Kamrem till Passat TDI 2.0 Alltrack 2014

MPassat
12 april 2022 · 1 Inlägg

Tja!

Har nu köpt in en kamremssats + vattenpump från Autodoc, märket är Continental/Contitech, har hittilts hört med 3 verkstäder som avråder från att använda eget material framförallt från autodoc, och två av de tre vill inte göra bytet alls om jag insisterar på att använda mina egna handlade grejer.

Nu till frågan, är detta rimligt? Har jag köpt på mig skit som inte är värt att använda eller är det bara så att dom vill sälja sina egna kits?

Ska jag sälja detta kittet och köpa ett "godkänt" kit från mekonomen eller liknande för dubbla priset, eller helt enkelt hitta en mek som gör bytet åt mig med mina egna grejer? Fick som för mig att autodoc bara var billigare och inte sysslade med massa "piratkopiering".

Spännarna/Rullarna är tillverkade i slovakien av märket INA tror jag det stod på dem.
Kamrem tillverkad i Tyskland, vattenpumpen tillverkad i Italien, enligt märkningar på produkterna.

Tacksam för svar

Senast redigerat av MPassat (12 april 2022)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 april 2022 · 14 039 Inlägg

MPassat skrev:
Tja!

Har nu köpt in en kamremssats + vattenpump från Autodoc, märket är Continental/Contitech, har hittilts hört med 3 verkstäder som avråder från att använda eget material framförallt från autodoc, och två av de tre vill inte göra bytet alls om jag insisterar på att använda mina egna handlade grejer.

Nu till frågan, är detta rimligt? Har jag köpt på mig skit som inte är värt att använda eller är det bara så att dom vill sälja sina egna kits?

Ska jag sälja detta kittet och köpa ett "godkänt" kit från mekonomen eller liknande för dubbla priset, eller helt enkelt hitta en mek som gör bytet åt mig med mina egna grejer? Fick som för mig att autodoc bara var billigare och inte sysslade med massa "piratkopiering".

Spännarna/Rullarna är tillverkade i slovakien av märket INA tror jag det stod på dem.
Kamrem tillverkad i Tyskland, vattenpumpen tillverkad i Italien, enligt märkningar på produkterna.

Tacksam för svar

Det där har väl lite att göra med garantier. Det bästa är att lämna in bilen och låta verkstaden hålla med reservdelarna för då gäller garantin på både arbete och reservdelar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 april 2022 · 17 465 Inlägg

Ja, kommer man med egna grejer gäller inga garantier.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
krambriw
12 april 2022 · 427 Inlägg

Största delen av priset brukar ju ändå vara arbetskostnaden och momsen, så varför då orka hålla på? Om verkstaden gör jobbet åt mig får dom hålla med delarna också för garantins skull. Om jag köper delar själv är det för att jag då också byter dom själv, tex bromsbelägg och skivor i mitt fall

Inte nödvändigtvis att dina delar från Autodoc behöver vara sämre, utan det är garantifrågan som sagts tidigare. Om du kan är det nu inget som hindrar dig från att själv byta kamrem, vattenpump etc

uhlin
12 april 2022 · 2 834 Inlägg

Rekommenderar starkt att köpa såna saker från känt märke. Kör själv med skf.

Senast redigerat av uhlin (12 april 2022)

jaka54
12 april 2022 · 5 719 Inlägg

Det är ju premiumgrejer du köpt! -Varför byta till något annat då!?
Själv har jag köpt kamremssatser och annat från Autodoc flera gånger och grejerna hr alltid varit varit förstklassiga.

Cuefa Ain't no place like home...
13 april 2022 · 4 628 Inlägg

De flesta verkstäder vet att Autodoc dels säljer delar av varierande kvalitet, dels att grejerna kanske inte alltid passar trots att det står rätt saker på kartongen.
Ett sånt stort jobb som kamrem vill man inte göra om man inte är HELT säker på att man har rätt grejer. När motorn väl e riven är det ju ingenting man bara smackar ihop igen liksom.
Brukar vara där skon klämmer.

I de flesta fall lämnar verkstaden garanti på arbetet men av förståeliga skäl inte på medhavda reservdelar.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
husseman
14 april 2022 · 1 588 Inlägg

Testa att ta med eget kaffe o Bullar o sätt dig på ett fin fik i Göteborg på deras uteservering.
Berätta gärna hur det gick...
mvh/husse

valle22 Smidd i rostigt stål
21 juni 2022 · 933 Inlägg

Enda anledningen till detta är att man tappar förtjänst på materialet... inget annat

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Superb-linkan
8 juli 2022 · 275 Inlägg

Du får nog slänga i grejerna själv om du inte har en meck i nått hemmagarage som tar betalt i en platta bira och en limpa cigg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang