6763
Sök

Är virvelspjället viktigt? V70N -07 - P2004

34 Inlägg
10 april 2022
Trådstartare
Har en endaste felkod på bilen; P2004 Intake manifold air control actuator, bank 1 - actuator stuck open

Det är virvelspjället som är urkopplat från föregående ägare, förmodligen eftersom kulan hoppat av från armen och de inte orkat laga det. Verkar som ett vanligt problem på D3or.

Nu är frågan om man ska laga detta eller skita i det?

Har hört att man får bättre bottenvrid på låga varv med spjället fullt öppet. Någon påstått att man får bättre bränsleförbrukning och ork medan någon påstår det motsatta.

Vad har det här virvelspjället för för- och nackdelar?

3 863 Inlägg
10 april 2022
Så klart det ska fungera.
Både bättre motorgång och förbrukning.

Kan ev ge besiktningsproblem i nuvarande skick men vet inte säkert.
Senast redigerat av Mossan1 (10 april 2022)

34 Inlägg
10 april 2022
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Så klart det ska fungera.
Både bättre motorgång och förbrukning.

Kan ev ge besiktningsproblem i nuvarande skick men vet inte säkert.

Okej. Det ska finnas nåt kit med en ny arm som borde vara ganska enkelt att sätta dit så att det spelar igen, lite pilligt säkert. Men vet du vad det kittet heter?

Såhär tycker dock någon annan:

https://i.gyazo.com/79a2e5f46e4b5a8933af65f0b9be3f97.png

3 863 Inlägg
10 april 2022
Så klart att Volvo sätter dit något utan funktion öht så bilen dessutom drar MER soppa och blir dyrare att bygga.
Det är ju så man säljer bilar och får klimatpoäng.  Eller?
Bullshit givetvis.

Enda grejen där det bifogade uttalandet kan vara sant är Ad-blue system där "bara" utsläppen blir lidande.  Allt sker efter motorn i det fallet.
Dom som har Ad-blue alltså.
Jag förespråkar ändå inga Ad-blue delete's. Lite ansvar måste vi ha också.

Tilll äldre D5'an finns/fanns en sådan sats med armen till virvelspjället i alla fall   Bytte på Morsans XC90 2006 för kanske 8år sen, men det är ju en annan motor förstås...
Kostade några hundra. Då.

34 Inlägg
10 april 2022
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Så klart att Volvo sätter dit något utan funktion öht så bilen dessutom drar MER soppa och blir dyrare att bygga.
Det är ju så man säljer bilar och får klimatpoäng.  Eller?
Bullshit givetvis.

Enda grejen där det bifogade uttalandet kan vara sant är Ad-blue system där "bara" utsläppen blir lidande.  Allt sker efter motorn i det fallet.
Dom som har Ad-blue alltså.
Jag förespråkar ändå inga Ad-blue delete's. Lite ansvar måste vi ha också.

Tilll äldre D5'an finns/fanns en sådan sats med armen till virvelspjället i alla fall   Bytte på Morsans XC90 2006 för kanske 8år sen, men det är ju en annan motor förstås...
Kostade några hundra. Då.

Vissa strypningar vill man inte ha. Nu säger jag inte att virvelspjället är en strypnig, men du förstår vad jag vill lyfta fram. Att allting från fabrik inte är perfekt, vissa funktioner är negativa för mig. Om virvelspjället exempelvis är något klimatpåhitt för att få ner förbrukningen och få bilen slöare så vill jag självklart ha bort skiten.

Var det enkelt att byta?

3 863 Inlägg
10 april 2022
Bytte bara armen/staget mellan ställmotorn och spjällarmen.
Ska HELA spjället bytas är det avsevärt mycket mer jobb, och dessutom kan allt skilja på en D3 mot en D5.

Virvelspjället är bara för motor-fördelar vad jag vet i alla fall.

34 Inlägg
10 april 2022
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Bytte bara armen/staget mellan ställmotorn och spjällarmen.
Ska HELA spjället bytas är det avsevärt mycket mer jobb, och dessutom kan allt skilja på en D3 mot en D5.

Virvelspjället är bara för motor-fördelar vad jag vet i alla fall.

Det är bara armen som är borta på min också.

Sök