte om bara en banks kat byts.  (Den förefaller ha TVÅ)

Nja, det får den felkoden oxå ifall din lamdba senor börjar bli dålig, ifall det finns luftläckage mellan. Första å andra sensorn.
Större sannolikhet för det än en dålig kat, plus med en dålig katt så skulle bilen känna som den har förlorat massa hästar

Mossan1
10 april 2022 · 2 796 Inlägg

amazinjoey skrev:
Nja, det får den felkoden oxå ifall din lamdba senor börjar bli dålig, ifall det finns luftläckage mellan. Första å andra sensorn.
Större sannolikhet för det än en dålig kat, plus med en dålig katt så skulle bilen känna som den har förlorat massa hästar

Ponera att extra syre kommer in EFTER reglersonden. Analyssonden skulle då anse för mager blandning på påverka longterm så den fetar på.
Men aldrig mer än reglersondens maxparameter innan felkod sätts på bränsleblandningen.

Visst skulle det kunna finnas en "sweet-spot" där lagom mängd syre skulle kunna påverka analyssonden innan maxparameter uppstår, eller, påverka luft/bränsleförhållandet i kat så den inte tänder riktigt...

Men utbränd kat, där platinabeläggningen skadats så den inte renar tillräckligt är inte helt ovanligt numera.  Dock främst på asiatiska bilar, men det gissar jag ha med typiske bilägaren att göra mer än dåliga kat på de bilarna.

Dvs det småkörs nog mer i stadskärnor med små cityvänliga asiatiska bilar än större och dyrare europeiska bilar som oftare får "sjunga ut" efter vägarna, om ni fattar....

Mmw
1 december 2022 · 11 Inlägg

fb32 skrev:
Hur gick det
Har samma fel bmw 520 m54 6 cyl 24v
30 000 mil

Jag byte Katalysatorn som jag då beställde från Autodoc

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang